کد خبر: ۸۶۴۸۳
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۳ 31 August 2015


ارتقای سامانه هشدار سریع پدیده‌های جوی با راه‌اندازی مرکز کاوش‌های جوی و راداری هواشناسی بندر کیاشهر در گیلان تحقق پیدا کرد.
خبرگزاری فارس: ارتقای سامانه هشدار سریع پدیده‌های جوی در گیلان

به گزارش خبرگزاری فارس از بندر کیاشهر، هواشناسی علم پایه‌ای و کاربردی است و به بررسی و پایش کمیت‌های هواشناسی در لایه‌های مختلف جو و اقیانوس می‌پردازد و رابطه این کمیت‌ها با دیگر اجزای سامانه اقلیم را مشخص می‌کند.

علم هواشناسی رابطه تنگاتنگی با علوم اقلیم‌شناسی، فیزیک دریا، هوانوردی، جغرافیا، کشاورزی، محیط زیست، فنی و مهندسی، ریاضی و آب‌شناسی دارد و نقش مهمی در زندگی و برنامه‌ریزی‌های مربوط به امور کوتاه مدت، میان‌مدت و بلندمدت دستگاه‌های اجرایی و تصمیم‌ساز ایفا می‌کند.

سال 1338 هواشناسی ایران به عنوان یک‌صد و سومین عضو سازمان هواشناسی به عضویت سازمان جهانی درآمد و پس از انقلاب اسلامی در کنار وظیفه و ماموریت سازمانی نسبت به ارتقای ایمنی حمل و نقل کشور، ارائه خدمات به بخش‌های مدیریت بحران و دیگر عرصه‌های خدمت‌رسانی فعالیت‌های هواشناسی، کشاورزی، گردشگری و آب‌شناسی را به عهده گرفت.

سال 1327 هواشناسی گیلان با راه‌اندازی ایستگاه بندر انزلی آغاز به‌کار کرد و اداره کل هواشناسی استان در سال 1374 به طور مستقل تشکیل شد و کمتر از دو دهه گسترش و توسعه بسیاری یافته و اکنون یکی از استان‌های پیشرو از نظر امکانات تجهیزات و نیروی کارشناسی کارآمد در کشور است.

*پیش‌بینی‌های جوی یک، سه و شش روزه در گیلان

مدیرکل هواشناسی گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به خدمات‌رسانی هواشناسی به بخش‌های مختلف جامعه اظهار کرد: صدور پیش‌بینی‌های جوی و جاده‌ای یک، سه و 6 روزه از خدمات اداره کل هواشناسی گیلان به دستگاه‌های مربوطه است.

بهمن کمانگر به صدور توصیه‌های هواشناسی کشاورزی دو بار در هفته در گیلان اشاره کرد و افزود: صدور پیش‌بینی دریایی برای استان‌های گیلان، مازندران و گلستان توسط اداره کل هواشناسی گیلان انجام می‌شود.

وی از ارسال موارد مذکور به 100 دستگاه دولتی و خصوصی خبر داد و بیان کرد: اطلاع‌رسانی وضعیت جوی از طریق پیامک و رسانه‌ها از خدمات اداره کل هواشناسی گیلان محسوب می‌شود.

مدیرکل هواشناسی گیلان با بیان اینکه خدمات هوانوردی به فرودگاه سردار جنگل رشت به صورت 24 ساعته انجام می‌شود، تصریح کرد: اداره کل هواشناسی گیلان وظیفه ارائه آمار مورد نیاز به بیمه‌شدگان در حوادث و ارائه آمار و اطلاعات به شرکت‌ها، دانشجویان و استادان دانشگاه را به عهده دارد.

کمانگر به همکاری تخصصی اداره کل هواشناسی گیلان با کارگروه‌‌های استانی و کشوری اشاره کرد و گفت: همکاری با دستگاه‌های اجرایی شرکت سهامی آب منطقه‌ای، جهادکشاورزی، مدیریت بحران، محیط زیست، راه و شهرسازی و ... در راستای حفاظت از جان و مال مردم انجام می‌شود.

وی وجود شناورهای تحقیقاتی، سنجنده داپلری، نیم‌رخ قائم جریان آب، بویه دریایی و ایستگاه دریایی، سامانه دریافت تصاویر ماهواره‌ای، هواشناسی جاده‌ای و ایستگاه جو بالا را بخشی از توانمندی‌های سخت‌افزاری هواشناسی گیلان برشمرد و اظهار کرد: رادار توفان هواشناسی بندر کیاشهر به عنوان هفتمین پروژه رادار در کشور راه‌اندازی شده است.

مدیرکل هواشناسی گیلان با اشاره به اینکه رادار هواشناسی بندر کیاشهر یکی از پیشرفته‌ترین رادارهای هواشناسی در کشور است، بیان کرد: رادار هواشناسی مذکور با هدف افزایش دقت پیش‌بینی‌های کوتاه مدت و ارتقای سامانه هشدار سریع پدیده‌های جوی در استان راه‌اندازی شده است.

کمانگر تعیین سرعت سامانه ورود و زمان وقوع بارندگی و ردیابی هوای ناپایدار را از قابلیت‌های رادار هواشناسی بندر کیاشهر دانست و تصریح کرد: رادار هواشناسی بندر کیاشهر وظیفه تعیین مقدار بارندگی احتمالی و حجم آن، امکان وقوع سیل، تعیین انواع ناپایداری‌های توفان، رعد و برق و تلاطم‌های موجود در جو را به عهده دارد.

وی مطالعات آب‌شناسی و هیدرولوژیکی را از جمله قابلیت‌های رادار هواشناسی بندرکیاشهر برشمرد و اضافه کرد: رادار مذکور ردیابی بارش و تعیین چینش باد و سرعت آن را انجام می‌دهد.

*بهره‌مندی رادار هواشناسی گیلان از آخرین تکنولوژی روز دنیا

رئیس سازمان هواشناسی نیز به ارتقای ارائه پیش‌بینی‌های بلندمدت و کوتاه‌مدت هواشناسی توسط این سازمان اشاره کرد و گفت: سازمان مذکور به منظور ارائه پیش‌بینی‌های هواشناسی به مردم و دستگاه‌های اجرایی متولی کشاورزی، حمل و نقل، منابع آب، بلایای طبیعی و ... اقدام به ایجاد شبکه ملی رادارهای هواشناسی در کشور کرده است.

داود پرهیزکار، رادار را به معنای آشکارسازی و تعیین فاصله هدف به وسیله امواج رادیویی عنوان کرد و افزود: رادار هواشناسی با ارسال امواج الکترومغناطیس و دریافت بازتاب آن می‌تواند ویژگی‌های پدیده جوی از نظر شرایط فیزیک ابر، قطر قطره‌های آب، ویژگی‌های میدان باد، قطر ذره‌های معلق گردوغبار، سرعت حرکت توده هوا و برخی از کمیت‌های هواشناسی را بر حسب نوع باند فرکانسی شناسایی و تحلیل کند.

وی با اشاره به استفاده از رادار برای شناسایی سامانه جوی در دنیا، خاطرنشان کرد: هواشناسی، بهبود پیش‌بینی کوتاه‌مدت، اعلام وضعیت بحرانی، منبع داده‌های هواشناسی، اخطار سیل، تگرگ و ... از کاربردهای رادار هواشناسی است.

رئیس سازمان هواشناسی از آب‌شناسی توسط رادار خبر داد و اضافه کرد: پیش‌بینی سیل و میزان تجمیع آب در حوضه‌های آبریز به منظور مدیریت آب و تولید نیرو از طریق رادار هواشناسی انجام می‌شود.

پرهیزکار ارائه اطلاعات مربوط به باران، برف، باد و سیل در حوزه حمل و نقل را از کاربردهای رادار هواشناسی خواند و اظهار کرد: ارائه خدمات تعیین مسیر توفان، زمان سم‌پاشی، برداشت محصول و ... در حوزه کشاورزی از جمله فعالیت‌های رادار هواشناسی است.

وی با بیان اینکه رادار هواشناسی گیلان در بندر کیاشهر از فناوری روز دنیا بهره‌مند است، یادآور شد: رادار مذکور با استفاده از باند «C» برای سنجش ذرات متوسط، ذرات جامد و مایع بارش در مناطق معتدله طراحی شده و از نوع رادارهای داپلری با توان پلاریزاسیون دوگانه است.

رئیس سازمان هواشناسی تصریح کرد: رادار گیلان با نام رادار هواشناسی نسل سوم از آخرین تکنولوژی روز دنیا بهره‌مند است و تا شعاع 250 کیلومتر در دریا را پایش می‌کند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار