مشاهدات میدانی از آن حکایت می‌کند که برخی پاساژهای و فروشگاه‌های قم به فاصله‌گذاری اجتماعی هوشمند بی‌توجه بوده و در شرایطی که همچنان سایه شوم ویروس کرونا بر سر شهروندان قمی سنگینی می‌کند؛ اقدام به بازگشایی مغازه‌های خود کرده‌اند.
کد خبر: ۸۳۸۸۸۷
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۱:۵۶ 14 April 2020

به گزارش تابناک قم، از روز گذشته، طرح فاصله‌گذاری اجتماعی هوشمند به اجرا درآمده است. منظور از فاصله گذاری هوشمند این است: "به جای آن که همه مردم ملزم به رعایت فاصله با باقی افراد باشند؛ تنها افراد درگیر با مشاغل در معرض خطر به روند گذشته خود ادامه دهند و گروه های جمعیتی کم خطر از نظر ابتلا (یا در صورت ابتلا از نظر بروز عوارض جدی و مرگ) شناسایی شده و فعالیتشان آرام آرام از سر گرفته شود".

بر اساس اعلام وزارت بهداشت فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای، پاساژ و مجتمع‌های تجاری و بازار‌های مرکزی مسقف، آرایشگاه و سالن‌های زیبایی، آموزشگاه‌های رانندگی، رستوران، اغذیه‌فروشی، طباخی و فست‌فود، گرمابه، سونا و ماساژ، روزبازار‌ها و نمایشگاه‌ها، مراکز بازی و تفریحی و گیم‌نت، باشگاه‌های ورزشی و بدنسازی، تالار پذیرایی و سالن مراسم، قهوه‌خانه، چایخانه و تریا جزء مشاغل پرخطر محسوب شده و مشمول این طرح نمی‌شوند؛ لذا تا اطلاع ثانوی امکان بازگشایی واحد‌های خود را ندارند.

در همین رابطه «محمود سیجانی» رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم با بیان اینکه موضوعی که در طرح فاصله‌گذاری اجتماعی هوشمند که مهم است، این بوده که صنوف و مراکز تجاری مانند پاساژها و مراکز مسقف به دلیل امکان تجمع نباید فعالیت داشته باشند، گفت: مجتمع‌های تجاری و فروشگاه‌ها همچنان پرخطر بوده و نباید فعالیت کنند چون سلامت شهروندان عزیز و همچنین کسبه و شاغلین دارای ارزش و اهمیت زیادی است.

با همه این احوالات، مشاهدات میدانی از آن حکایت می‌کند که برخی پاساژهای و فروشگاه‌های قم به این طرح بی‌توجه بوده و در شرایطی که همچنان سایه شوم ویروس کرونا بر سر شهروندان قمی سنگینی می‌کند؛ اقدام به بازگشایی مغازه‌های خود کرده‌اند.

این بی‌توجهی اگرچه با واکنش دستگاههای صنفی و قضایی مواجه شده و به گفته فرماندار قم، تا به حال به پلمپ ۳۳۹ واحد صنفی مواجه شده است؛ با این حال عبور از شرایط فعلی علاوه بر همکاری کسبه محترم، همراهی و درک موقعیت از سوی شهروندان را می‌طلبد.

منبع: قم‌نا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار