یک کارشناس رسانه گفت: متأسفانه رسانههای معاند بر روی موضوعاتی که در جامعه پیش میآید با استفاده از تکنیکهای غیراخلاقی و ناجوانمردانه و ایجاد جنگ روانی بر روی افکار عمومی مانور میدهند و موج سواری میکنند.
به گزارش ایسنا، مسعود با بیان اینکه هر چیزی که پیامی را منتقل کند به آن رسانه میگویند، مطرح کرد: در کشور ما به علت بافت جغرافیایی، شرایط اقلیمی، فرهنگی و اجتماعی مختلف و متنوع موجود شیوه استفاده از رسانهها نیز متفاوت است به طوریکه در برخی نقاط اصلاً زیرساخت استفاده از رسانههای دیجیتال در بستر فضای مجازی را نداریم.
وی با اشاره به اینکه در سالهای اخیر به علت از بین رفتن اعتماد به رسانههای داخلی، مردم به شبکههای اجتماعی و سرویسهای خبری غربی گرایش پیدا کرده اند، ادامه داد: فاصلهای که بین مردم، مسئولیان کشوری و مسئولان رسانهای اتفاق افتاده باعث بی اعتمادی مردم به رسانههای داخلی و گرایش آنها به سمت رسانههای غربی شده است.
ویژه افزود: وقتی مردم میبینند مسئولان نسبت به موضوعاتی که با منافع آنها سروکار دارد رویه صحیحی را اتخاذ نمیکنند و به نوعی کم کاری میکنند، اعتماد خود را به اخبار، اطلاع رسانیها و پروژههای آنها در رسانههای داخلی از دست میدهند و از کانال رسانههای معاند استفاده میکنند.
وی در رابطه با عوامل شکل دهنده افکار عمومی توضیح داد: افکار عمومی زمانی شکل میگیرد که سه عامل در آن دخیل باشد؛ یکی از آنها منافع مردم است، دومین عامل رهبران فکری و سومین عامل رسانهها هستند. در واقع منافع عمومی در مورد موضوعاتی است که نفع عمومی جامعه در آن دخیل است و با رفاه مردم سروکار دارد، مانند موضوعاتی در رابطه با گرانی اجناس، طلا و ارز.
ویژه با بیان اینکه رهبران فکری افراد تأثیرگذار در لایههای فکری جامعه هستند، اظهار کرد: رهبران فکری کسانی هستند که بر اذهان عمومی تاأثیر میگذارند و به دو دسته رسمی و غیررسمی تبدیل میشوند؛ رهبران فکری رسمی افراد صاحب مقام در کشور مانند وزیران یا نمایندگان مجلس هستند و رهبران غیررسمی شامل افرادی مانند سلبریتی ها، اینفلوئنسرها یا یک شخص بازاری که مورد اعتماد کسبه آن محل است، میشوند.
وی با اشاره به اینکه رسانه برای تأثیرگذاری بر روی افکار عمومی نیازمند تأمین منافع عمومی مردم و همراهی با رهبران فکری است، خاطرنشان کرد: هشتگ گذاری یکی از همان تکنیکهای رسانهای است که موج بزرگی ایجاد میکند، اما هشتگ گذاری به تنهایی بدون همراهی افکار عمومی و رهبران فکری نمیتواند اثرگذار باشد.
این مدرس دانشگاه تصریح کرد: تکنیکهای رسانهای باید پیشینه داشته باشند، وقتی که افراد میبینند گرانی در این ایام اتفاق میافتد و برخوردی با مفسدان اقتصادی نمیشود هنگامی که هشتگی با این موضاعات میآید سریع آن را قبول و تأیید میکنند و این هشتگ ترند میشود.
وی ادامه داد: وقتی این هشتگها از زبان چند رهبر فکری مطرح شود به راحتی میشود از این تکنیک رسانهای استفاده کرد و متأسفانه رسانههای معاند روی این کدهایی که در جامعه پیش میآید مانور میدهند و روی آن موج سواری میکنند، در واقع آنها از تکنیکهای غیراخلاقی و ناجوانمردانه استفاده و جنگ روانی ایجاد میکنند.
ویژه در پایان گفت: ما از نظر تکنیکهای خبری مقداری از غربیها عقب هستیم و باید خبرنگارهای ما بیشتر آموزش ببینند و با تکنیکهای خبری جدید آشنا شوند به طوریکه بسیاری از خبرنگاران پایبندیهایی به ارزشهای اسلامی و انقلابی دارند که یکسری خط قرمزها برایشان به وجود میآورد و نمیتوانند از روشهای غیرمتعارف و غیراخلاقی استفاده کنند.