رئیس سازمان صنعت و معدن همدان بزرگ‌ترین معضل اشتغالزایی همدان را یارانه نقدی دانست و گفت: کارخانجات صنعتی همدان تمایلی به فعالیت واحدهای تحقیق و توسعه ندارند.
کد خبر: ۹۰۴۱۶
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۵ 09 September 2015
رئیس سازمان صنعت و معدن همدان بزرگ‌ترین معضل اشتغالزایی همدان را یارانه نقدی دانست و گفت: کارخانجات صنعتی همدان تمایلی به فعالیت واحدهای تحقیق و توسعه ندارند.

به گزارش فارس؛ حمیدرضا متین در نخستین همایش تخصصی بررسی راهکارهای پویایی واحدهای تحقیق و توسعه (R&D) صنایع استان همدان و تحقق ارتباط صنعت و دانشگاه اظهار داشت: برای برقراری ارتباط بین صنعت و دانشگاه از سال‌‎های گذشته پیگیری شده و شکل‌گیری این ارتباط نیازی به واسطه و سازمان صنعت و معدن ندارد.

وی با تاکید بر اینکه ارتباط بین صنعت و دانشگاه باید دو طرفه باشد، افزود: باید شرایطی فراهم شود که صنعتگران در دانشگاه حضور یافته و از ظرفیت‌های موجود برای ارتقای کیفیت و کاهش هزینه‌‌های تولید استفاده کنند.

متین با بیان اینکه در سال‌های گذشته دوره‌های کارورزی برای دانشجویان برگزار می‌شد، تصریح کرد: فارغ‌التحصیلان رشته‌های مرتبط با صنعت به مدت ۱۱ ماه در واحدهای صنعتی حضور یافته و آموزش‌های لازم را می‌گذراندند که ۵۰ درصد هزینه آن توسط سازمان صنعت و معدن و مابقی توسط واحد پرداخت می‌شد.

وی عنوان کرد: این دوره‌ها با وقفه‌ای کوتاه دوباره آغاز شده ولی شرایط سخت‌تری در این زمینه در نظر گرفته شده است، به گونه‌ای که تنها رتبه‌های اول تا سوم با معدل‌های بالا در واحدهای صنعتی برای گذراندن دوره‌های کارورزی جذب می‌شوند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان با بیان اینکه ارتباط بین دانشگاه و صنعت مطلوب و کارآمد نیست، عنوان کرد: به سبب مسائل و مشکلات موجود در بخش صنعت شاهد عقب‌گرد واحدهای تحقیق و توسعه در بخش صنعت استان همدان بودیم.

متین تصریح کرد: خوشبختانه در حال حاضر زمینه ارتباط بین صنعت و دانشگاه فراهم شده است ولی شکل و ساختار لازم برای ایجاد این ارتباط تعریف نشده و به همین سبب با مشکل در این زمینه مواجه هستیم.

وی بیان کرد: در حال حاضر از بین هزار و ۳۰۰ واحد صنعتی در استان همدان تنها ۴۲ واحد دارای واحدهای تحقیق و توسعه (R&D) هستند که متاسفانه شاهد هستیم واحدهای صنعتی رغبتی به فعالیت واحدهای تحقیق و توسعه نبوده و بهای لازم به این موضوع داده نمی‌شود.

متین با اشاره به اینکه واحدهای تحقیق و توسعه می‌تواند در فعالیت واحدهای تولید کارساز باشد، عنوان کرد: در حوزه کانی غیرفلز می‌توان همدان را به عنوان پایلوت تعریف کرد چراکه از بین هزار و ۴۰۰ واحد تولیدی همدان نزدیک به ۳۹۵ واحد در این حوزه فعالیت می‌کنند.

وی با بیان اینکه ۶ هزار میلیارد تومان جواز تاسیس برای ۳۲ واحد صنعتی و تولیدی در استان همدان صادر شده است، گفت: امور این پروژه‌ها در حال پیگیری بوده و امیدواریم به نتایج خوبی از طریق این واحدها دست پیدا کنیم.

رئیس سازمان صنعت و معدن همدان با اشاره به اینکه استان همدان جز استان‌های صنعتی محسوب نمی‌شود، عنوان کرد: در تلاش هستیم تا با راه‌اندازی این واحدها به استان‌های نیمه‌صنعتی پیوسته و رتبه استان را در زمینه صنعت در کشور یک پله ارتقا دهیم.

وی با اشاره به اینکه وزارت صنعت و معدن برنامه‌های متنوعی در راستای حمایت از بخش صنعتی کشور دارد، گفت: در راستای رفع موانع تولید، در زمینه امور بانکی نتیجه‌ای گرفته نشده ولی در حوزه‌های دیگر اقدامات مناسبی از سوی سازمان‌های صنعت و معدن در حال انجام است.

متین با بیان اینکه امیدواریم با بهره‌برداری از این واحدها به اشتغال استان همدان نیز کمک شود، تاکید کرد: متاسفانه در حال حاضر مشکل فرهنگ کار را داشته و کار نکردن فیزیکی به فرهنگی غلط در جامعه تبدیل شده است.

وی با اعلام اینکه بزرگ‎‌ترین معضل در زمینه اشتغالزایی پرداخت یارانه نقدی به خانوارهاست، عنوان کرد: متاسفانه ضدارزش‌ها به ارزش تبدیل شده و این فرهنگ غلط ضربه سنگینی به پایه‌های اشتغال کشور وارد می‌کند.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار