نشست بررسی تاریخ و آداب و رسوم رمه‌داری در ندوشن شهرستان ميبد برگزار شد.
کد خبر: ۸۵۳۳۰
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۵ 30 August 2015
به گزارش تابناک یزد ، به منظور بررسی تاریخ و آداب و رسوم رمه‌داری در ندوشن نشستی به همت مؤسسه مردم نهاد اندیشه روشن و با حضور استاد "حسین بشارت" از راویان فرهنگ عامه و پژوهشگران فرهنگ رمه‌داری استان در ندوشن برگزار شد.

در اين نشست ضمن بازخوانی بخشی از کتاب روزها در مورد رمه‌داری و وابستگی خاندان بشارت با گله‌داران و تولیدات لبنی آنها در ندوشن، "حسین بشارت" به شیوه‌های تولید و توزیع لبنیات سنتی ندوشن در گذشته اشاره کرد.

وي با تأکید بر این که ندوشن در طول تاریخ به واسطه این که کمتر در معرض مهاجرت اقوام دیگر یا لشکرکشی حاکمان قرار داشته است، آن را از بسیاری جهات، یک منطقه اصیل و دست نخورده ذكر كرد و گفت: لذا از حیث مؤلفه‌های مختلف فرهنگ عامه بسیار غنی است که شاید مهم‌ترین بخش این فرهنگ عامه، "فرهنگ رمه‌داری" آن باشد لذا بايد پیش از آن که راویان شفاهی آن از دست بروند، آن را تدوين كرد.

این پژوهشگر فرهنگ عامه در ادامه ضمن اشاره به برخی مناسک و آداب ویژه رمه‌داری ندوشن، از ویژگی مهم این مراسم را نشاط و شادابی آن دانست که در برخی ایام سال متناسب با تحولات طبیعت برگزار می‌شده و می‌تواند مبنای جشنواره‌های سالانه‌ قرار گیرد و در جذب توریست نیز مؤثر باشد.

بشارت که به علم رجال و انساب نیز تسلط زیادی دارد، در پايان نيز با اشاره به بزرگان تاریخ ندوشن از جمله لقمان الدوله، معتمد‌الحکما، شیخ حسین یزدی‌ و اسلامی ندوشن، خطه ندوشن را رجال پرور دانست .

از برنامه‌های جنبی این نشست نیز می‌توان به ذکر خاطره توسط برخی رمه‌داران قدیمی و شعرخوانی توسط یکی از فرهنگیان که ناظر به فرهنگ رمه‌داری بوده است، اشاره کرد.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار