کد خبر: ۸۴۱۱۱۷
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۲ 22 April 2020

به گزارش تابناک اردبیل، مهین روح نواز، پژوهشگر اجتماعی و عضو تحریریه هفته نامه چشم انداز اردبیل در شماره جدید این نشریه در یادداشتی نوشت:
چشم انداز اردبیل- اعلام نشدن آمار کرونا به تفکیک استانی بر اساس مصوبه وزارت بهداشت از همان ابتدا مخالفان و موافقانی داشت. آنهایی که منتقد اعلام نشدن آمار استانی بودند و اعلام کردند با این روش شایعات و اطلاعات غلط بیش از گذشته بین مردم رواج یافته و تصور عادی شدن شرایط را در آنها تقویت کرده است.موافقان هم کاهش تبعات روانی، استرس خانواده‌ها و عدم اعلام اسامی شهرهای مبتلا نشده به کرونا را از مزایای این آمار ممنوعه عنوان کردند.
هرچند در دوران اعلام رسمی آمار ابتلا به کرونا از سوی مسئولان هم برخی نسبت به واقعی بودن این آمار تردیدهایی داشتند و با ممنوعیت آن هم شایعات ریز و درشت بیش از پیش قوت گرفت. شایعاتی از جمله اینکه کرونا دیگر وجود ندارد و مردم می‌توانند به زندگی عادی خود بازگردند.
بسیاری از جامعه‌شناسان معتقدند عدم اعلام آمار رسمی استان‌ها، بی‌توجهی و بی‌اهمیت جلوه دادن کرونا را در جامعه رقم زده است و می‌تواند پیک دوم این بیماری را بین شهروندان موجب شود.
شهروندانی که از اوایل هفته گذشته به رغم بسیاری از هشدارهای بهداشتی، قرنطینه خانگی را شکستند و با تصور پایان یافتن کرونا شاهد حضور گسترده‌شان در شهرها هستیم.
هم‌اکنون اردبیلی‌ها نه آماری از مجموع مبتلایان این استان دارند و نه می‌دانند که چند نفر براثر ابتلا به کرونا جان باختند. اما آنچه مهم‌تر به نظر می‌رسد اثرگذاری این بی‌نظمی آماری در تغییر باور مردم نسبت به وضعیت کرونا در کشور و استان است.
آمار کرونا در اردبیل همچنان اعلام نمی‌شود و آخرین آمار نیز مربوط به ابتلای 797 نفر و فوت 124 نفر بوده است. روند شیوع بیماری در اردبیل هم سیر صعودی دارد و هفته گذشته تنها در 24 ساعت 51 مورد تست کرونا مثبت اعلام شده است.
آنچه مهم است ضرورت بازنگری در حوزه اطلاع‌رسانی از بیماری کرونا و انتشار روزانه و منظم آمار مبتلایان جدید، ‌بهبودیافتگان و فوت شدگان به تفکیک استانی و شهرستانی به منظور مدیریت صحیح این ویروس همه گیر و کنترل دقیق آن است.
انتهای پیام

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۳
اگه بگن همه هجوم میارن استان خویه
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۱
این حق مردمه دانستن اطلاعات بهداشتی از پیرامون خود با توجه به واگیری و شیوع این بیماری در دنیا . تا هر خانواده ای از روی اگاهی و اطلاعات و شناخت کافی از محیط پیرامون خود زندگی کند .
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار