مگس مدیترانه‌ای که با عناوین مگس میوه یا مگس مرکبات نیز نامبرده می شود آفتی چند میزبانه است که از مهم‌ترین آفات درختان مرکبات به شمار می‌رود و مبدا اصلی آن مناطق گرمسیری آفریقا بوده که از سال ۱۸۲۹ میلادی به تدریج به دیگر نقاط جهان گسترش یافته است به طوری که در سال ۱۳۵۴ شمسی در ایران جزو آفات قرنطینه ای محسوب شد .
کد خبر: ۸۵۷۴۰
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۸ 30 August 2015
به گزارش تابناک ماغزندران برای نخستین‌‌بار در مشهد این آفت در سال ۱۳۵۴ گزارش شد که می تواند به درختان میوه از جمله مرکبات حمله کند در سال ۱۳۶۲ این آفت در استان مازندران روی میوه‌های نارنج و نارنگی گزارش شد و قبل از آن در استان‌های خراسان، یزد، اصفهان و گیلان گزارشاتی دریافت شده بود .
علت این نوع نامگذاری ، به علت نوع خسارت این آفت است به گونه‌ای که این آفت در مناطقی که آب و هوای مدیترانه ای دارند خسارت‌های سنگینی را وارد می‌کند و شمال ایران همچون دارای آب و هوایی شبه مدیترانه ای است دچار خسارت و زیان از این آفت می‌شوند .
مگس مدیترانه ای یک بیماری قرنطینه ای بوده که به اذعان برخی کارشناسان و باغداران مرکبات، عارضه از طریق واردات مرکبات از کشورهای اطراف وارد استان شده و به آفتی جدی برای باغداران مرکبات مازندران تبدیل شده است.
مدير جهاد كشاورزي شهرستان قائم شهر خبر داد:
عمليات رديابي آفت مگس ميوه در بیش از 2500 هكتار از باغات قائم شهراز اخبار روزهای اخیر مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قائم‌شهر بود که اذعان کرد: به‌منظور بررسي روند جمعيت و رديابي آفت قرنطينه‌اي مگس ميوه كه آفتي پلي فاژ و چند ميزبانه با دامنه خسارت‌زايي وسيع است كارشناسان شبكه مراقبت و پيش آگاهي بخش خصوصي و مراكز چهارگانه جهاد كشاورزي و بخش نظارتي شهرستان قائم شهر اقدام به عمليات رديابي اين آفت در سطح باغات این شهرستان داشتند.
فرزین فرهادی به اقدامات پيشگيرانه در قالب شبكه‌هاي رديابي، مديريت برای مگس ميوه و جلوگيري از ايجاد خسارت در محصولات باغي و مركبات  اشاره کرد و گفت: تعداد 120 عدد تله از نوع مك فيل حاوي فرمون، سراتراپ و کارت های زرد چسبنده در سطح 260 هكتار از باغات این شهرستان انجام شد.
وی به سركشي‌هاي مداوم و بررسي كارشناسان اين مديريت در موقعيت تله در سطح باغات شهرستان قائم‌شهر اشاره کرد و ادامه داد: تاکنون تعداد 45 مگس مشاهده شده است.
فرهادی با بیان اینکه سعی می‌شود با حضور کارشناسان در روستاهای پهنه بندی شده با تله گذاري در سطح باغات و مراقبت منظم اكيپ‌هاي رديابي در شبكه مراقبت و پيش آگاهي از امكان خسارت‌زايي آفت مگس مدیراته‌ای پيشگيري شود، تصریح کرد: افزایش توان اقتصادي بهره‌برداران، توجه به توليد ملي و اشتغال‌زايي مولد در جامعه بهره بردار از اهداف رسیدن به توسعه پايدار است.
به گزارش تابناک  مبارزه با مگس میوه مدیترانه‌ای در سطح 665 هکتار از باغات جویبار هم انجام شد.
مازندران تامین کننده بخش زیادی از میوه کشور است آموزش لازم برای پیشگیری از انواع آفت کشاورزی به ویژه آفت مگس مدیترانه‌ای برای باغداران از ضروریات است.
انتهای پیام/
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار