رئیس دامپزشکی همدان با اشاره به اینکه ۲۹۰ هزار رأس دام در همدان واکسیناسیون آبله دریافت کردند، گفت: ۲۱۰ هزار رأس گوسفند و بز در ۴ ماهه نخست سال ۹۴ در همدان در زمینه بیماری شاربن واکسینه شدند.
کد خبر: ۸۵۳۸۴
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۵ 31 August 2015
رئیس دامپزشکی همدان با اشاره به اینکه ۲۹۰ هزار رأس دام در همدان واکسیناسیون آبله دریافت کردند، گفت: ۲۱۰ هزار رأس گوسفند و بز در ۴ ماهه نخست سال ۹۴ در همدان در زمینه بیماری شاربن واکسینه شدند.

به گزارش تسنیم؛آرش سامی  اظهار داشت: در رابطه با پیشگیری از بیماری‌های دامی تمامی جمعیت دامی مربوط به عشایر در همدان واکسیناسیون شدندتا بیماری‌های دامی و مشترک به وسیله جابه جایی دام منتقل نشود.

سامی بیان کرد: حدود ۱۴۱۵ بیماری دامی وجود دارد که بر اساس آخرین یافته‌ها ۸۶۸ بیماری مشترک و تعدادی از بیماری‌ها مشترک نو پدید هستند که در این راستا اداره کل داممپزشکی و اداره شهرستان علیه آنها اقدامات پیشگیرانه خود را انجام می‌دهد.

وی افزود: تب مالت، سل، هاری، شاربن جزء بیماری‌های مشترک است که برای کنترل آن بررسی کانون‌ها، قرنطینه، ضد عفونی، واکسیناسیون و آموزش انجام می‌شود.

سامی با بیان اینکه بیماری سیاه زخم در حیوانات با نام شاربن شناخته می‌شود، عنوان کرد: در ۴ ماهه امسال بالغ بر ۲۱۰ هزار رأس گوسفند و بز واکسن شاربن دریافت کردند که دام‌های عشایری، گاو و گوساله در روستاها و واحدها نیز جز این آمار هستند.

سامی گفت: بیماری آبله گوسفندی و بزی نیز دو گونه نزدیک به هم و از بیماری‌های بسیار واگیردار دامی است که در این راستا ۲۹۰ هزار رأس واکسیناسیون آبله انجام شده است.

رئیس دامپزشکی همدان بیان کرد: بیماری تب برفکی بیماری اقتصادی است که سبب کاهش تولید شیر و گوشت و تلفات در دام‌های کم سن می شود و در این راستا برای کنترل بیماری موفق بودیم و همه گیری بیماری را نداشتیم.

سامی اظهار داشت: کانون‌ها و موارد مشکوک را بررسی کرده ایم و تمام جمعیت دامی همدان علیه این بیماری ایمن شده اند و فاز بعدی برای اواخر شهریور ماه یا اوایل مهر ماه ۹۴ انجام می دهیم تا ایمنی به دست آمده را حفظ کنیم.

وی افزود: در طول سال در زمینه جمعیت عشایری حدود ۱۳۰ هزار رأس دام واکسیناسیون و ۸ هزار رأس در گاوداری‌ها و دامهای واجد شرایط در کانونها انجام می‌شود.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار