در گذر 6 ماهه دوم سال جاری یعنی مهر و آبان ماه، وضعیت به مراتب سخت تری از تابستان را تجربه کردیم. البته درباره ماهیت بهداشتی آب نیز باید گفت که با همراهی وزارت بهداشت در مورد کیفیت، اقدامات خوبی صورت گرفته و در کنار کمیت، کیفیت را به طور جدی در دستور کار داریم.
کد خبر: ۹۱۹۰
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۷ 01 March 2015
معاون سیاسی اجتماعی استاندار تهران گفت :از شهرداری ها به طور جدی می خواهیم که با شرکت آب و فاضلاب براي رفع مشكل بحران آب بدون فوت وقت همکاری کنند و عدم همکاری در این زمینه به هیچ عنوان توجیه پذیر نیست. باید همه دستگاه ها بخصوص شهرداری همکاری لازم را داشته باشند تا بتوانیم به سلامت از این بحران نیز عبور کنیم.

سید شهاب الدین چاوشی در نشست کارگروه سلامت، بهداشت و امنیت غذایی استان با محوریت مسئله بحران آب اظهار داشت : با عنایت به مسئله کمبود آبی که در استان و شهر تهران در برهه کنونی داریم، موضوع آب به طور جدی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد : کمبود آب مسئله ای است که پائین آمدن کیفیت آن را نیز به دنبال داشته و باید نسبت به این مهم توجه جدی داشته باشیم.

وی تصریح کرد : همه دستگاه های دولتی و موسسات عمومی بخصوص در شرایط حساس کنونی موظفند  با شرکتهای آبفا و  آب منطقه‌ای همکاری لازم را داشته و دستگاه هایی که اهمال و سهل انگاری آنها در عدم همکاری با این دو اداره محرز شود، با این مسئله برخورد جدی خواهد کرد .

وی با اشاره به لزوم برخورد با مشترکان پرمصرف نیز افزود: شورای مدیریت آب استان به زودی تشکیل خواهد شد و در صدد هستیم که راهکارهای جدی برای برخورد با مشترکین پرمصرف را در دستور کار قرار دهیم. البته دوستان ما در اداره آبفا معتقدند که خلا قانونی در این راستا وجود دارد که این مسئله با تدابیر لازم حل خواهد شد . در همین راستا مذاکراتی را با هيات دولت داریم که تدبیر مناسب برای این مهم اتخاذ شده و موقتا تا تصویب مصوبه دولت آبفا نیز بتواند با مشترکان پرمصرف به شکل قانونی برخورد کند.

وی خطاب به شهرداری تهران و سایر شهرداری های استان نیز گفت : از شهرداری ها به طور جدی می خواهیم که با شرکت آب و فاضلاب بدون فوت وقت همکاری کنند و عدم همکاری در این زمینه به هیچ عنوان توجیه پذیر نیست .

چاوشی ادامه داد : باید همه دستگاه ها بخصوص شهرداری همکاری لازم را داشته باشند تا بتوانیم به سلامت از این بحران نیز عبور کنیم و در صورت عدم همکاری هریک از دستگاه ها ، مراتب از طریق آبفا به استانداری اعلام و از طریق دبیرخانه، ضمن رسانه ای کردن تخلف مربوط، با دستگاه متخلف نیز به وسیله توبیخ و تذکر و سایر اقدامات مقتضی، برخورد قانونی انجام مي شود.

جیره بندی نداریم/کاهش 70 درصدی رشد مصرف آب

در ادامه مدیر شرکت آب منطقه‌ای تهران گفت: در روزهای پایانی سال مشکل جیره بندی آب در تهران نخواهیم داشت ولی باید مدیریت لازم را در حوزه مصرف اعمال کنیم تا در تابستان با چالش روبرو نشویم .

خسرو ارتقایی  با اشاره به وضعیت نحوه توزیع و آبرسانی در تهران اظهار داشت : 125 میلیون متر مکعب از آب سد لار، 103 میلیون متر مکعب از سد لتیان، 48 میلیون متر مکعب از سد ماملو و به طور مجموع 280 میلیون متر مکعب آب تامینی از سامانه شرق تهران است و در سامانه غرب نیز 357 میلیون متر مکعب به سیستم آب تهران وارد می شود.

وی افزود :با احتساب این ارقام نسبت به شرایط عادی، 157 میلیون متر مکعب كمبود آب وجود دارد .

در سال های قبل به طور متوسط 3 درصد افزایش مصرف داشتیم که با مدیریت مصرف و تدابیر و فرهنگ سازی های صورت گرفته، این رقم به 8 دهم درصد رسیده است.

دستگاه‌های اجرایی در لیست مشترکین پرمصرف آب

مدیرکل اداره آب و فاضلاب استان تهران گفت : از مشترکین پرمصرف در حوزه استان، دستگاه های اجرایی هستند که باید مدیریت لازم جهت صرفه جویی در این دستگاه ها صورت بگیرد.

محمد پرورش با اشاره به لزوم اتخاذ تدابیر لازم جهت حل مسئله آب در استان تهران اظهار داشت: استفاده از ظرفیت های دستگاه ها و سازمان های مختلف برای مدیریت بحران اجتماعی آب از ملزومات جدی است که باید مورد توجه قرار بگیرد .

وی افزود : یک میلیارد و 350 میلیون متر مکعب مصرف سالانه آب در استان است که یک میلیارد و 35 میلیون متر مکعب آن را شهروندان شهر تهران به خود اختصاص داده اند. 52 متر مکعب در ثانیه، در اوج زمان مصرف توسط شهروندان استان مصرف می شود که 38 تا 40 متر مکعب آن مربوط به شهر تهران است. البته باید گفت که در شهر تهران به صورت ترکیبی از منابع زیرزمینی استفاده می کنیم.

پرورش تصریح کرد : در گذر 6 ماهه دوم سال جاری یعنی مهر و آبان ماه، وضعیت به مراتب سخت تری از تابستان را تجربه کردیم. البته درباره ماهیت بهداشتی آب نیز باید گفت که با همراهی وزارت بهداشت در مورد کیفیت، اقدامات خوبی صورت گرفته و در کنار کمیت، کیفیت را به طور جدی در دستور کار داریم.

مدیرکل اداره آب و فاضلاب استان تهران خاطرنشان کرد : در همین رابطه 3 کارگروه با عناوین تامین، توزیع و مصرف تشکیل شده که مسائل مختلف آب را بررسی می کنند و در کنار آن ستاد بحران هم هر هفته تشکیل جلسه داده و وضعیت را به شکل کارشناسی واکاوی می کند.

کمبود بارش برف و احتمال بروز بحران آب در سال آینده

مدیرعامل آبفای روستایی استان تهران با اشاره به کمبود بارش برف در سال جاری، هشدار داد: سال آینده باید مدیریت مصرف آب را در دستور کار داشته باشیم و در غیر این صورت بروز بحران آب دور از دسترس نخواهد بود.

رضا پور رجب اظهار داشت: شرکت آبفای روستایی استان با در نظر گرفتن افق سال 1415 برای روستاهای شهرستان های استان برنامه ریزی می کند.

پور رجب افزود: امروز فرسودگی شبکه های آب روستاها به معضلی در سطح کشور تبدیل شده و بطور متوسط 60 درصد هدر رفت آب در روستاها ملاحظه می شود.

وی تصریح کرد: عمده این هدر رفت ها مربوط به برداشت غیر مجاز در خارج از بافت های روستایی، برداشت غیر مجاز داخل بافت های روستایی و همچنین شبکه های فرسوده است.

مدیرعامل آبفای روستایی استان تهران با اشاره به کمبود بارش برف در پاییز و زمستان امسال، هشدار داد: سال آینده باید مدیریت مصرف آب را در دستور کار داشته باشیم و در غیر این صورت بروز بحران آب دور از دسترس نخواهد بود.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار