وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: اگر در دولت سطح کلان و در استان ها مدیران کل در هزینه کرد و مدیریت منابع درست عمل کنند، رشد اقتصادی در مجموع پنج درصد دور از انتظار نیست.
کد خبر: ۸۴۲۲۴
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۳ 27 August 2015
به گزارش ایرنا، علی ربیعی روز پنجشنبه در جلسه شورای اداری استان اردبیل گفت: برخلاف هدف گذاری ها امروز در نقطه رشد اقتصادی هشت درصد نیستیم اما با توجه به شرایط کشور اگر نتوانیم تا سال 1400 به این عدد برسیم، دچار مشکل خواهیم شد.
وی افزود: باید به الزامات توجه کنیم و با در نظر گرفتن کوچک شدن کیک اقتصاد کشور طی سال های اخیر برای تحقق رشد هشت درصدی نیاز به مدیریت درست منابع داریم و مدیران حق ندارند حتی به اندازه یک ریال خطا کنند.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: باید سالانه 800 هزار فرصت شغلی ایجاد کنیم چرا که حدود 4.5 میلیون نفر دانش آموخته دانشگاهی بیکار داریم که با صرف زمان در موسسات آموزشی با کنکور و بدون کنکور با تاخیر وارد بازار کار می شوند.
او اضافه کرد: این عده حاضر به فعالیت در هر زمینه ای نیستند و خواستار اشتغال در حوزه ای متناسب با روحیات خود هستند و با فرض این که عدد 2 رقمی بیکاری کنونی را کنار بگذاریم باید سالانه حدود 800 تا 900 هزار فرصت شغلی ایجاد کنیم.
ربیعی ادامه داد: وقتی منابع به صورت غیرکارشناسی در یک بخش تزریق شود، دچار معضلاتی در زمینه های مختلف از جمله بخش فرهنگی می شویم؛ هم اکنون به 125 تا 130 هزار میلیارد تومان نیاز داریم چرا که امروز با رشد بدون اشتغال روبرو هستیم.
وی عنوان کرد: متاسفانه خط رشد اقتصادی در کشور طی 40 سال گذشته چهار تا پنج درصد بوده گرچه در دوره هایی رشد هفت درصد را نیز تجربه کردیم و بخش صنعت حتی به 12 تا 13 درصد رشد هم رسید اما امروز شرایط مناسب نیست.

***رکود سال های گذشته امروز نمایان شده است
به گزارش ایرنا، عضو شورای عالی اشتغال اظهار کرد: در آغاز فعالیت دولت تدبیر و امید با رشد منفی 5.6 درصدی مواجه بودیم که به طور معمول آثار رکود در سال های بعد نمایان می شود به طوری که سال گذشته 250 هزار فرصت شغلی تثبیت کردیم اما همین تعداد نیز از دست رفت.
او افزود: تورم قاتل هر برنامه ای است و اولین گام دولت نیز مقابله با این شرایط بود و مقام معظم رهبری نیز همان طور که در دیدار روز گذشته خود با هیات دولت بیان فرمودند، انتظار تورم زیر 2رقم را دارند.
ربیعی بیان کرد: در شرایطی که قیمت تمام شده ایجاد یک فرصت شغلی وحشتناک است باید از رکود هم خارج شویم آن هم در دورانی که بهای نفت به زیر 50 دلار به ازای هر بشکه رسیده است.
وی تاکید کرد: طرح این مباحث برای ایجاد نا امیدی نیست بلکه برای تشریح وضعیت موجود و ایجاد امید است و در این شرایط باید به سرمایه گذاری مردم تکیه کرده و در عین حال طوری هزینه کنیم که بتوانیم شرایط را مدیریت کنیم.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به رشد صادرات غیرنفتی از منفی 3.1 درصد به 13.3 درصد اظهار کرد: گرچه تراز سرمایه گذاری در سال 1392 منفی بود اما در سال گذشته شاهد رشد بودیم اما همچنان نیازمند رشد 20 درصدی در این بخش هستیم و با توجه به اقتصادی که کوچک شده باید بهره وری را بالا ببریم و این امر باید اساس فعالیت ها باشد.

*** 200 هزار فرصت شغلی در بخش فناوری اطلاعات
علی ربیعی تشریح کرد: پیش زمینه رفع مشکلات موجود ایجاد اشتغال است و از این رو انتظار داریم تا 100 هزار فرصت شغلی در بخش کشاورزی ایجاد شود.
وی اضافه کرد: دولت در این راستا برنامه ریزی خوبی داشته و توجه ویژه ای به بحث آب و کشاوزی کرده که از جمله آن ایجاد مراکز کشت گلخانه ای، پرورش ماهیان قفسی، معادن و سنگ های قیمتی با همکاری وزارت کار و جهاد کشاوزی است و در این راه صندوق بیمه عشایر نیز کمک خواهد کرد.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: همچنین حوزه فناوری اطلاعات (آی سی تی) کشور نیز ظرفیت ایجاد 100 هزار فرصت شغلی را دارد که با کمترین هزینه و از طریق آموزش نیروهای کار موجود می توان به این مهم دست یافت و نرخ بیکاری را در استان هایی مانند اردبیل کاهش داد.
او ادامه داد: در راه رسیدن به اهداف مورد نظر باید تشکیلات بانکی اثر بخش تر شود؛ هم اکنون برخی بانک ها از سیاست های ابلاغی تبعیت نکرده و موسسات نیز حدود 150 هزار میلیارد ریال از سرمایه های مردم را در اختیار دارند.
ربیعی بیان کرد: نباید بگذاریم از پول به صورت سنتی استفاده شود و بدین منظور در شورای عالی اشتغال آیین نامه ای برای نحوه هزینه کرد تسهیلات برای مشاغل خرد را دست تهیه دارد.

***تشکیل کانون های کارآفرینی راه توسعه استان اردبیل است
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه از مسوولان استان اردبیل خواست برای رسیدن به رشد به دنبال ایجاد کانون کارآفرینی با همدلی باشند تا افراد جذب شوند و در شهرستان ها نیز هسته های کارآفرینی تشکیل شود.
وی بیان کرد: استان اردبیل از نظر رفاهی متوسط است و آمارهای نرخ طلاق، خودکشی و آمار پایین نگهداری سالمندان در مراکزی خارج از کانون خانواده نشان می دهد در اردبیل برخلاف سایر استان ها همچنان خانواده های سه نسلی جریان دارند و این منطقه از نظر سرمایه اجتماعی در شرایط مناسبی قرار دارد که باید از این شاخص به خوبی استفاده بهره ببریم.
ربیعی ادامه داد: یکی از فعالیت موثر در استان اردبیل اجرای طرح توانمندسازی است که در چند استان به صورت آزمایشی اجرا شده؛ گرچه زیرساخت های ارتباطی استان تا حدودی مشکل دارد اما مساله اصلی نیروی های انسانی تحصیلکرده فاقد مهارت است که باید این معضل با استفاده از ظرفیت فنی و حرفه ای جدی تر دنبال شود.
او تاکید کرد: توسعه دیگر به احداث کارخانجات بزرگ ترجمه نمی شود بلکه باید ظرفیت های منطقه ای که در استان اردبیل کشاورزی، دامپروری، گردشگری می باشد در کنار حوزه فناوری اطلاعات شناسایی و برای بهره برداری از آن سازمان فنی و حرفه ای کمک کند.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه اظهار کرد: در شرایطی که عرضه و تقاضا در بازار کار برابر نیست طرف عرضه آسیب پذیر است و از این رو باید تلاش کنیم تا شغل های موجود را حفظ کنیم و البته اگر مسوولان استان برنامه ای منسجم تهیه کنند با جمعی از وزرا تلاش خواهیم کرد تا در راه عملیاتی کردن آن حرکت کرده و دین خود را به استان ادا کنیم.
ربیعی همچنین گفت: سرمایه گذاری شستا باید با کسب درآمد باشد چرا که باید بتواند حقوق بازنشستگان را پرداخت کند و از این رو قانون مکلف کرده تا از بنگاه داری خارج شویم اما به وظایف اجتماعی خود واقفیم و با هلدینگ گردشگری شستا صبحت می شود تا فعالیتی در استان اردبیل مانند احداث هتل در دستور کار خود قرار دهد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار