کارشناس بهداشت:
تابناک: عوارض ناشی از سزارین در زنان چاق به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد، ضمن اینکه تمامی این عوارض و همچنین افزایش زمان بهبود، سبب می‌شوند که هزینه سزارین در مقایسه با زایمان طبیعی حدود دو برابر افزایش یابد.
کد خبر: ۸۳۴۵
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۳ 26 February 2015
به گزارش تابناک به نقل از ایمنا، پروانه شکرچی‌زاده با اشاره به اینکه دلایل افزایش پیشرونده آمار سزارین به طور کامل درک نشده است، افزود: توجیهاتی در این زمینه وجود دارد از جمله اینکه زنان کودکان کمتری به دنیا می‌آورند و لذا اغلب آنها جزو زنان با اولین بارداری هستندکه احتمال سزارین بیشتر است.

وی ادامه داد: نگرانی در مورد غیرطبیعی بودن یا غیر اطمینان بخش بودن ضربان قلب جنین موجب می‌شود که احتمال انجام سزارین به دلیل پیشرفت غیرطبیعی زایمان بیشتر شود. علاوه براین میزان انجام زایمان با فورسپس یا واکیوم کاهش یافته است.

شکرچی‌زاده میزان القای زایمان را همچنان رو به افزایش عنوان کرد و گفت: این کار به ویژه در زنان با اولین بارداری احتمال سزارین را بالا می‌برد.

وی عنوان کرد: چاقی افزایش قابل توجهی یافته است که این مسئله احتمال سزارین در زنان باردار را افزایش می‌دهد.

این کارشناس بهداشت اظهار کرد: نگرانی در مورد شکایات مربوط به سوء تدبیر عملکردی نیز نقش قابل توجهی در افزایش موارد سزارین دارد زیرا بیشترین شکایات از متخصصین زنان به عمل آمده است با توجه به اینکه کاملا اثبات شده سزارین هیچ ارتباطی با کاهش مشکلات عصبی کودکان ندارد این امر بسیار مشکل ساز می شود.

وی با اشاره به اینکه آمار سزارین در زنان مبتلا به مسمومیت حاملگی افزایش یافته در حالی که آمار القای زایمان در این بیماران کاهش یافته است، گفت: تعداد زایمان طبیعی پس از سزارین کاهش چشمگیر پیدا کرده است.

شکرچی‌زاده آمار زایمان سزارین را به دلایل مختلف از جمله نگرانی از آسیب کف لگن در پی زایمان طبیعی بالا دانست و افزود: همچنین زایمان قبل از موعد دارای دلایل پزشکی، کاهش خطر آسیب جنینی و درخواست بیمار رو به افزایش است.

وی در خصوص موارد لزوم انجام سزارین بیان داشت: گرچه ارائه فهرست کاملی برای تمامی موارد لزوم انجام سزارین ممکن نیست ولی بیش از ۸۵ درصد سزارین‌ها به دلیل سزارین قبلی، ضربان غیرطبیعی قلب جنین و اختلال زایمانی مانند وقفه اتساع دهانه رحم و وقفه نزول جنین و عدم تناسب سری لگنی انجام می‌شوند.

وی با بیان اینکه در زنانی که زایمان سزارین در آنها برنامه‌ریزی می‌شود خطر عوارض تنفسی نوزاد قبل از ۳۹ هفته افزایش می‌یابد، تاکید کرد: پزشک باید قبل از زایمان زیر ۳۹ هفته از بلوغ ریه جنین مطمئن شود.

این کارشناس بهداشت عنوان کرد: اکنون کاملا مشخص شده است که درمان بر اساس بررسی و نظارت الکترونیکی برای کاهش فلج مغزی یا مرگ در حوالی زایمان بهتر از درمان براساس سمع متناوب ضربان قلب جنین نیست. وی ادامه داد: ولی در صورت تشخیص ضربان غیرطبیعی قلب جنین بایستی مراکز مراقبت‌های زایمانی بتوانند ظرف۳۰ دقیقه پس از تصمیم‌گیری برای سزارین جراحی را آغاز کنند و به تاخیر انداختن عمدی زمان غیر منطقی محسوب می‌شود.

شکرچی‌زاده با اشاره به اینکه می‌توان بدون افزایش عوارض یا مرگ و میر حوالی زایمان، میزان سزارین را به نحو قابل توجهی کاهش داد، اظهار کرد: برنامه‌های ابداع شده جهت کاهش موارد سزارین، عموما به مواردی مثل آموزش پزشکان، بازنگری و ارزیابی دقیق و تشویق کارآزمایی زایمان پس از سزارین عرضی قبلی و محدودسازی سزارین‌‌های انجام یافته به دلیل اختلال زایمانی، صرفا به زنانی که دارای معیارهای کاملا مشخص هستند، توجه دارند.

وی عوارض اصلی مربوط به عفونت، خونریزی و ایجاد و حرکت لخته خون در عروق را از عوارض سزارین دانست و افزود: همچنین احتمال بستری شدن مجدد در عرض ۳۰ روز بعد از سزارین بیشتر از دو برابر زایمان طبیعی است. آسیب به مثانه و سایر قسمت‌ها نیز از جمله عوارض است.

این کارشناس بهداشت با بیان اینکه عوارض ناشی از سزارین در زنان چاق به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد، یادآور شد: تمامی این عوارض و همچنین افزایش زمان بهبود، سبب می‌شوند که هزینه سزارین در مقایسه با زایمان طبیعی حدود دو برابر افزایش یابد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار