در خصوص این ماجرا باید گفت هنوز اعتبارنامه تاجگردون تایید نهایی نشده است بلکه وی فقط در شعبه ۱۲ با اختلاف ۲ رای تصویب شده و ۲ مرحله برای رد اعتبارنامه تاجگردون در صحن علنی مجلس، باقی‌ است.
کد خبر: ۸۶۰۴۱۲
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۵ 09 June 2020

تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، در حالی که با اعلام نظر شعبه 12 با اختلاف 2 رای غلام رضا تاجگردون توانست تاییدیه شعبه بررسی اعتبارنامه ها را به دست آورد گفته می شود که وی توانسته است این ماجرا را با سلامت پشت سر بگذارد اما قوانین در این خصوص چه می گوید؟
در خصوص این ماجرا باید گفت هنوز اعتبارنامه تاجگردون تایید نهایی نشده است بلکه وی فقط در شعبه ۱۲ با اختلاف ۲ رای تصویب شده و ۲ مرحله برای رد اعتبارنامه تاجگردون در صحن علنی مجلس، باقی‌ است.
اگر گزارش شعبه(۱۲) مبنی بر تصویب اعتبارنامه باشد اما معترضان بر اعتراض خود باقی باشند، اعتبارنامه برای بررسی به کمیسیون تحقیق ارجاع و ۱۵ روز وقت برای بررسی است. لذا مسیر باقی‌مانده برای رد اعتبارنامه تاجگردون همچنان پابرجا است و  از صحن مجلس می گذرد!
آنگونه که قانون می گوید پس از بررسی کمیسیون تحقیق، نظر در مجلس قرائت می‌شود که دو حالت دارد :
۱_اگر نظر کمیسیون تحقیق بر تصویب اعتبارنامه باشد،معترضان نیم ساعت در رد اعتبارنامه صحبت می‌کنند.
۲_اگر نظر کمیسیون تحقیق بر رد اعتبارنامه باشد،سخنگوی کمیسیون ادله می‌آورد.
پس از قرائت گزارشات در صحن مجلس، نماینده‌ای که به اعتبارنامه‌اش اعتراض شده، دو برابر وقت مخالفان از خود دفاع می‌کند.
رای مجلس برای رد یا تایید اعتبارنامه:
در صحن مجلس پس از بیان نظرات معترضان و نماینده مورد اعتراض، مجلس وارد رای‌گیری می‌شود.
بنابر این گزارش به نظر می رسد تاجگردون تا تایید اعتبارنامه ۲ مرحله سخت دیگر پیش‌رو دارد: کمیسیون تحقیق و صحن علنی‼️ که این مسیر در آیین‌نامه مجلس مواد ۲۷ تا ۳۹ به دقت تببین شده است.
اعتبارنامه به رای گذاشته می شود
رییس شعبه ۱۲ بررسی اعتبارنامه‌های نمایندگان در گفتگو با ایرنا اظهار داشت: ما امروز برای بررسی اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون جلسه برگزار کردیم که در این جلسه اعتبارنامه وی تایید شد.
ناصر موسوی لارگانیافزود: احتمالا فردا اعتبارنامه تاجگردون در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی بررسی می‌شود.
بر اساس آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی گزارش بررسی اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون در شعبه مذکور برای بررسی نهایی به صحن علنی مجلس ارسال خواهد شد و پس از طرح آن در صحن رای گیری بین نمایندگان مجلس انجام می‌شود.
تکمیلی
اعتبارنامه ها فقط در صحن قرائت می شوند
عضو هیأت رئیسه مجلس گفت: طبق تصمیم هیأت رئیسه مجلس، اعتبارنامه‌های سه منتخب باقی‌مانده (منتخبین فریدن، گچساران و صومعه‌سرا) در جلسه علنی مجلس به رأی گذاشته نمی‌شود و فقط قرائت خواهد شد.
حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، با اشاره به اعتراض نمایندگان به اعتبارنامه سه نفر از منتخبین گفت: در جلسه‌ای که هیأت رئیسه مجلس درباره این موضوع برگزار کرد، جمع‌بندی نهایی این شد که به دنبال تأیید اعتبارنامه‌های منتخبین فریدن،‌ صومعه‌سرا و گچساران در شعبه مربوطه، اعتبارنامه‌های این منتخبین در جلسه علنی مجلس تنها قرائت می‌شود و رأی‌گیری در مورد آنها انجام نخواهد شد. 
وی افزود: بر همین اساس به دنبال تأیید اعتبارنامه‌های این منتخبین در شعب 10 و 12 اعتبارنامه‌های این افراد در جلسه علنی مجلس تنها قرائت می‌شود و نیازی به رأی‌گیری نخواهد داشت. 
سلیمی اظهار داشت:‌ در زمان اصلاح آئین‌نامه برای این موضوع، شورای نگهبان به اینکه اعتبارنامه‌های مورد اعتراض واقع شده تنها در صحن قرائت شود ایراد گرفته بود و این موضوع در آئین‌نامه ذکر شد که نمایندگان باید در مورد آن تصمیم بگیرند. 
عضو هیأت رئیسه مجلس خاطرنشان کرد: بر این اساس دو برداشت از مواد 29 و  32 آئین‌نامه در این باره انجام می‌شود یکی اینکه اعتبارنامه‌هایی که مورد اعتراض واقع می‌شوند باید در صحن به رأی‌گیری گذاشته شود و برداشت دوم اینکه این اعتبارنامه‌ها تنها باید قرائت شود. 
وی افزود: در جلسه مفصلی که در هیأت رئیسه مجلس برای این موضوع برگزار شد نظر اکثریت اعضا بر این بود که رأی‌گیری در این باره نیاز نیست و اعتبارنامه تنها باید قرائت شود.
تصمیم گیری با رئیس جلسه است
حجت‌الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی و رییس شعبه دوازدهم در این باره به ایسنا گفت: دو نظر وجود دارد؛ یکی این‌که با تصویب اعتبارنامه‌ها در شعب نیازی به رای‌گیری درباره‌ی آنها در صحن علنی وجود ندارد که معترضین به اعتبارنامه‌ها معتقد به این رویکرد هستند؛ نظر دیگر هم این است که با توجه به این‌که در آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی لفظ تصمیم‌گیری ذکر شده بنابراین اعتبارنامه‌هایی که نسبت به آنها اعتراض وجود داشته ولو در صورت تصویب در شعبه نیازمند رای‌گیری در صحن علنی مجلس شورای اسلامی است.
این عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی در این باره خاطر نشان کرد: نهایتا این رییس جلسه است که نظر اصلی را می‌دهد که آیا این اعتبارنامه‌ها نیاز به رای‌گیری در صحن علنی دارد یا نه.
در همین رابطه محمد علیپور سخنگوی شعبه ۱۲ و کمال علیپور سخنگوی شعبه ۱۰ (که اعتبارنامه تاج‌گردون و دلخوش در این شعب بررسی شده) در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کردند که با توجه به تصویب این اعتبارنامه‌ها در شعب مربوطه نیاز به رای‌گیری در صحن علنی مجلس شورای اسلامی وجود ندارد.
بنمایندگان معترض به برخی اعتبارنامه‌ها نیز در جلسات علنی گذشته مجلس در این باره تذکر می‌دادند که هیات رییسه نباید اقدام به تفسیر آیین نامه داخلی کند و اعتبارنامه‌هایی که نسبت به آنها اعتراض وجود دارد در هر حال باید به رای مجلس گذاشته شود.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار