کد خبر: ۸۶۴۱۶۴
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۳ 18 June 2020

گیلان به پایگاه تولید فرش ابریشمی کشور تبدیل می شود

تابناک/ مسئول اداره فرش سازمان صمت گیلان با اشاره به فعالیت بیش از ۱۳ هزار قالی باف، گفت: گیلان با توجه به ظرفیت های فراوان می تواند به پایگاه تولید فرش ابریشمی کشور تبدیل شود.

به گزارش خبرنگار مهر، مجتبی مهری پیش از ظهر پنجشنبه در جلسه‌ای با اشاره به اینکه فرش دستباف تنها یک کالا برای مبادله نیست، اظهار کرد: می‌توانیم خصوصیات فرهنگی و ویژگی‌های اقوام از طریق تولید و فروش فرش دستباف انتقال دهیم.

وی با بیان اینکه استان گیلان با توجه به ظرفیت‌هایی که دارد می‌تواند به یکی از پایگاه‌های اصلی تولید فرش ابریشمی در کشور تبدیل می‌شود، افزود: فرش دستباف به عنوان شناسنامه و پرچم دوم ایران بوده و دنیا، هنر ایران را با برند Persian carpet می‌شناسند.

مهری در ادامه در با اشاره به تحریم‌ها علیه فرش ایرانی، گفت: فرش ایران نه به خاطر ارزآور بودن بلکه بخاطر آثار اجتماعی و گستره فعالیت و حضور ملموسی که در پهنه جغرافیای ایران و رخنه در باور، عشق و فرهنگ خانواده‌های ایرانی دارد مورد تحریم‌های ظالمانه آمریکا قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه فرش دستباف از جمله محصولاتی است که علاوه بر ارزآوری تمام مواد اولیه مورد نیاز برای این هنر- صنعت در داخل کشور تولید می‌شود، تصریح کرد: توجه به این بخش همسو با بیانات مقام معظم رهبری و مصداق بارز اقتصاد مقاومتی است.

مهر تأکید کرد: باید فرش دستباف را یک کالای فرهنگی و هنری با کارکردهای اقتصادی مد نظر قرار دهیم.

مسئول اداره فرش سازمان صمت گیلان، اصالت، دانش و مهارت و اشتغال زایی را وجه تمایز فرش دستباف ایران با نمونه‌های مشابه آن عنوان و بیان کرد: بیش از دو دهه است که فرش دستباف در دانشگاه‌های ایران تدریس می‌شود. کمتر کشوری وجود دارد که همزمان دانش طراحی، نقاشی، رفوگری، مرمت، رنگرزی را یک جا داشته باشد.

وی با بیان اینکه کیفیت بالای فرش‌های بافته شده گیلان، به جهت نوپا بودن، فاقد طرح و نقشه مختص به خود است، افزود: تلاش کرده ایم با استفاده از نقش مایه‌ها و گونه‌های طبیعی فراوان همانند رشتی دوزی، گل سوسن چلچراغ و… با حمایت لازم در این بخش ۴ طرح در ۵ رنگ را در مسیر تولید قرار گرفته که امسال همزمان با سومین همایش و نمایشگاه جانبی فرش دستباف در منطقه آزاد انزلی رونمایی خواهد شد.

مهری با اشاره اینکه گیلان، خواستگاه تولید ابریشم ایران است، تأکید کرد: با وجود بیش از ۱۳ هزار نفر قالی باف، ۵۸ کارگاه قالی بافی متمرکز و غیر متمرکز و بیش از ۵۰ نفر دانش آموخته و فارغ التحصیل فرش در آینده، این استان در آینده به یکی از قطب‌های مهم تولید فرش ابریشمی ایران تبدیل گردد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار