برای نخستین بار در شرق کشور:
طرح کشت ذرت نشایی برای نخستین بار در شرق کشور طی مراسمی با حضور فرماندار و مسئولان جهاد کشاورزی در شهرستان تایباد به اجرا درآمد.
کد خبر: ۷۵۰۷۵
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۳ 10 August 2015
فرماندار شهرستان تایباد در مراسمی که در اراضی کشاورزی تایباد برگزار شد گفت: اگر بخواهیم کشورمان را بسازیم و به استقلال و خودکفایی برسیم باید با الگوهای جدید و روش های جدید کشاورزی و مهندسی پیش برویم.

حسین شرافتی راد در حاشیه مراسم کشت ذرت نشایی در مزارع شهرستان تایباد اظهار کرد: شهرستان تایباد با سابقه درخشانی که در کشاورزی دارد و همچنین باتوجه به اینکه بهترین افراد متخصص، ایدها و فکرها را در این شهرستان داریم، بهترین محل برای اجرای طرحهای کشوری است.

فرماندار تایباد خاطرنشان کرد: کشاورز ما بداند که عزم دولت و سیاست های نماینده عالی دولت در شهرستان تایباد بر حمایت جدی از بخش کشاورزی است.

افزایش راندمان و کاهش مصرف آب

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تایباد نیز در این مراسم گفت: شهرستان تایباد درحدود یک هزار و ۷۰۰ هکتار کشت ذرت علوفه ای با میانگین برداشت ۴۰ تن در هکتار دارد.

اصغر خوش خو اظهارکرد: در هرهکتار کشت ذرت بصورت سنتی حدود ۷۰ تا ۸۰ کیلوگرم بذر مصرف می شود که با روش کشت نشایی ۵۰درصد میزان بذر موردنیاز در هکتار کم می شود اما برداشت محصول تا ۱۰۰درصد افزایش خواهد یافت.

وی افزود: مزارع ذرت در گذشته بصورت غیر یکنواخت کشت می شد که گاها علوفه با کیفیت بد و بدون بلال بدست می آمد. وی افزود: سرمازدگی پاییزی در مزارع و همچنین بحث مصرف زیاد آب در آبیاری نشتی به طوریکه در هر هکتار نزدیک به ۱۲هزار مترمکعب آب مصرف می شد از معایب کشت سنتی است که با جایگزینی روش جدید این مشکلات حل می شود.

خوش خو بیان کرد: طرح کشت ذرت نشایی در سطح کشور تنها در استان فارس انجام شده است که آن هم بصورت آبیاری نشتی بوده است و به این صورت هم نشایی و هم آبیاری قطره ای فقط در نیشابور و تایباد در حال انجام شدن است اما تفاوت تایباد با نیشابور در این است که ما در مزارع کنتور آب کار گذاشته ایم تا میزان مصرف دقیق آب را نیز بررسی کنیم.

صرفه جویی ۷۴۰۰ متر مکعب آب در هر هکتار

رضا قهرمانی مبتکر طرح نشایی کشت ذرت در ایران نیز در این مراسم عنوان کرد: در سیستم آبیاری سنتی با بذرکاری و آبیاری نشتی ۱۲هزارمترمکعب آب در هر هکتار مصرف می شود که با استفاده از روش جدید در این سیستم که تلفیقی از نشا و آبیاری تحت فشار یا قطره ای است تنها ۴ هزار و ۵۰۰ متر مکعب آب به مصرف می رسد و معدال ۷ هزار و ۴۰۰ مترمکعب در هکتار صرفه جویی آب صورت خواهد گرفت.

وی ادامه داد: سال گذشته پس از چندسال تحقیق و مطالعه برای اولین بار در استان فارس اقدام به کشت ذرت نشایی کردیم که بسیاری از افراد اعتقاد داشتند که ذرت نشایی در زمین مستقر هم نمی شود چه برسد که سودآور هم باشد.

وی افزود: در نهایت پس از اجرای این طرح ۱۰۰درصد میزان برداشت ذرت افزایش یافت به گونه ای که از ۴۵ تن برداشت ذرت در هکتار به بیش از ۸۳ تن در هکتار رسید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار