از ۱۳۰ رشته شناخته در زمینه صنایع دستی ۸۶ مورد در همدان فعال است؛ هنر‌هایی زیبا و ماندگار که همدان را بر سکوی دوم تولید صنایع هنری کشور نشانده است.
کد خبر: ۸۷۶۸۸۸
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۳ 18 July 2020
 نزدیک به ۳۰ هزار کارگاه تولید صنایع دستی در استان وجود دارد؛ اما تنها ۶ درصد صادرات استان به آن‌ها اختصاص دارد و نبود گردشگر و بازارچه‌های فصلی، نفس صنعتگران را به شماره انداخته است.

به گزارش تسنیم، پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین با برخورداری از پیشینه تاریخی و فرهنگی دیرینه، مهد هنر‌ها و صنایعی است که به کوشش صنعتگران و استادکاران رشته‌های مختلف خودنمایی می‌کرده‌اند و گرچه با گذشت زمان، برخی‌هایشان منسوخ شده، اما هنوز بسیاری از این هنر‌ها رونق دارد.

از ۱۳۰ رشته شناخته در زمینه صنایع دستی ۸۶ مورد در همدان فعال است؛ هنر‌هایی زیبا و ماندگار که همدان را بر سکوی دوم تولید صنایع هنری کشور نشانده است.

با این حال، بازار صنایع دستی همدان این روز‌ها حال و روز خوشی ندارد و نبود گردشگر، تعطیلی بازارچه‌ها و نمایشگاه‌ها و زیان اقتصادی ابتدای سال، کمر صنعتگران را شکسته است و به گفته مسئولان ۴۰ میلیارد تومان زیان کرده‌اند.

برندسازی محصولات و صادرات آن به خارج از مرزها، راه‌اندازی بازارچه‌های فصلی و دائمی و معرفی محصولات به مردم و گردشگران از مهم‌ترین کار‌هایی است که می‌توان برای رونق بازار صنعتگران و شاغلان بخش صنایع دستی انجام داد و باید گفت: رونق این صنعت تا اندازه زیادی به رونق گردشگری بستگی دارد.

به گفته معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی همدان تنها ۶ درصد صادرات استان به هنر‌های دستی اختصاص دارد درحالی‌که ۲۸ هزار کارگاه کوچک و بزرگ وجود دارد.

هاشم مظاهری می‌افزاید: بیش از ۴۳ هزار نفر به‌طور فردی یا گروهی در این کارگاه‌ها فعالیت کرده و صنایع دستی را تولید می‌کنند، اما بازاری برای فروش در داخل ندارند و نبود گردشگر به آن‌ها آسیب زده است.

وی بیان می‌کند: یک هشتم شاغلان صنایع دستی همدان دارای بیمه تأمین اجتماعی بوده و مشمول یارانه ۷۹ درصدی دولت هستند.

مظاهری اعلام می‌کند: بیش از ۵۰۰ نفر هم با صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر قرارداد دارند و درمجموع، نزدیک به ۷ درصد شاغلان صنایع دستی همدان از بیمه برخوردارند.

وی با اشاره به نقش تقویت صنایع دستی در ایجاد اشتغال می‌گوید: آموزش انواع صنایع‌دستی به سه دسته آموزش عمومی، آموزش شاغلان برای فعالان رشته‌های هنری و آموزش در قالب تفاهم‌نامه با دستگاه‌های اجرایی تقسیم می‌شود.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان بیان می‌کند: آموزش زندانیان با اعطای گواهی‌نامه جزء دسته سوم به شمار می‌رود که ضمن آموزش داوطلبان، گواهی‌نامه مهارت به آن‌ها تعلق می‌گیرد.

مظاهری عنوان می‌کند: سال گذشته ۳۸۰ نفر در زندان همدان و امسال هم ۶۱ نفر در زندان ملایر آموزش دیدند که به اشتغال آن‌ها پس از آزادی و کاهش بزهکاری کمک می‌کند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار