رئیس اداره بهزیستی شهرستان چالوس از سنجش بینایی 2 هزار و 665 کودک و اجرای طرح سنجش شنوایی نوزادان در این شهرستان خبر داد.
کد خبر: ۷۵۶۶۸
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۴ 12 August 2015

به گزارش تابناک نقل از خبرگزاری فاری احمد گلچین‌مهر  با اشاره به شناسایی و ساماندهی 6‌ کودک بی‌سرپرست و بدسرپرست در واحد امور اجتماعی اداره بهزیستی این شهرستان، اظهار کرد: پس از شناسایی این کودکان سه‌کودک بی‌سرپرست به خانواده‌های مطمئن فاقد فرزند‌خواندگی سپرده شد و یک‌ کودک به آغوش خانواده خود بازگشت.

وی با تشریح عملکرد واحد امور اجتماعی اداره بهزیستی شهرستان چالوس، بیان کرد: این واحد در چهار شاخه دفتر زنان، شبه خانواده، امور مهدها و اورژانس اجتماعی فعالیت دارد.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان چالوس افزود: پرداخت وام قرض‌الحسنه به زنان سرپرست خانوار به‌ 26 نفر و ایجاد اشتغال و بازتوان کردن آنها، پرداخت مبلغ ودیعه مسکن به تعداد سه خانواده به میزان 30‌ میلیون ریال، پرداخت مستمری ماهیانه برای 198 نفر از زنان سرپرست خانوار، صدور دفترچه بیمه خدمات درمانی به‌ تعداد 144 دفترچه و غربالگری و انجام آزمایشات برای 80 نفر از زنان سرپرست خانوار از جمله عملکردهای واحد امور اجتماعی در مدت یک‌سال است.

وی تصریح کرد: تشکیل و راه‌اندازی تعاونی برای اشتغال گروه همیار زنان سرپرست خانواده با سرمایه اولیه 200‌ میلیون ریال، پرداخت کمک‌هزینه تحصیلی به 89 دانش‌آموز و دانشجو، پرداخت کمک‌هزینه تهیه جهیزیه برای 15 نفر و توزیع رایگان 450 قوطی شیرخشک به خانواده‌های دارای فرزند چند‌قلو و بی‌بضاعت و پرداخت کمک‌های بلاعوض به آنها از دیگر عملکردهای واحد امور اجتماعی اداره بهزیستی چالوس در این مدت است.

گلچین‌مهر به خدمات واحد توانبخشی اداره بهزیستی شهرستان چالوس اشاره کرد و افزود: این واحد خدماتی را به معلولان جسمی و حرکتی، عقب‌ماند‌ه‌های ذهنی، نابینایان، ناشنوایان، بیماران روانی و سالمندان ارائه می‌کند.

وی ادامه داد: پرداخت مستمری ماهیانه به‌ 553 نفر، پرداخت وام قرض‌الحسنه خود‌اشتغالی برای 25 نفر، پرداخت حق بیمه کارفرمایی و خویش‌فرمایی برای 10‌ نفر به میزان 120‌ میلیون ریال، بهره‌مندی از خدمات بیمه تامین اجتماعی با تخفیف 37‌ درصد برای 60‌ نفر، معافیت از حق انشعابات آب‌ و فاضلاب، برق و گاز به تعداد 40 نفر، بهره‌مندی از معافیت پرداخت عوارض شهرداری و ساختمانی به‌ تعداد 15‌ نفر از مهم‌ترین عملکردهای واحد توانبخشی این اداره است.

این مسئول پرداخت کمک هزینه‌های مربوط به ایاب و ذهاب، هزینه تحصیل دانش‌آموزی، کمک‌هزینه دانشجویی، کمک‌هزینه درمان، جهیزیه، پرداخت کمک بلاعوض برای ساخت مسکن، حق پرستاری معلولان ضایع نخاعی و پرداخت مناسب‌سازی مسکن معلولان را از دیگر فعالیت‌های واحد توانبخشی اداره بهزیستی شهرستان چالوس عنوان کرد.

وی خاطر‌نشان کرد: توزیع وسایل کمک‌توانبخشی از قبیل ویلچر، سمعک و باطری سمعک، تشک مواج، توالت فرنگی، تشک روهو، عصای زیربغل و مچی، واکر، عصای ویژه نابینایان، ساعت گویای نابینایان و لوازم بهداشتی مصرفی ضایع نخاعی نیز از دیگر خدماتی‌ است که در واحد توانبخشی ارائه شد.

گلچین‌مهر با اعلام اینکه در حوزه آموزش نیز اداره بهزیستی شهرستان چالوس با دارابودن 26 مهدکودک شهری و روستایی فعالیت دارد، ادامه داد: اداره بهزیستی شهرستان چالوس در حال تاسیس دو‌ مهد قرآنی در این شهرستان است و در مجموع بیش از 900‌ کودک از شیرخواره تا پیش‌دبستانی را نگهداری و آموزش می‌دهد.

وی با اشاره به حوزه فعالیت واحد اورژانس اجتماعی بهزیستی چالوس، بیان کرد: این واحد که فعالیتش بر چهار حوزه متمرکز است خدماتی را درباره بحران‌های فردی، خانوادگی و اجتماعی شامل اختلافات حاد خانوادگی، خودکشی، کودک‌آزاری، زوجین متقاضی طلاق، کودکان کار، خدمات مشاوره‌ای، دختران و زنان در معرض آسیب و آسیب‌دیدگان اجتماعی، پاسخگویی به خط تلفن 123 به‌صورت شبانه‌روزی، کاهش طلاق و ارائه خدمات سیار انجام می‌دهد.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان چالوس با بیان اینکه بیشترین مراجعه به واحد اورژانس اجتماعی در مورد پرونده‌های طلاق است، یادآور شد: اعتیاد، عدم مسئولیت‌پذیری، دخالت اطرافیان، بیکاری، عدم پرداخت نفقه، خیانت، عدم حمایت روانی و عاطفی، عدم یادگیری مهارت‌های زندگی، سوء‌ظن و بدبینی و فحاشی از مهم‌ترین علت‌های اصلی طلاق در این شهرستان است.

وی اطلاع‌رسانی و آموزش خانواده‌ها در خصوص پیشگیری از معلولیت‌ها، اعتیاد و آموش‌های خانواده قبل و بعد از ازدواج را از مهم‌ترین فعالیت‌های واحد پیشگیری بهزیستی چالوس عنوان کرد و بیان داشت: برگزاری کلاس‌های آموزشی در 10 مسجد شهرستان با موضوع پیشگیری از اعتیاد، تاسیس و راه‌اندازی مجتمع خدمات پیشگیری و ارتقای سلامت زندگی، برگزاری کارگاه‌های آموزش مهارت‌های زندگی در محلات آسیب‌پذیر، سنجش بینایی کودکان به‌ 2 هزار و 665 کودک و اجرای طرح سنجش شنوایی نوزادان از مهم‌ترین این عملکردها است.

وی در پایان از پرداخت وام قرض‌الحسنه اشتغال به معتادان پاک‌شده به چهار نفر به‌ میزان 450‌ میلیون ریال خبر داد و گفت: فعالیت و ارائه خدمات چهار مرکز ترک اعتیاد اقامتی میان ‌مدت در شهرستان جهت ترک مواد مخدر معتادان خود‌‌معرف و پرداخت 40‌ میلیون ریال یاری‌برگ به معتادان خود‌معرف جهت ترک اعتیاد در کمپ‌های وابسته به اداره بهزیستی از دیگر فعالیت‌ها و خدمات گسترده اداره بهزیستی شهرستان چالوس است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار