از کاندیداتوری آقازاده ها تا 70 فعال اقتصادی در مشهد
طبق اعلام انجمن نظارت بر انتخابات اتاق‌های بازرگانی، صلاحیت 70 کاندیدای انتخابات اتاق‌ بازرگانی مشهد تاییید شده است.
کد خبر: ۸۹۶۷
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۶:۳۰ 01 March 2015

طبق اعلام انجمن نظارت بر انتخابات اتاق‌های بازرگانی، صلاحیت هیچ کدام از کاندیداهای انتخابات اتاق‌ بازرگانی مشهد رد نشده است.

به گزارش تابناک از خراسان رضوی ، پایگاه خبری اقتصاد نیوز دیروز اینگونه نوشت: هفتم اسفند ماه امسال انجمن نظارت بر انتخابات اتاق‌های بازرگانی در نامه‌ای به روسای هیات‌های نظارت بر انتخابات اتاق‌های اصفهان، اهواز، ایلام، بجنورد، بوشهر، بندرعباس، بیرجند، تهران، رشت، زاهدان، زنجان، ساری، سمنان، شهرکرد، شیراز، قزوین، قم، کاشان، کرج، گرگان، مشهد، همدان، یاسوج و یزد اعلام کرد که با توجه به آنکه از سوی دستگاه‌های نظارتی گزارشی در مورد عدم صلاحیت کاندیداهای آن اتاق دریافت نشده است، مراتب جهت اقدامات بعدی اعلام می‌شود.

بر اساس این نامه اینطور به نظر می‌رسد که طبق تایید صلاحیت انجمن نظارت بر انتخابات اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کشور صلاحیت هیچ کدام از کاندیداهای انتخابات این اتاق‌های بازرگانی رد نشده و تمام کاندیداهای انتخابات این 24 اتاق‌ صلاحیت لازم را برای شرکت در انتخابات هجدهم اسفند ماه دارند.

این در حالیست که رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مشهد در گفت و گو با خبرنگار ما از ثبت نام حدود 70 نفر برای انتخابات این اتاق خبر داد و گفت: رشد این تعداد نسبت به دوره‌های گذشته نشان‌دهنده افزایش اهمیت اتاق بازرگانی در بین فعالان اقتصادی است.

 محمدحسین روشنک عنوان کرد: از بین این تعداد پس از تایید صلاحیت 15 نفر برای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اتاق بازرگانی مشهد انتخاب خواهند شد که پنج نفر برای کمیسیون تجارت، پنج نفر برای کمیسیون صنعت، سه نفر برای کمیسیون کشاورزی و دو نفر نیز برای کمیسیون معدن انتخاب خواهند شد.

 وی با اشاره به اینکه حدود 1500 نفر از فعالان در بنگاه‌های اقتصادی دارای حق رای برای انتخابات اتاق بازرگانی مشهد هستند، تصریح کرد: افراد واجد شرایط رای دهی باید دارای کارت بازرگانی و یا کارت عضویت باشند و بین دارندگان این دو کارت در انتخابات تفاوتی وجود ندارد که این امر نقطه ضعف مهمی در انتخابات است.

 رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی مشهد ادامه داد: دارندگان کارت بازرگانی برای دریافت این کارت مراحل مختلفی را می‌گذرانند و تامین اجتماعی، اداره دارایی و مالیات و ارگان‌های امنیتی بر دارندگان این کارت‌ها نظارت دارند، همچنین دارندگان این نوع کارت‌ها موظفند سالانه یک در هزار از کل فروش و سه در هزار از سود خود را به اتاق بازرگانی بپردازند و این رقم برای یک واحد تجاری مثل فولاد خراسان سالانه حدود پنج میلیارد تومان است.

 وی ادامه داد: این در حالی است که دارندگان کارت عضویت فقط سالانه 300 هزار تومان حق عضویت به اتاق بازرگانی می‌پردازند و هیچ یک از مشکلات و دشواری‌های دارندگان کارت بازرگانی را ندارند، بنابراین یکسان بودن این دو گروه در رای‌دهی عادلانه نبوده و نقص قانونی محسوب می‌شود که امیدوارم هر چه زودتر برطرف شود.

روشنک با اشاره به اینکه افزایش حدودا دو برابری ثبت نام برای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی نشان‌دهنده‌ی افزایش اهمیت این اتاق در بین فعالان اقتصادی است، خاطرنشان کرد: البته عدم عمومیت اتاق بازرگانی در بین فعالان اقتصادی همواره یکی از نقاط ضعف این اتاق بوده است چرا که تا کنون نظرات عموم فعالان اقتصادی در حوزه‌های مختلف در اتاق بازرگانی مدیریت نشده و با وجود اینکه دوره قبل نسبت به سایر دوره‌ها وضعیت بهتری داشته هنوز نمی‌توان گفت که اتاق بازرگانی جایگاه اصلی نمایندگی بخش خصوصی را در اقتصاد باز کرده است.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی ادامه داد: اگرچه اتاق بازرگانی نقش مهمی در تصویب قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار داشت و این امر یکی از نقاط قوت آن به شمار می‌رود اما این قانون نیز دچار ضعف‌هایی از جمله عدم شمولیت تمام تشکل‌ها در یک قالب مناسب است.

انتخابات اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی 18 اسفندماه امسال در حالی برگزار می شود که گویا وابستگان دولتمردان کابینه حسن روحانی از پسر رئیس دفتر رئیس‌جمهور گرفته تا برادر معاون اول و داماد معاون اجرایی رئیس‌جمهور. نیز در این دوره انتخابات شرکت داشته‌ و همه آنها نیز تائید صلاحیت شده‌اند. ضمن اینکه گویا سید محمد هادی رضوی، داماد محمد شریعتمداری، معاون اجرایی رئیس‌جمهور و مرتضی عراقچی برادر بزرگ عباس عراقچی عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران نیز در فهرست‌های جداگانه‌ای در پایتخت قرار گرفته‌اند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار