جلسه مشترک هیات رییسه دانشگاه های آذربایجان شرقی
جلسه مشترک هیات رییسه دانشگاه های استان آذربایجان شرقی با حضور دکتر محمد فرهادی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به میزبانی دانشگاه تبریز برگزار شد.
کد خبر: ۸۴۲۶۳
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۸ 27 August 2015
به گزارش تابناک تبریز ، دکتر محمد فرهادی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این نشست با اشاره به لزوم بازبینی در رتبه بندی دانشگاه ها گفت: امسال سعی نموده ایم تا با تعریف جدید و دقیق تری بحث رتبه بندی دانشگاه ها را مدیریت کنیم و این موضوع با توجه به تمام ابعاد علمی و آموزشی صورت خواهد گرفت و تخصیص بودجه هم براساس همین رتبه بندی ها انجام خواهد گرفت.

دکتر محمد فرهادی همچنین با اشاره به آمایش آموزش عالی افزود: برای دست یابی به نتیجه مطلوب، سعی کرده ایم تا بر اساس ضرورت ها، اهمیت و نیاز منطقه، آمایش ها صورت گیرد.
وی همچنین با اشاره به مسائل موجود در موضوع مقالات علمی و پژوهشی گفت: تخلفات علمی دردی است که وجود دارد و ما برای مقابله با آن، آیین نامه هایی درون دانشگاهی و برون دانشگاهی اتخاذ نموده ایم که مراحل خودش را طی نموده و با اجرایی کردن آن، تخلف کنندگان به مجازات خواهند رسید.
دکتر فرهادی همچنین با مهم شمردن جایگاه پارک های علمی و فناوری در استان ها یادآور شد: پارک های علم و فناوری در استان ها باید با قدرت به فعالیت خود ادامه بدهند و معتقد هستیم که هر استان تنها باید یک پارک داشته باشد.
وی در سخنان پایانی خود با اشاره به مساله تعرض به زمین دانشگاه ها گفت: قصد تعرض به زمین دانشگاه ها مساله ای است که گریبانگیر برخی دانشگاه ها شده و اخیرا نیز در وزارت علوم، گروه حقوقی تشکیل داده ایم تا به مسایل مربوطه رسیدگی شود.
رییس دانشگاه تبریز نیز در این جلسه ضمن تبریک هفته دولت با اشاره به ظرفیت های دانشگاه تبریز در عرصه های مختلف گفت: این دانشگاه از لحاظ دوره تاریخ تاسیس به عنوان دومین دانشگاه کشور و از لحاظ عملکرد فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی جزو دانشگاه های کم نظیر است، اخیراً طبق داده‌های پایگاه بین‌المللی طلایه‌داران علم تامسون رویترز(ISI)، این دانشگاه در میان یک درصد دانشگاه‌های تاثیرگذار کشور رتبه چهار را به خود اختصاص داده است.
دکتر محمدرضا پورمحمدی، ضمن معرفی اجمالی دانشگاه تبریز افزود: در طول دو سال اخیر در حوزه پژوهشی این دانشگاه جهشی خوب و کارهای موثری در حوزه دانشجویی و دربخشهای رفاهی و خدماتی صورت گرفته، که در این راستا با کمترین مسایل نسبت به سایر دانشگاه های کشور روبرو هستیم.
رییس دانشگاه تبریز، در ادامه ایجاد ثبات، اصلاح برخی شاخص ها، بین المللی کردن دانشگاه، مدیریت مشارکتی و مهندسی فرایندها را از جمله برنامه راهبردی این دانشگاه بیان کرد و یادآور شد: باز تعریف عدالت آموزشی و نحوه میزان تفویض اختیار به دانشگاه ها در حال حاضر، دو موضوع عمومی برای دانشگاه های کشور است، که امیدواریم در آینده نزدیک این مسائل با تدبیر دولت حل شود.
دکتر پورمحمدی، در خاتمه با اشاره به نیازهای عمده این دانشگاه نیز اضافه کرد: نیاز به منابع و اعتبارات، مسایل مربوط به پرسنل و تملک اراضی از جمله مواردی است که امید می رود وزارتخانه و دستگاه های ذی ربط هم حمایت های لازم را از دانشگاه داشته باشند.
معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی نیز در این جلسه با اشاره به ظرفیت های مختلف دانشگاه های استان گفت: وجود بیش از هفت هزار نفر اعضای هیات علمی دانشگاه‌های استان، 240 هزار دانشجو، پارک علم و فناوری و به ویژه وجود منطقه ویژه علم و فناوری، این استان را به عنوان یکی از مناطق و قطب های تولید علم و فناوری در کشور تبدیل کرده است.
دکتر سعید شبستری، در ادامه با تاکید بر اینکه هر چند در سال های گذشته رکود علمی در این استان حاکم بود، تصریح کرد: این روند اخیرا با تلاش دانشگاه های استان از جمله دانشگاه های تبریز و علوم پزشکی تبریز، پارک علم و فناوری و ... رو به بهبودی است، ولی برای رسیدن به جایگاه ایده آل فاصله است که به یقین با برنامه ریزی درست و تلاش جهادی دانشگاهیان می توان به آن جایگاه واقعی رسید.
وی با بیان اینکه در حال حاضر از نظر فعالیت های سیاسی در هیچ یک از دانشگاه های استان مشکل خاصی وجود ندارد، تصریح کرد: هم اکنون همه تشکل های دانشجویی به صورت قانونمند و نظامند به فعالیت خویش مشغولند.
معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی، توجه و رسیدگی به وضعیت اشتغال و بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، در استان را مثل سایر استانهای کشور ضروری بیان کرد و افزود: این روزها تعداد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در جامعه زیاد شده، که باید برای اشتغال آنها فکر اساسی شود و در این راستا نیز با توجه به نیاز جامعه و منطقه دانشجو پذیرفته شود.
یادآور می شود: در این جلسه همچنین جمعی از روسای دانشگاه های استان و تنی چند از اساتید دانشگاهی به ارایه نکته نظرات و دیدگاه های خود پرداختند.




















به نقل از روابط عمومی دانشگاه تبریز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار