کد خبر: ۷۶۷۱۴۴
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۱ 20 April 2017
بهادر احرامیان عضو هیات مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان فولاد در گفت و گو با «تابناک» در خصوص تاثیر اعمال تعرفه ضد دامپینگی اتحادیه اروپا علیه شرکت فولاد مبارکه اصفهان اظهار داشت: اتحادیه اروپا نسبت به وضع تعرفه برای ۵ کشو روسیه، اکراین، صربستان، برزیل و ایران به واسطه سهم بیش از ۹۰ درصدی این کشور‌ها در صادرات محصولات فولادی به اروپا اقدام کرده که در این بین تعرفه ۲۳ درصدی شامل حال فولاد مبارکه به عنوان بزرگترین تولید صادرکننده محصولات فولادی ایران شده است.
مدیرعامل فولاد یزد در ادامه از تعرفه‎های ضد دامپینگی تحت عنوان تعرفه حمایتی یاد کرد و افزود:تعرفه‌ای که از سوی اتحادیه اروپا و برای ورق‌های گرم شرکت فولاد مبارکه تعیین شده در واقع تعرفه ضد دامپینگی نیست و اقدام حمایتی است که برای تولیدکنندگان داخلی کشور‌های اروپایی در نظر گرفته شده است.
عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران با عنوان اینکه اعمال این تعرفه اثرات نامناسبی را در بازار صادراتی فولاد کشور داشته است در پاسخ به تفاوت موجود در بین تعرفه دامپینگی و حمایتی گفت: در اعمال تعرفه و یا اقدامات ضد دامپینگی که برای یک کشور در نظر گرفته می‌شود کل محصولات وارداتی آن کشور با محدودیت مواجه می‌شوند، اما اقدام اتحادیه اروپا درمورد ۵ کشوری صورت گرفته که نه تنها بیش از ۹۰ درصد از صادرات فولاد اتحادیه اروپا را برعهده دارند بلکه تعرفه هریک از کشور‌ها با دیگری نیز متفاوت است. بنابراین بررسی تمامی این موارد حاکی از سیاست کشور‌های اروپایی در راستای حمایت و کسب مزایای قیمتی برای تولید کنندگان داخلی بوده و اقدامات ضد دامپینگی چندان موضوعیتی ندارد.
وی در پاسخ به انتقادات مطرح شده از سوی صنایع لوله و پروفیل به عنوان مهمترین مصرف کننده ورق‌های گرم شرکت فولاد مبارکه مبنی بر صادرات ارزان ورق در حالیکه نیاز صنایع لوله و پروفیل تامین نشده است گفت:فارغ از انتقاداتی که در زمینه اولویت تامین نیاز صنایع داخلی مطرح می‌شود اظهار نظرات مطرح شده در زمینه تفاوت قیمت صادراتی با بازار داخلی از قوانین و اصول تجارت آزاد تبعیت نمی‌کند. چراکه در قوانین بازرگانی همواره افزایش حجم مبادلات با کاهش هزینه تمام شده و افت قیمت همراه است، بنابراین طبیعی است در صادرات محصولی همچون ورق گرم فولاد که در حجم انبوه و بالای ۵۰۰ هزار تن صورت می‌گیرد شاهد کاهش قیمت در مقایسه با معاملات اندک و خرد بازار داخلی باشیم.
احرامیان در ادامه افزود: از سوی دیگر رقابت در بازار‌های صادراتی بسیار حائز اهمیت است و خریدران نسبت به هر نوسان و تغییری واکنش نشان می‌دهند که این موضوع چاره‌ای جز تبعیت از بازار و افزایش قدرت رقابت پذیری را برای شرکت عرضه کننده باقی نمی‌گذارد. همچنین باید توجه داشت این روال در سایر کشور‌های تولیدکننده فولاد نیز حاکم بوده و نمونه آن را می‌توان در اختلاف نرخ عرضه شده محصولات فولاد کشور‌های ژاپن، ترکیه و حتی چین مشاهده کرد.
عضو هیات مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان فولاد در خصوص تاثیر تعرفه اتحادیه اروپا در بازارو همچنین میزان تولید گفت: قطعا با اعمال این تعرفه رقابت پذیری فولاد مبارکه در بازار‌های اروپایی با کاهش همراه خواهد شد و چاره‌ای جز تمرکز بربازار سایر کشور‌های هدف باقی نمی‌ماند که با توجه به اعمال این تعرفه بر محصولات دیگر کشور‌های بزرگ فولاد ساز و تمرکز آن‌ها همچون بزرگترین فولاد ساز کشور بر سایر کشور دایره رقابت بسیار تنگتر و احتمالا با نوسانان همراه خواهد بود. ضمن آنکه قطعا با از کاهش سهم کشور در بازار احتمال تاثیر پذیری تولید نیز دور از ذهن نخواهد بود.
جلوگیری از خام فروشی شعاری بیش نیست
در حالیکه عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد کشور معتقد است اختلاف قیمت نرخ محصولات فولادی در بازار‌های صادراتی و داخلی در تمامی کشور‌های تولیدکننده فولاد وجود دارد و اعمال تعرفه واردات از سوی اتحادیه اروپا صرفا در راستای حمایت از تولیدات داخلی کشور‌های هدف صورت گرفته و با توجه به اینکه تعرفه در مورد سایر کشور‌های صادرکننده نیز به کار گرفته شده ارتباطی با ارزان فروشی و محدودیت‌های دامپینگی ندارد، اما امیر حسین کاوه دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل ایران در گفت: وگو با خبرنگار «تابناک» با عنوان اینکه حمایت از تولیدات داخلی و جلوگیری از خام فروشی شعاری بیش نیست اظهار داشت: صنایع دولتی، شبه دولتی و خصولتی همواره مورد حمایت دولت قرار گرفته و این در حالیست که صنایع کوچک و متوسطی که بخش خصوصی در آن‌ها سکان دار است، از این حمایت‌ها بی نصیب مانده اند.
وی با تاکید بر اینکه چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است گفت: صادرات فولاد مثال بارز خام فروشی است و شرکت فولاد مبارکه که عنوان بزرگترین تولید و صادرکننده فولاد کشور را یدک می‌کشد در حالی به واسطه ارزان فروشی در مذان اتهام فعالیت‌های دامپینگی قرار گرفته و به محصولات صادراتی آن تعرفه ۲۳ درصدی ضد دامپینگی اعمال شده که این محصولات مواد اولیه صنایع پایین دستی را تشکیل داده و ادامه تولید این صنایع را تحت الشعاع قرار داده است.
این فعال بخش خصوصی در ادامه از ناکارآمدی ساز وکار بورس کالا در ایجاد تعاادل در بازار عرضه و تقاضا انتقاد کرد و گفت: تولیدکنندگان بخش خصوصی صنایع پایین دستی فولاد در بورس کالا مورد ظلم قرار می‌گیرند و با توجه به انحصاری بودن عرضه ورق‌های فولادی و تعداد بالای متقاضیان، کشف قیمت‌ها همواره به صورت ناعادلانه وبه نفع فولاد ساز کشف و تعیین می‌شود.
سیاست امتیاز گیری
اعمال تعرفه ۲۳ صدری ضد دامپینگ برای ورق‌های گرم صادر کننده نمونه فولاد کشور در حالی مورد مناقشه صنایع پایین دستی به ویژه تولیدکنندگان لوله و پروفیل قرار گرفته است که کیوان جعفری تهرانی کارشناس زنجیره فولاد این مناقشه را سیاستی در راستای امتیاز گیری دانسته و با عنوان اینکه کسب عنوان صادر کننده نمونه برای تمامی صنایع به ویژه تولیدکنندگان فولاد مزیت‌های زیادی را به همراه دارد به «پیام آوران معدن و فولاد» گفت:نمی توان تنها با تکیه بر تامین نیاز داخلی باعث تحمیل زیان به تولیدکنندگان فولادی شد؛ و این در حالیست که افزایش صادرات و کسب عنوان صادرکننده نمونه علاوه بر مزایای داخلی افزایش رقابت پذیری را در بازار‌های جهانی برای تولیدکننده به همراه دارد
وی افزود: کاهش صادرات فولاد مبارکه که به واسطه تامین نیاز صنایع پروفیل در سال گذشته صورت گرفته باعث شد این شرکت نتواند عنوان صادر کننده نمونه را از آن خود کند و فولاد خوزستان در این بخش پیشی گرفت.
جعفری تهرانی در پاسخ به اینکه با وجود امکان فروش تمامی تولیدات در بازار‌های داخلی چه الزامی به صادرات محصول و با قیمت پایین‌تر وجود دارد گفت: باید توجه داشت که قیمت در بازار‌های جهانی از عوامل اقتصادی و رقابتی مختلفی تبعیت می‌کند، حال آنکه عرضه و تقاضا عامل اصلی در تعیین قیمت است.
وی ادامه داد: البته صادرات محصول پس از تامین نیاز داخلی بهترین سیاستی است که تولیدکنندگان می‌تواندد به کار گیرند، اما فولاد سازان برای برخی از مواد اولیه همچون مواد الکترو گرافیتی نیازمند انجام صادرات و حضور در بازار جهانی دارند و این در حالیست که فولادی‌ها در بسیاری از مواقع برای کاهش چالش‌های احتمالی و پیش رو نسبت به دپوی این مواد اولیه اقدام می‌کنند. اما نیاز به صادرات گریز ناپذیر است.
این کارشناس بین الملل در حوزه فولاد در پاسخ به تعرفه ضد دامپینگی اتحادیه اروپا و تاثیر آن بر فولاد کشور گفت: اتحادیه اروپا از ماه‌ها قبل ۳۷ اقدام ضد دامپینگی را در بخش فولاد تدوین کرده بود که از این میزان به واسطه نگرانی ناشی از اقدامات فولاد سازان چینی ۱۵ مورد به این کشور اختصاص یافته بود. البته اتحادیه اروپا می‌تواند در صورتیکه نسبت به صادرات محصولات فولادی کشوری به اتحادیه ابراز نگرانی کند اقدامات ضد دامپینگی خود را بکار گیرد که در این راستا شاهد اعمال قوانین ضد دامپینگی محصولات فولادی برای کشور‌های روسیه، برزیل، صربستان و اوکراین بوده ایم که ایران هم در همین فهرست قرار داشته است و با تعرفه ۲۳ درصدی بعد از روسیه با ۳۳ درصد تعرفه بیشترین جریمه ضد دامپینگی را به خود اختصاص داده است.
وی با عنوان اینکه اعمال تعرفه قطعا تاثیرات خود را بر صنعت و صادرت فولاد ایران برجای خواهد گذاشت گفت: آنچه مسلم است باید تهدید‌ها را به فرصت تبدیل کرد و از انجاییکه شر کت فولاد مبارکه بازار‌های جدیدی را در جنوب آسیا و آفریقا کشف کرده بنابراین امکان جبران این وضعیت وجود دارد.
این کارشناس اقتصاد بین الملل به اعمال تعرفه برای واردات ورق‌های زیر ۳ میلیمتر اشاره کرد و افزود:به نظر می‌رسد چالشی که در یک سال اخیر بین فولادسازان و صنایع لوله و پروفیل شاهد هستیم بیشتر سیاستی است که طرفین برای کسب امتیاز به کار گرفته اند. چرا که با اعمال تعرفه برای واردات ورق‌های کمتر از ۳ میلیمتر فارغ از رانتی که برای برخی از افراد به همراه داشت هزینه تمام شده تولید این صنایع را کاهش داده و سودی بیشتری را محقق می‌کرد.
وی گفت: با اعمال تعرفه واردات و عدم صرفه اقتصادی برای استفاده از محصولات وارداتی تنها گزینه پیش روی این صنایع، محصولات داخلی است که تنها در اختیار چند تولیدکننده قرار داشته و فولاد مبارکه بزرگترین آن‌ها را تشکیل می‌دهد. اما آنچه مسلم است در شرایط کنونی و با وجود رکود حاکم بر اقتصاد به ویژه ساخت و ساز به نظر نمی‌رسد حتی در صورت تامین تمام نیاز صنایع پروفیل امکان تولید با ظرفیت کامل وجود داشته باشد.


انتهای پیام/*
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار