رئیس اداره توسعه نوغانداری مازندران گفت که امسال نیز با حمایت دولت تخم نوغان بدون افزایش با قیمت هر جعبه هفت هزار و ۵۰۰ تومان در حال توزیع است.
کد خبر: ۸۴۱۹۳۰
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۱ 25 April 2020

رئیس اداره توسعه نوغانداری مازندران گفت که امسال نیز با حمایت دولت تخم نوغان بدون افزایش با قیمت هر جعبه هفت هزار و ۵۰۰ تومان در حال توزیع است.

حمیده سادات مطهری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به اقبال بیشتر کشاورزان مازندران برای پرورش کرم ابریشم اشاره کرد و افزود: با توجه به شرایط مناسب برای پرورش و قیمت رضایبخش پیله تر ، پیش بینی می شود امسال ۱۰ درصد افزایش توزیع تخم نوغان را داشته باشیم.

وی ادامه داد : پارسال قیمت تضمینی هرکیلوگرم پیله ابریشم تر ۷۰ تا ۷۵هزار تومان فروخته شد که این قیمت برای کشاورزان مناسب و در واقع رضایبخش بوده است و به همین دلیل شاهد اقبال بیشتر برای پرورش کرم ابریشم هستیم.

رئیس اداره توسعه نوغانداری مازندران وضعیت درختان توت و برگ این درختان را به عنوان مهم ترین غذای کرم ابریشم امسال در استان مطلوب ارزیابی و پیش بینی کرد که نوغانداران مازندران سال خوبی را در پیش داشته باشند.

مطهری توضیح داد: تا کنون یخ زدگی برگ درختان توت نداشته ایم و شرایط برای پرورش کرم ابریشم فراهم است.

طبق آمار سازمان جهاد کشاورزی ، ۴۷۵ هکتار توتستان در مازندران برای تامین ماده غذایی کرم ابریشم وجود دارد.

پرورش کرم ابریشم یکی از فعالیت های جانبی روستاییان بویژه زنان روستایی مازندران است.

دوره پرورش کرم ابریشم در مازندران از اواسط فروردین تا اواسط تیر ماه هر سال است و به همین دلیل هم توزیع تخم نوغان در استان از ماه فروردین آغاز می شود و تا پایان ماه اردیبهشت ادامه دارد.

استان مازندران زمانی با توزیع بیشتر از ۲۰ هزار جعبه تخم نوغان میان کشاورزان از قطب های مهم نوغانداری در کشور بود ، ولی این شغل در سال های گذشته بویژه دهه ۸۰ به دلایل مختلف از جمله سر و سامان نداشتن سیاست های بخش کشاورزی ، قاچاق و مهم تر از همه واردات رسمی پیله تر به کشور رو به فراموشی رفت .
میزان توزیع تخم نوغان در مازندران در سال ۹۲ به کمترین میزان در تاریخ نوغانداری این استان یعنی کمتر از یکهزار و ۴۰۰ جعبه رسید و زنگ هشدار را برای فراموشی این بخش مکمل درآمدی حوزه کشاورزی به صدا در آورد.
با این وصف از سال ۹۳ با آغاز ساماندهی سیاست های بخش کشاورزی در دولت یازدهم ، ریزش در بخش نوغانداری مازندران متوقف شد و با افزایش تدریجی ، آمار توزیع تخم نوغان در سال گذشته به ۲هزارو ۴۳۸ جعبه افزایش یافت.

روستاییان بخش های بندپی شرقی، غربی و بابلکنار شهرستان بابل ، آهنگرکلا قائمشهر و لفور سوادکوه بیشترین فعالیت نوغانداری را در مازندران انجام می دهند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار