در جلسه شورای اسلامی شهر قم مطرح شد:
به گفته اعضای شورای شهر بخش قابل توجهی از اراضی در بلوار امین و زنبیل آباد جز موقوفات به شمار می روند که باید در این زمینه با اداره کل اوقاف و امور خیریه به نتیجه ای مطلوب در جهت واگذاری زمین ها و یا پرداخت پول اراضی دست یابند.
کد خبر: ۸۵۷۳۷
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۶ 30 August 2015
به گزارش تابناک قم، یک صد و چهل و دومین جلسه شورای اسلامی شهر قم صبح امروز یکشنبه 8 شهریور در شرایطی کار خود را آغاز کرد که اعضای هیئت رئیسه شورا روز چهارشنبه هفته گذشته در جلسه ای غیر علنی با برگزاری انتخابات ویژه سال سوم دوره چهارم انتخاب شدند که در آن ولی الله بیاتی با ۱۸ رأی به عنوان رئیس شورا ابقاء گردید.

همچنین حسن بختیاری با ۱۶ رأی به عنوان نایب رئیس، طوبی حجازی با ۱۷ رأی به عنوان منشی اول، مصطفی ملایی با ۱۰ رأی به عنوان منشی دوم و نعمت الله عواطف رستمی با ۱۴ رأی به عنوان سخنگو شورا انتخاب شد. 

زمین های وقفی چالش شهرداری قم

در این جلسه با گرامیداشت هفته دولت و تاکید بر همدلی و همزبانی میان اعضای شورا و دستگاههای اجرایی در جهت تحقق مطالبات مردم برخی از مصوبات مورد ارزیابی قرار گرفت که اکثر لوایح با حداکثر آرای اعضاء به تصویب رسید اما در مورد برخی از لوایح با توجه به وجود ابهامات و یا موانع، تصویب آن به هفته های آینده موکول شد.

گفتنی است در این جلسه رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر قم مهم ترین معیار در فعالیت شورا را خرد جمعی برشمرد و اعضای شورا را به دوری و پرهیز از تفرقه و اختلاف در جهت رفع مشکلات فراروی توسعه و آبادانی شهر دعوت کرد.

حجت‌الاسلام سید محمد آتش‌زر به مساله برگزاری انتخابات هیات رئیسه در فضایی صمیمی آرام اشاره کرد و همدلی میان اعضا در جهت خدمت رسانی در شورای چهارم را الگوئی مهم برای همه شوراهای کشور قلمداد کرد و خواستار تحقق فرصتی بیشتر در جهت بررسی طرح ها و لوایح شد.

وی با توجه به روی کار آمدن سقائیان نژاد شهردار جدید وجود مشکلات را متذکر شد و ساماندهی برخی از قراردادهای مدیران شهرداری را یکی از ضروریات برشمرد.

گفتنی است با توجه به مطرح شدن پروژه ای در زمینی اوقافی برخی از ابعاد ماده 101 قانون شهرداری مطرح و قرار شد در جلساتی با حضور نماینده ولی فقیه و همچنین مدیران اوقاف بخش قابل توجهی از مشکلات در این عرصه رفع گردد.

هرچند توسط برخی از اعضا نیز این موضوع مطرح گردید که پرونده های قدیمی در مورد زمین های اوقافی همچنان در محاکم قضایی وجود دارد این در حالی است که مطابق با ماده ۱۰۱ قانون شهرداری‌ها، مالکینی که زمین‌های وسیع در اختیار دارند باید بخشی از زمین ها را در جهت خدمات عمومی و ایجاد معابر در اختیار شهرداری قرار دهند.

این در حالی است که به گفته اعضای شورای شهر بخش قابل توجهی از اراضی در بلوار امین و زنبیل آباد جز موقوفات به شمار می روند که باید در این زمینه با اداره کل اوقاف و امور خیریه به نتیجه ای مطلوب در جهت واگذاری زمین ها و یا پرداخت پول اراضی دست یابند.

در ادامه جلسه مساله پاسخ شورای نگهبان به استفساریه‌ای درباره اعمال این ماده قانونی روی زمین‌های وقفی که در ۲۸ فروردین ۱۳۹۰ اعلام شده بود مطرح شد، که بر اساس پاسخ اعمال این ماده قانونی روی زمین‌های وقفی خلاف موازین شرعی است.

در این باره حجت الاسلام آتش زر تاکید ویژه بر وقفی بودن زمین های وقفی داشت و متذکر شد هیچ‌کس نمی‌تواند زمین وقفی را تصرف کند مگر به دستور رهبر که آن هم معظم له اصلا به این عرصه ورود پیدا نمی کنند از طرفی بخشی از اراضی تفکیک شده اوقافی به شهرداری تعلق می گیرد که در این باره پذیره ارائه می گردد.

تمامی این مذاکرات در جلسه شورای اسلامی شهر قم حول یک لایحه تنظیم شده مربوط به مرکز خدمات حوزه علمیه در جهت تفکیک زمین های وقفی برای مسکن طلاب مطرح شد.

در ادامه مصطفی سعادت طلب رییس کمیسیون امور زیربنایی شورا که تاکنون در جلسات گزارش هایی پیرامون معماری اسلامی و ایرانی ارائه داده دغدغه های خود را در خصوص اهتمام شهرداری به رفع برخی از مشکلات بیان کرد و از ساخت و ساز یک ساختمان بدون توجه به اصول مهندسی و ایمنی گلایه کرد که علی رغم پیگیری های زیادی در شهرداری های قبل همچنان این ساختمان ساخته می شود و در مرحله نما قرار دارد.

در این جلسه یک پلاک نیز در جهت ادامه پروژه بلوار جمهوری اسلامی تملک شد و از واگذاری زمین های بلوار بلوار پیامبر اعظم (س) به مجمع طلاب شاهد و ایثارگر به‌منظور ساخت باغ‌موزه موضوعاتی مطرح گردید.

عباس ذاکریان، رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر نیز در این جلسه نظر خود را در مورد ارزش افزوده اراضی وقفی بیان کرد ضمن اینکه خواست تا مشکل اراضی اوقافی به طور ریشه ای بررسی شود به ویژه اینکه شوارع باید به شهرداری واگذار گردد و به عنوان شوارع عمومی از آن یاد شود.

وی همچنین از حضور اصحاب رسانه به عنوان نمایندگان مردم در نظارت بر عملکرد شورا و انعکاس اخبار بدون هیچ چالش و جنجالی تقدیر کرد.

در ادامه ولی الله بیاتی رئیس شورای اسلامی شهر قم موضوع وقف زمین 40 هزار متری در جهت مسکن طلاب را مطرح کرد.

ضمن اینکه حسن فاکر از اعضای شورای اسلامی شهر قم نیز در مورد اهمیت بررسی زمین های وقفی واقع در زنبیل آباد و بلوار امین نیز نکاتی را ارائه کرد هرچند به نظر می رسد شهرداری و شورای شهر توان حل مشکلات اراضی اوقافی در این مناطق را ندارند.

در این میان یکی از موضوعات جالب توجه سخنان عباس محمدی عضو شورای اسلامی شهر قم در رابطه با بلوار کارگر و دغدغه عابران پیاده با توجه به مسدود شدن این مسیر بود.

وی در این باره عنوان کرد:دیوارچینی، که کنار راه اهن احداث شده واقعا عبور و مرور را دشوار کرده تا جایی که عده ای برای عبور از روی دیوار می پرند که به مراتب خطر ناک تر است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار