رئیس دامپزشکی همدان با اشاره به اینکه هیچ موردی از بیماری هاری در همدان مشاهده نشده است، گفت: ۸۰۰ قلاده سگ گله و صاحبدار در همدان واکسیناسیون شدند.
کد خبر: ۸۶۰۷۳
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۷ 01 September 2015
رئیس دامپزشکی همدان با اشاره به اینکه هیچ موردی از بیماری هاری در همدان مشاهده نشده است، گفت: ۸۰۰ قلاده سگ گله و صاحبدار در همدان واکسیناسیون شدند.

به گزارش تسنیم؛آرش سامی اظهار داشت: یکی از بیماری های بسیار مهمی که از گذشته های دور در کشور ما وجود داشته و ما مرتب با این بیماری درگیر هستیم و در سطح جهانی مطرحه بیماری هاری است که ۸۰۰ قلاده سگ در ۴ ماهه نخست امسال واکسیناسیون شدند.

سامی عنوان کرد: خوشبختانه در سال ۹۳ و ۹۴ هیچ گونه بیماری هاری در شهر همدان وجود نداشته ولی اقدامات پیشگیرانه و بررسیها با واکسیناسیون سگ‌های گله و صاحب دار توسط بخش دولتی و خصوصی انجام شده است.

وی تصریح کرد: این بیماری ویروسی بوده و درمان ندارد و ۱۰۰ درصد منجر به مرگ می‌شود و تنها تمامی موارد گزش باید سریعا به مراکز بهداشتی- درمانی مراجعه شود تا طبق پروتکل کشوری مراقبت و واکسینه شوند و امور در زمینه بهداشت آنها به خوبی انجام شود.

سامی با اشاره به اینکه هر گزشی هاری محسوب می شود مگر اینکه خلاف آن ثابت شود، گفت: حقوق حیوانات اهمیت بسیاری دارد ولی اگر حیوانی منشا بیماری باشد باید اقداماتی برای کنترل آن نیز انجام شود.

وی با بیان اینکه بیماری هاری در کشور ما جمعیت انسانی را تهدید می کند، اظهار داشت: در راستای کنترل و برنامه ریزی سگ های ولگرد کمیته سگ های ولگرد در سطح کشور فعال بوده و در این زمینه برنامه ریزی و تصمیم گیری می‌کند.

سامی با اشاره به اینکه هاری بیماری اقتصادی است که تلفات و خسارات اقتصادی دارد، عنوان کرد: راه‌های انتقال این بیماری به انسان؛ گزش توسط حیوان آلوده، پوست، مخاط ها و انتقال از طریق دستگاه گوارش است.

رئیس دامپزشکی شهرستان همدان اظهار داشت: خودداری از نگهداری سگ و گربه در منزل مگر در صورتی که حیوان قلاده داشته و واکسیناسیون کامل باشد، شناسایی سگ‌های صاحبدار بدون قلاده و همکاری با مأموران دامپزشکی برای واکسیناسیون و قلاده گذاری آنها، خودداری از تردد سگ‌های صاحبدار در معابر عمومی و جلوگیری از تماس آنها با سگ‌های ولگرد، آگاه کردن دامپزشکی از مشاهده تغییر رفتار در حیوان و اطلاع رساین به موقع به دامپزشکی در صورت گزیده شدن حیوانات اهلی از اقدامات پیشگیرانه در مورد این بیماری است.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار