گزارش تابناک یزد از پتانسیل های صنعت سبز در یزد؛
استان یزد یکی از بزرگترین ظرفیت‌های حیات وحش در کشور را دارد و بسیاری از گونه‌های جانوری به نام این استان ثبت شده اما از این ظرفیت استفاده ‌ای نشده و جای خالی گردشگری طبیعی در آن حساس می شود.
کد خبر: ۸۰۶۸۱
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۴ 22 August 2015
به گزارش تابناک یزد گونه هایی نظیر گورخر ایرانی، یوزپلنگ آسیایی، هوبره و بسیاری از گونه های دیگر جانوری و گیاهی در یزد و یکی دو استان دیگر به چشم می خورد که وجود این گونه ها توانسته یزد را به غنی ترین مناطق در حوزه حیات وحش تبدیل کند برخی گونه های موجود در استان یزد نه تنها در سطح کشور بلکه در سطح دنیا نیز کم نظیر است به همین دلیل حفاظت برخی از گونه های کمیاب در استان یزد بسیار حائر اهمیت است.
معاون محیط طبیعی محیط زیست استان یزد پیش از این در این زمینه گفته است:تنوع گونه های جانوری و گیاهی در استان یزد بسیار گسترده است و در عین این گستردگی، بسیاری از گونه ها نادر و در معرض خطر انقراض هستند.
اکبری می افزاید: سالانه حداقل ۲۰۰ و حداکثر دو هزار گونه حیات وحش در دنیا منقرض می شود و ضمن اینکه نرخ طبیعی انقراض آنها سالانه بین یک تا پنج گونه است.
وی با اشاره به اینکه فعالیت انسان، تاثیر بسیاری بزرگی بر وضعیت گونه های حیات وحش دارد می گوید: حیات وحش شاخصی برای سلامتی محیط است وقتی از بین برود با طبیعتی مواجه خواهیم شد که حیات درآن وجود ندارد.
این در حالی است که حیات وحش غنی استان یزد اخیرا شاهد گونه نادری از گربه سانان به نام گربه پلاس است.
محمدرضا خواجه، ريیس اداره محیط زیست شهرستان تفت دو روز گذشته اعلام کرده است: مامورین یگان حفاظت اين واحد در حین گشت‌زنی از منطقه شکار ممنوع شیرکوه، یک گربه پالاس را مشاهده و موفق به تصویر‌برداری از این گونه نادر شدند که قبلاً توسط یکی از همیاران محیط زیست شهرستان در سال 1389 در منطقه بیداخوید تفت گزارش شده ولي متاسفانه پس از آن که این گونه تلف شده بود، مشاهده و تصویربرداری شد.
با همه این تفاسیر توسعه گردشگری طبیعی به عنوان صنعت سبز گزینه ای است که علی رغم ظرفیت های خوب استان هنوز شناخته نشده و جای کار بسیاری دارد تا جایی که معاون محیط طبیعی اداره کل محیط زیست استان یزد در این زمینه نیز می گوید: این ظرفیت در مناطق حفاظت شده و تحت مدیریت محیط زیست وجود دارد ولی تاکنون برای ایجاد امکانات در مناطق برای توسعه گردشگری نه تنها در یزد بلکه در دیگر نقاط کشور اقدامی نشده است.
 از مهمترین عوامل تهدید حیات وحش استان یزد را می توان وجود معادن خصوصا معدن و کارخانه چادرملو و همچنین اکتشافات سازمان انرژی اتمی نام برد که بی ارتباط با انقراض گونه های گیاهی و جانوری این مناطق نیست.
هنوز راه زیادی باقی مانده تا اهمیت طبیعت و گونه‌های جانوری و گیاهی آن برای همگان روشن شود چراکه  آمار ها نیز همچنان تهدید دیگری برای حیات وحش ایران از جمله یزد خبر می دهند، تهدید تاخت و تاز شکارچیان برای شکار، زنده‌گیری و فروش گونه‌های حیات وحش و بویژه گونه‌های در معرض انقراض که این روزها با توجه به کمبود نیروی حفاظتی برای مناطق حفاظت شده و شکار ممنوع خود را نشان داده است.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار