در حال حاضر 189 آموزشگاه آزاد فعال در سطح استان همدان فعالیت می کنند که از این تعداد 12 آموزشگاه ویژه برادران، 129 آموزشگاه ویژه خواهران و 48 آموزشگاه دو منظوره است.
کد خبر: ۷۳۹۷
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۸ 10 March 2015

در حال حاضر 189 آموزشگاه آزاد فعال در سطح استان همدان فعالیت می کنند که از این تعداد 12 آموزشگاه ویژه برادران، 129 آموزشگاه ویژه خواهران و 48 آموزشگاه دو منظوره است.

به گزارش تابناک همدان در سالهاي اخير به نقش كارآفرينان در تسهيل توسعه اقتصاد جهاني توجه فوق العاده اي شده است تا آنجا كه برخي كارآفريني بر رشد توسعه اقتصادي در جهان امروز شناخته اند.

با توجه به تاثير كارآفريني بر رشد و شكوفايي صنعتي و اقتصادي كشورها و نيز با عنايت به مسائل و تنگناهايي كه از نظر اقتصادي و توسعه صنعتي و علي الخصوص بيكاري در كشورمان وجود دارد، چندي است اين مقوله به عنوان راه حلي براي كاهش مشكلات و نيز راهكاري براي ايجاد اشتغال مورد توجه قرار گرفته است و سياستگزاران كشورمان سعي دارند تا با ترويج و توسعه اين مفهوم راه را براي توسعه اقتصادي كشور هموارتر كرده و مشكلات را برطرف نمايند.

بديهي است يكي از ابزارهاي عمده توسعه كارآفريني – و به تبع آن ايجاد اشتغال – آموزش بويژه در سطح تحصيلات عالي است. كشورهاي توسعه يافته نظير امريكا و انگلستان و كشورهاي درحال توسعه نظير مالزي و هندوستان به آموزش كارآفريني توجه خاص نشان داده اند تا آنجا كه هندوستان استراتژي اصلي خود رابراي توسعه كارافريني بر آموزش متمركز نموده است.

آموزش های فنی حرفه ای یکی از مواردی است که به یقین در این مورد می تواند بسیار کارساز باشد.

*نقش آموزش های فنی و حرفه ای در اشتغال

آموزش فنی و حرفه ای کشور از ادغام سه نهاد آموزشی در سال 1359 ایجاد و به منظور ارائه آموزش های فنی و حرفه ای تشکیل شد و بر اساس بیش از 10 قانون موضوعه و ماده 151 قانون برنامه سوم و تنفیذ آن در قانون برنامه چهارم، متولی آموزش های فنی و حرفه ای کوتاه مدت بوده و فعالیت های آموزشی خود را در دو بخش دولتی و غیردولتی اجرا می کند.

استان همدان نیز از اولین استان های کشور است که ارائه آموزش های فنی و حرفه ای در آن اجرا شده و اولین مرکز کارآموزی استان همدان به صورت یک مجموعه با توان ارائه خدمات شبانه روزی به کارآموزان در شهر همدان احداث شد و هم اکنون نیز 20 مرکز آموزش فنی و حرفه ای ثابت در استان همدان آموزش های مهارتی را به متقاضیان ارائه می کنند.

*فعالیت بیش از 180 آموزشگاه در استان

در حال حاضر 189 آموزشگاه آزاد فعال در سطح استان همدان فعالیت می کنند که از این تعداد 12 آموزشگاه ویژه برادران، 129 آموزشگاه ویژه خواهران و 48 آموزشگاه دو منظوره است.

آموزشگاه فنی و حرفه ای آزاد به موسسه آموزشی گفته می شود که توسط بخش غیردولتی با کسب مجوز از سازمان و در چهارچوب آئین نامه تشکیل و اداره آموزشگاه های فنی و حرفه ای آزاد مصوب سال 1385 هیئت دولت راه اندازی شده و بر اساس  برنامه های درسی و استانداردهای مهارت آموزشی نسبت به برگزاری دوره های آموزش فنی و حرفه ای اقدام می کند.

*ایجاد عدالت آموزشی و فرصت آموزشی

در این راستا مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان همدان با بیان اینکه ایجاد عدالت آموزشی و یکنواخت سازی توزیع پراکندگی آموزش های فنی و حرفه ای در شهرستان های استان و ایجاد فرصت های جدید شغلی از طریق رصد نوآوری ها و فناوری های جهانی و سوگیری آموزش ها با رویکرد آینده پژوهش در برنامه قرار دارد، گفت: استفاده بیشتر از ظرفیت بخش خصوصی، افزایش تعداد دوره های آموزشی برنامه، افزایش سهم حوزه آموزش های کشاورزی از آموزش های مهارتی و توجه بیشتر به آموزش های بخش هتلداری و گردشگری از اهداف این سازمان است.

علیرضا مهرابی با بیان اینکه در راستای کیفیت بخشی عملکرد آموزشگاه های فنی وحرفه ای آزاد و بهره وری مطلوب از سرمایه، نیروی انسانی و امکانات و تحقق اهداف سازمان، در بازرسی ها مسائلی نظیر تجهیزات، مکان و انطباق آن با استانداردهای موجود، نحوه مدیریت و اداره آموزشگاه، رعایت قوانین و مقررات مربوط به مدیران و مربیان و چگونگی ارائه آموزشها و سایر عوامل مدنظر است، گفت: عدم رعایت ساعات استاندارد آموزشی، دریافت شهریه اضافی و عدم حضور مدیر در ساعات آموزش از موارد تخلف است.

 

وی افزود: با همکاری آموزشگاهها و بازرسی های دقیق ارتقا سطح کیفی آموزشها در بخش خصوصی آموزشهای مهارتی مدنظر است تا در نهایت برای رضایتمندی متقاضیان گام های موثری برداشته شود.

مهرابی عنوان کرد: با آموزشگاه های آزاد دارای اشکال، طبق آیین نامه رسیدگی به تخلفات برخورد خواهد شد که شامل تذکر کتبی، توقف و یا تعطیلی آموزشگاه است..

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان همدان ادامه داد: 180 آموزشگاه فعال با دو هزار و 205 دوره آموزش در استان همدان وجود دارد که تعداد رشته های آموزش داده شده 24 و تعداد حرفه های آموزشی این مراکز 129 حرفه است .

وی با بیان اینکه 934 بار از آموزشگاه های آزاد بازرسی انجام شده تا خدمت رسانی به نحو مطلوب صورت گیرد، گفت:

در حوزه خدمات می توان به رشته های فناوری اطلاعات، مراقبت زیبایی، طراحی و دوخت، امور مالی و بازرگانی، صنایع دستی(بافت)، هنرهای تجسمی، گردشگری، بهداشت و ایمنی، هنرهای نمایشی، خدمات آموزشی، طلا و جواهر سازی، دوخت های سنتی و هنرهای تزئینی اشاره کرد.

مهرابی بیان کرد: در حوزه صنعت نیز رشته های عمران، برق، مکانیک، مخابرات، الکترونیک، معدن، اتومکانیک، تاسیسات، کنترل و ابزار دقیق و صنایع چوب در آموزشگاه ها فعالیت دارند و در حوزه کشاورزی رشته صنایع غذایی فعال است.

وحیده نظری فارغ التحصیل رشته مهندسی شیمی و کارآموز رشته های ابزار دقیق و اندازه گیری و کالیبراسیون مرکز فنی و حرفه ای شهرستان همدان و یکی از کارآموزان مرکز فنی و حرفه ای شهرستان همدان نیز گفت: متاسفانه در دانشگاه ها به علوم تئوری توجه می شود و واحدهای کارگاهی و آزمایشگاهی از توجه کمتری برخوردارند و این در حالی است که پیشبرد همزمان و در کنار هم علوم تئوری و عملی موجب موفقیت و دستیابی به نقاط مطلوب در آن رشته می شود.

وی با بیان اینکه دانشجویان و کارآموزان می توانند در کارگاه های فنی و حرفه ای علوم و دانسته های تئوری خود را در عمل آزمایش کنند، افزود: مراکز فنی و حرفه ای مکانی مناسب برای آشنایی کامل و کار با وسایل و تجهیزات صنعتی زیر نظر مربیان متخصص و باتجربه است.

نظری با بیان اینکه سنجش و ارزیابی مهارت نیروی کار شاخص ارزیابی توانایی آموزش های اجرا شده و مهارت کسب شده است، گفت: در این مراکز سنجش مهارت معمولا در دو مرحله کتبی و عملی است و کسانی که در آزمون کتبی به نمره قبولی دست می یابند حق شرکت در آزمون عملی را نیز خواهند داشت که این امر مهارت آموزی را تقویت می کند و برای آینده شغلی مفید است.

*طرح ملی آموزش در راستای اشتغال بیشتر

معاون آموزش، پژوهش و برنامه‌ریزی اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان همدان از برگزاری طرح ملی آموزش و اشتغال در مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای شهرستان همدان خبر داد.

رضا زارعی با اشاره به اینکه در راستای توسعه آموزش‌های منجر به تولید، بازاریابی و فروش، طرح ملی آموزش و اشتغال در مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای شهرستان همدان برگزار شد، اظهار کرد: این طرح با هدف هماهنگی میان حوزه آموزش، تسهیلات و اشتغال، مشارکت کارآفرینان و نخبگان در ایجاد اشتغال، بازاریابی و فروش، افزایش نرخ تولید در کشور و تضمین ایجاد اشتغال مولد و پایدار از مهمترین ضروریات اجرای طرح ملی آموزش بازار محور و ایجاد اشتغال است.

وی افزود: در راستای راهکارهای اجرایی بخشی از آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به شیوه آموزش توأم با کار عملی در محیط کار واقعی و یا شبیه‌سازی شده با استفاده از توانمندی‌های بخش خصوصی به ویژه کارآفرینان و در قالب الگوی بازارمحور در مراکز و کارگاه‌های آموزش فنی و حرفه‌ای قابل اجرا و برنامه‌ریزی است.

*پشتیبانی از کارآفرینان و متقاضیان مشاغل خانگی

معاون آموزش، پژوهش و برنامه‌ریزی اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان همدان گفت: توجیه کارآفرینان و افراد متقاضی فعالیت در بخش مشاغل خانگی به صورت پشتیبان برای آموزش و ارزشیابی افراد زیرپوشش خود و نحوه استفاده از تسهیلات حمایتی در بخش‌های یاد شده نیز مدنظر است.

استاندار همدان هم گفت: در حال حاضر یکی از مشکلات اساسی ایران مسایل اقتصادی و بیکاری است که برای خروج از این مشکلات باید توانایی رقابت در بازار را داشت و با تجاری سازی بازار را حفظ کرد که تحقق این امر با فعالیت های دانش بنیان انجام خواهد شد.

*توجه به نظرات کارشناسان اقتصادی در ایجاد اشتغال

نیکبخت اظهار کرد: توجه به مسایل علمی و شرکت های دانش بنیان مورد تاکید دولت تدبیر و امید است که دولت با استفاده از نظرات کارشناسان اقتصاد را افزایش داده و برای کاهش تورم و تحقق وعده های خود تلاش می کند.

وی با بیان اینکه این استان توانایی تبدیل شدن به کریدور غرب کشور در مسایل علمی و فناوری را دارد گفت: همدان با داشتن پارک علم و فناوری، شهرک فناوری و منطقه ویژه مبتنی بر فناوری های برتر قابلیت تبدیل شدن به این مهم را دارد.

نیکبخت اضافه کرد: هزینه های همه طرح های فناوری علمی و نوآوری که بتواند به توسعه استان کمک کنند با تایید کارگروه پژوهش تامین خواهد شد.

استاندار همدان گفت: آموزش هاي فني و حرفه اي راهگشاي مشكل اشتغال استان است.

محمدرضا نیکبخت بر اهميت تقويت كارگاه هاي فني و حرفه اي استان تاكيد كرد و گفت: اين كارگاه ها بايد متناسب با نياز بازار كار استان در سطح شهرها، بخش ها و روستاهاي استان توسعه يافته و تقويت شود.

وي با بيان اينكه دغدغه اصلي استان اشتغال است، رونق و توسعه هرچه بيشتر هنر و صنعت فرش در سطح استان را ضروري دانست.

استاندار همدان بيان كرد: توسعه و تقويت كارگاه هاي فرش بافي از مواردي است كه در بحث اشتغال و غني سازي اوقات فراغت از جايگاه ويژه اي برخوردار است است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار