بازخوانی ترور شیخ «مصطفی قاسمی»؛
ساده بود و بسیار مظلومانه به شهادت رسید؛ بی‌گناه بود، اما قربانی جاه‌طلبی شد؛ ظهر هفتم اردیبهشت، داخل یک کوچه خلوت، خون سرخش روی آسفالت داغ جاری شد.
کد خبر: ۸۴۳۴۱۷
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۵ 27 April 2020
ساده بود و بسیار مظلومانه به شهادت رسید؛ بی‌گناه بود، اما قربانی جاه‌طلبی شد؛ ظهر هفتم اردیبهشت، داخل یک کوچه خلوت، خون سرخش روی آسفالت داغ جاری شد.

به گزارش تسنیم، دم ظهر بود که واقعه اتفاق افتاد؛ آفتاب گرم اردیبهشت چادرش را روی زمین پهن کرده بود. از مدرسه که بیرون آمد؛ کوچه خلوت بود و آمد و شدی به چشم نمی‌خورد.

آهسته به انتهای کوچه رفت تا زودتر خود را برساند؛ نمازگزاران مثل همیشه منتظرش بودند. هنوز چند قدمی بیشتر برنداشته بود که صدای سوت گلوله در فضا پیچید.

سرخی خون تازه روی آسفالت داغ جاری شد؛ پیکر بی‌جانش وسط جمعیت متحیر روی زمین افتاده بود. عبای ساده خاکی‌رنگ را روی سرش کشیده بودند و صدای پچ پچ‌ها بلند بود. بعضی بغض کرده بودند؛ بعضی دیگر خودشان را نیشگون می‌گرفتند و برخی‌ها هم در حال گرفتن عکس بودند.

ماجرا جدی بود؛ ترور مسلحانه، روز روشن مقابل مدرسه علمیه. کاری از دست کسی برنمی‌آمد؛ شیخ «مصطفی» مدت‌ها بود که دنیای زمینی را ترک گفته بود.

بازار شایعات مثل همیشه داغ شد و مفسر‌ها دست به کار شدند. حالا خیلی‌ها که وقت حادثه آن‌جا نبودند؛ کارشناس شدند و ماجرا را تحلیل کردند.

تحلیل‌هایی که خیلی‌هایش غلط از آب درآمد که ساعتی بعد؛ ضارب سند افتخارش را در صفحه شخصی‌اش قاب کرد: قتل یک آخوند. صفحه پر بود از ژست‌های مسلحانه. عکس‌هایی برای جلب توجه و ترسیم چهره واقعی یک اوباش سابقه‌دار.

هفتم اردیبهشت، سر ظهر، داخل یک کوچه خلوت، «مصطفی قاسمی» ترور شد؛ طلبه جوانی که کمتر می‌شناختندش از بس ساده و گمنام بود.

در خانه‌ای ساده‌تر از خود و منطقه محروم شهر زندگی می‌کرد، خانه‌ای که سه چهار سالی بود خریده بود و پیش از آن هم مستأجر بود. ۴۳ سال داشت و پدر یک خانواده ۵ نفره با دو دختر و یک پسر بود؛ دخترش را تازه خانه بخت فرستاده بود؛ دو تای دیگر هم مدرسه می‌رفتند.

زاده روستای "میهمله علیا" شهرستان بهار بود و در مدرسه آخوند، درس خارج می‌خواند. مدتی در اداره کتابخانه مدرسه آیت‌الله دامغانی نزدیکی آستان مقدس امامزاده عبدالله (ع) همکاری کرد. ظهر‌ها امامت جماعت امور شعب بانک تجارت همدان را بر‌عهده داشت و ۱۸ سال هم پیش‌نماز مسجد "حاج کربعلی" در وقت مغرب و عشا بود.

مسجدی ساده و قدیمی در یکی از محله‌های قدیمی همدان که علمای بزرگی، چون شیخ محمدعلی دامغانی فرزند آیت‌الله‌العظمی ملاعلی دامغانی در آن اقامه نماز کرده‌اند و معنویت و نورانیت در آن موج می‌زند.
 
مظلومانه به شهادت رسید، اما پیکرش بر شانه‌های شهر تشییع شد. انبوه جمعیت، اشک‌هایشان را بدرقه راهش کردند و زادگاه مادری، پیکر زخمی‌اش را در آغوش کشید.

حالا، اما یک سال گذشته است؛ یک سال از زمانی که طلبه جوان، قربانی جاه‌طلبی یک شرور سابقه‌دار در فضای مجازی و کم‌کاری نهاد‌های نظارتی شد.

قرار بود برایش یادواره بگیرند؛ اهالی حوزه برنامه‌ریزی کرده بودند؛ کرونا، اما مانع شد. حالا قرار است برایش کار مهم‌تری کنند و در ماه میهمانی خدا، هزاران آیه وحی را بدرقه روح پاکش کنند.

گلباران مقتل طلبه شهید قاسمی در سالروز شهادت

معاون تهذیب حوزه علمیه آخوند ملاعلی معصومی همدان گفت: ستاد گرامیداشت نخستین سالروز شهادت حجت‌الاسلام مصطفی قاسمی از سه ماه پیش تشکیل شده و قرار بود یکی از سخنرانان مطرح کشور در آن حضور یابد، اما با توجه به گسترش ویروس کرونا و تعطیلی اجتماعات مذهبی، این برنامه برگزار نمی‌شود.

حجت‌الاسلام سید محمدرضا ملیحی در گفت‌وگو با «تسنیم» افزود: هرچند به دلیل رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی نمی‌توان مراسم باشکوهی برای طلبه شهید مصطفی قاسمی گرفت، اما مقتل این شهید گلباران می‌شود.

وی بیان کرد: با هدف تجلیل از مقام شامخ این شهید بزرگوار و تکریم خانواده وی هم، تعدادی از مسئولان حوزه و طلاب، ضمن حضور بر مزار شهید با خانواده ایشان دیدار می‌کنند.

ملیحی اعلام کرد: ویژه برنامه‌ای هم با همکاری صدا و سیمای مرکز استان تدارک دیده شده و خانواده شهید قاسمی در این برنامه حضور می‌یابند.

وی، گلباران مقتل شهید قاسمی در کنار مدرسه آخوند را از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی شده دانست و افزود: به دلیل تقارن سالروز شهادت وی با ماه مبارک رمضان، پویش ختم قرآن به نیت ایشان در حوزه‌های علمیه کشور انجام می‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار