باید قدر داشته هایمان را بدانیم و تلاش مان حفظ این سرمایه های فرهنگی و اقتصادی و سیاسی و اجتماعی باشد نه حذف آنها.
کد خبر: ۸۴۸۷۵۱
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۳ 11 May 2020
حاج محمود کریمی ها و اندیشه حذفی ما
 به گزارش تابناک تبریز،ماجرای مداحی آقای محمود کریمی و حکایت پرمناقشه او از تلویزیون و از کنار حرم شریف امام رضا (ع) یکی از سوژه های خبری هفته پیش بود که توجهات زیادی را بخود جلب بنمود. مانند همیشه بدلیل اینکه این موضوع بن مایه ای مذهبی داشت ، محلی شده بود برای بحث های دینی و اخلاقی سنگین در بین توده های مردمی .


ابدا قصد قضاوت در مورد آنچه آقای کریمی در لابلای مناجات خوانی خود قرائت کرد ندارم . دو دسته واکنش در این مساله بسیار واضح و قابل ردیابی بود. نخست ، عده ای که بدنیال هر بهانه ای برای ضربه زدن به دین و اعتقادات مذهبی مردم هستند که اینها حساب شان جداست . آنها با بزرگ کردن برخی از وقایعی که در گذشته برای این مداح اتفاق افتاده بود تلاش می کردند از این ماجرا ، کاسه ای برای نمد خود بسازند. اما دسته دوم هم منتقدان مشفقی بودند که خود ، اهل هیئت و منبر بودند و هستند اما از روی علاقه به دین ، نکاتی را مطرح می کردند .


آنچه در این قضیه مهم بود و محور اصلی این مطلب را تشکیل می دهد ، علاقه ما به حذف صورت مساله است. تلویزیون در واکنش به انتقادها و کنش و واکنش های اجتماعی ، سریعا برنامه مورد نظر را از آنتن قطع کرد تا به خیال خود مساله را حل کرده باشد.


همین نکته بزرگترین اشتباه ماست . با حذف شدن یک برنامه ، هیچ گاه ذهن مردم از ان مساله پاک نمیشود و اتفاقا سئوالات و دغدغه های زیادی هم باقی می ماند و قابلیت تبدیل شدن به شایعات عجیب و غریب را هم ایجاد می نماید.


حاج محمود کریمی ها ، ذخایر فرهنگی این مملکت و انقلاب هستند .او فرزند و برادر شهید است وی از موسسان بزرگترین گروه جهادی مردمی کشور است و ...


حالا اگر این ذخایر خطایی هم داشته اند راه صحیح برخورد با آن ، حذف ایشان از آنتن ها نیست ، راه صحیح پرداختن منتقدانه و کارشناسانه به موضوع است . نتیجه چنین رویکردی این است که اگر فلان فرد مهم انتقادات را پذیرفت در مسیر انقلاب و نظام و اسلام حفظ میشود و اگر نپذیرفت یا نتوانست مردم را قانع کند ، هزینه این بی توجهی را می پردازد. واقعیت این است که در سنوات گذشته ، با هر اشتباه و اشکال کوچکی از ذخایر سیاسی ، اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی این انقلاب ، نخستین راه حل ذهن مان حذف آن فرد بوده است .


کوتاه سخن اینکه باید قدر داشته هایمان را بدانیم و تلاش مان حفظ این سرمایه های فرهنگی و اقتصادی و سیاسی و اجتماعی باشد نه حذف آنها.

یادداشت؛غلامرضا منصوری

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :