معاونت غذا و دارو استان ایلام:
معاونت غذا و دارو استان ایلام گفت: با توجه به شروع فصل بهار و ایجاد شرایط مناسب برای رشد قارچ‌های خودرو، متاسفانه شاهد مصرف و مسمومیت همشهریان عزیز ناشی از مصرف قارچ‌های سمی هستیم که تقاضا می‌شود مردم از قارچ‌های مورد تایید و دارای مجوز مصرف کنند.
کد خبر: ۸۴۰۳۳۹
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۰ 19 April 2020

به گزارش تابناک ایلام؛ مهتاب شاهماری معاونت غذا و دارو استان ایلام گفت: با شروع فصل بهار و بروز شرایط مساعد در رشد قارچ‌های خودرو، همه ساله در ابتدای سال متاسفانه با موجی از مسمومیت‌های اتفاقی ناشی از مصرف خوراکی قارچ‌های خودرو سمی روبرو هستیم.

وی افزود: طبق آمار به دست آمده از دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در در نیمه نخست سال گذشته بالغ بر ۳۹۸ مورد مراجعه به بیمارستان در اثر مسمومیت با قارچ‌های خودرو و سمی بوده است که نشان دهنده تعداد بالای قربانیان و شایع بودن این مسمومیت در کشور ما است و متاسفانه مصرف خوراکی قارچ‌های خودرو و سمی، منجر به فوت، نارسایی کبد و بستری شدن بسیاری از هموطنانمان شده است.

معاونت غذا و دارو استان بیان داشت: مردم این استان با رعایت توصیه‌های عمومی مردم از بروز مسمومیت و مرگ ناشی از قارچ‌های سمی پیشگیری کنند.

وی ادامه داد: همچنین همشهریان از مصرف قارچ‌های خودرو مخصوصا قارچ‌هایی که در کنار تنه درختان (علی الخصوص درختان خشک شده) می‌رویند و یا قارچ‌های فله‌ای جمع آوری شده توسط افراد بومی خودداری کنید.

شاهماری تاکید کرد: برای حفظ سلامت خود و خانواده‌تان تنها قارچ‌هایی را که توسط مراکز مجاز و در بسته بندی‌های دارای مجوز هستند، خریداری و مصرف کنید.

برخی توصیه‌های واحد اطلاع رسانی داروها و سموم معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایلام جهت پیشگیری از مسمومیت ناشی از مصرف قارچ سمی

۱_ شناسایی انواع خوراکی قارچ از انواع سمی تنها بر اساس خصوصیات ظاهری مانند شکل، رنگ، بو، قوام و مزه مشکل بوده و تنها توسط متخصصان و کارشناسان مجرب قارچ شناسی و گیاه شناسی امکان پذیر است. بنابراین به توصیه‌های برخی از افراد در تشخیص انواع سمی از انواع خوراکی قارچ توجه نکنید.

۲_ مصرف قارچ‌ها توسط پرندگان و سایر جانوران اهلی و وحشی، نشان دهنده غیرسمی بودن قارچ برای انسان نیست. 

۳_ برخی از روش‌ها و معیارهای سنتی مانند: تغییر رنگ قاشق نقره در اثر تماس با قارچ، یا وجود حشرات در اطراف قارچ و محل رویش قارچ، معیار علمی و صحیحی برای تشخیص عدم سمیت قارچ در همه موارد نیست.

۴_ برخی از سموم موجود در قارچ‌های سمی، مقاوم به گرما بوده و فرایندهای آماده سازی غذا مانند: کباب کردن، آب پز کردن، سرخ کردن، بخارپز کردن قادر به تخریب کامل مواد سمی موجود در آن نخواهد بود.

۵_ در صورت بروز علائم و نشانه‌های گوارشی (تهوع، استفراغ و اسهال) به صورت تاخیری (۱۲-۵ ساعت پس از مصرف خوراکی قارچ‌های خودرو) هرچه سریعتر بیمار را به مرکز درمانی تخصصی مسمومیت‌ها منتقل کنید. در مواردی که علائم گوارشی به صورت تاخیری (با فاصله بیش از ۶ ساعت از مصرف قارچ خودرو) رخ دهد این دسته از قارچ‌ها سمیت به مراتب بیشتری دارند و در سال‌های گذشته منجر به نارسایی حاد کبدی و مرگ تعدادی از هموطنانمان شده است.

۶_ انتقال سریع بیمار مسموم به یک مرکز درمانی تخصصی مسمومیت‌ها امکان درمان موفقیت آمیز را افزایش می‌دهد و هرگونه تاخیر در این امر سبب افزایش احتمال شکست درمان و حتی مرگ بیمار می‌شود. بنابراین با مشاهده علایم و نشانه‌های بالینی اولیه به ویژه از نوع تاخیری در فردی با سابقه مصرف خوراکی قارچ خودرو، از هرگونه خوددرمانی و درمان علامتی پرهیز کرده و بیمار را در اسرع وقت به بیمارستان منتقل کنید.

۷_ در صورت امکان، نمونه باقی مانده قارچ مصرف شده توسط بیمار را برای شناسایی کادر پزشکی در بیمارستان به همراه داشته باشید./ح

 

فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار