همدان باوجود بهره مندی از پتانسیل های جذب توریسم هنوز آنطور که باید به گردشگران معرفی نشده چراکه به گفته کارشناسان برای معرفی باید از تبلیغات سنتی گذر کرد وبه تبلیغات برون استانی و مدرن پرداخت.
کد خبر: ۷۳۷۵
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۰ 12 March 2015

       همدان باوجود بهره مندی از پتانسیل های جذب توریسم هنوز آنطور که باید به گردشگران معرفی نشده چراکه به گفته کارشناسان برای معرفی باید از تبلیغات سنتی گذر کرد وبه تبلیغات برون استانی و مدرن پرداخت.

به گزارش تابناک همدان ؛امروزه صنعت گردشگری به عنوان يكي از بزرگترين و پويا‌ ترين بخش‌ هاي درآمد خارجي  كشورها محسوب شده و به سرعت در حال رشد است بطوریکه اغلب كشورهاي جهان با بهره‌ گيري از تجربه‌ های موفق و مديريت  كشورهای ديگر سعی می‌ كنند به جايگاه  مطلوبي در اين عرصه برسند.

در واقع می توان گفت که از گردشگری همواره به عنوان عاملی برای رشد و شکوفایی یک منطقه، کشور و استان یاد شده و امروزه صنعت گردشگری در جهان گسترده و دارای اهمیت بسیاری است و می‌ توان از این طریق حرکتی به سمت وضعیت مطلوب اقتصادی انجام داد و بر مشکلات اقتصادی غلبه کرد.

وجود آثار تاریخی منحصر به فرد، فرهنگ ها و قومیت های مختلف و یا آب و هوای مناسب و از سویی زیر ساخت های مناسب در یک منطقه و یا یک کشور و استان می تواند زمینه مناسبی برای جذب گردشگر به آن نقطه باشد کما اینکه کشور ایران نیز در بین کشورهای دنیا از لحاظ تاریخی، آب و هوایی و گردشگری دارای موقعیت مناسبی بوده و هست.

استان همدان به عنوان یکی از پنج استان گردشگری کشور ایران محسوب می شود که از لحاظ داشتن آثار تاریخی، آب و هوای معتدل و کوهستانی، قومیت های مختلف، صنایع دستی وسوغات و غیره در نوع خود بی نظیر است.

باغ موزه دفاع مقدس همدان

آثار تاریخی فرهنگی چون تپه هگمتانه، تپه نوشیجان، گنبد علویان، برج قربان، کتیبه های گنج نامه، آرامگاه بابا طاهر، آرامگاه شیخ الرئیس بوعلی سینا، کاروانسرای فرسفج و حمام حاج آقا تراب نهاوند و ده ها اثر تاریخی دیگر و وجود موزه های چون سایت موزه هگمتانه، موزه مشاهیر، حمام قلعه همدان، باغ موزه نظری، باغ موزه دفاع مقدس، موزه تاریخ طبیعی، موزه سفال همه از ویژگی های تاریخی استان همدان است.

یکی دیگر از ویژگی ها و جاذبه های طبیعی استان همدان وجود بزرگترین غار آبی دنیا «غار علیصدر» در استان بوده که همواره گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می کند، استان همدان علاوه بر داشتن غار آبی علیصدر دارای جاذبه های طبیعی منحصر به فردی بوده و هست و دامنه های زیبای الوند، رشد انواع گیاهان دارویی در دامنه های الوند، دشت میشان همدان و چشمه هایی که در دشت جاری است از جمله ویژگی های طبیعی همدان به شمار می رود.

تنها شهر سفال دنیا در استان همدان قرار دارد

 تنها شهر سفال دنیا نیز در استان همدان قرار دارد که هنرمندان لالجینی با چیره دستی تمام آثار زیبایی را از خود به جای می گذارند و استان همدان در صنایع دستی نیز حرفهای زیادی برای گفتن دارد بطوریکه مبل و منبت ملایر و تویسرکان، قاب سازی روستای کاج، گلیم بافی، قالی بافی و چرم همدان و حلبی سازی و ده ها صنعت دستی از جمله صنایع دستی استان همدان بوده که در نوع خود بی نظیر است.

دشت شقایق در اسد آباد همدان

سوغاتی ها یی چون کماج و انگشت پیچ و حلوا زده همدان و کشمش و باسلق و شیره انگور ملایر و گردوی تویسرکان و گز و سنل نهاوند از سوغاتی های استان همدان است که سبد هر گردشگر را پر می کند.

استان همدان حتی از لحاظ روستاهای هدف گردشگری نیز در کشور بی نظیر بوده و روستاهای هدف گردشگری مانند ورکانه، سیمین ابرو، ملهمدره و گشانی و ده ها روستاهای هدف گردشگری با معماری خاص بر تارک دامنه های الوند می درخشند.

در کنار این همه جاذبه های تاریخی و طبیعی مجتمع های تفریحی چون تپه عباس آباد، دهکده تفریحی توریستی گنج نامه، تله کابین گنج نامه، جزیره شادی بهار مجهز به پیست کارتینگ، پیست اسکی تاریک دره و پیست اسکی دشت میشان، شهر بازی رنگین کمان و پارک ها و باغ های زیبا همه و همه از جمله ویژ گی های استان همدان برای اقامت گردشگران است.

اما استان همدان با وجود این همه پتانسیل برای جذب گردشگر متاسفانه تاکنون آن طور که باید و شاید نه تنها به دنیا بلکه به سایر استان های کشور و گردشگران داخلی معرفی نشده و گردشگری استان همدان تنها سه و نیم درصد سهم اشتغال در استان را به خود اختصاص داده است و تنها ۱۳ درصد تولید صنایع دستی در کشور مربوط به استان همدان است در حالیکه استان همدان با داشتن جاذبه های تاریخی و طبیعی منحصر به فرد و پتانسیل های فراوان شایسته بیش از این بوده و هست.

طبیعت پاییزی همدان

از سویی می توان تاکید داشت که یکی از راهکارهای معرفی همدان به گردشگران داخلی و خارجی تبلیغات خارج از استانی و حتی برون مرزی بوده است.

گردشگری نقش محوری و موتور محرکه استان همدان است مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان همدان در همین زمینه در گفتگو با مهر اظهار داشت: گردشگری نقش محوری و موتور محرکه استان همدان بوده اما تنها سه و نیم درصد سهم اشتغال در استان همدان را به خود اختصاص داده است.

ریحان سروش مقدم با اشاره به اینکه سهم استان همدان در برنامه چشم انداز بیست ساله  جذب ۲۰ میلیون گردشگر در کشور است، عنوان داشت: استان همدان در حال حاضر در جذب گردشگر در رتبه ۱۷ در کشور قرار دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان همدان در ادامه با بیان اینکه ۱۳ درصد تولید صنایع دستی در کشور مربوط به استان همدان است، اظهار داشت: سهم همدان از صادرات صنایع دستی در کشور ۱۸ درصد بوده است.

سروش مقدم با بیان اینکه هزار و ۷۵۰ اثر در استان همدان شناسایی شده است، بیان داشت: ۹۸۸ اثر در زمینه های مختلف طبیعی و تاریخی در استان همدان به ثبت رسیده است که این میزان چهار درصد کشور را در بر می گیرد.

روستای ورکانه

وی عنوان کرد: برنامه ای استراتژیک برای تبلیغات استان همدان، ایجاد کمپ های اقامتی و گردشگری حلال و تبدیل استان همدان به مقصد گردشگری از اهداف مهم در توسعه گردشگری استان است.

متاسفانه برنامه ها یی که  در زمینه گردشگری ارائه شده موردی است و اگر قرار است استان همدان به مقصد گردشگری تبدیل شود با برنامه های موردی نمی توان کاری انجام داد معاون امور عمرانی استاندار همدان نیز در خصوص گردشگری استان همدان با تاکید بر اینکه گردشگری اولویت اول استان همدان گردشگری محسوب می شود، گفت: متاسفانه برنامه ها یی که  در زمینه گردشگری ارائه شده موردی است و اگر قرار است استان همدان به مقصد گردشگری تبدیل شود با برنامه های موردی نمی توان کاری انجام داد.

محمود رضا عراقی با بیان اینکه هدف از توسعه گردشگری استان همدان ایجاد ثروت و شغل است، ادامه داد: نمی خواهیم گردشگر تنها از همدان عبور کند بلکه هدف ماندگاری گردشگر در استان و کمک به اشتغال و ثروت استان است.

وی با اشاره به اینکه تبلیغات و اطلاع رسانی در همدان سنتی است و با تاکید بر اینکه شیوه تبلیغات در حوزه گردشگری در استان همدان باید از سنتی به شیوه مدرن تغییر پیدا کند، بیان کرد: اینکه اطلاع رسانی در چه مقطع و در چه زمانی و چگونه انجام شود یکی از مواردی  بوده که باید به آن توجه کرد.

معاون امور عمرانی استاندار همدان با تاکید بر اینکه باید از بحث های سخت افزاری در حوزه گردشگر عبور و به بخش نرم افزاری که زود بازده است توجه کنیم، ابراز داشت: با رفتار های سنتی به جایی نمی رسیم و تبلیغات سنتی جوابگویی صنعت گردشگری استان همدان نیست.

حمام قلعه

رونق گردشگری به تبلیغات و فعالیت های بازاریابی مناسب بستگی دارد معاون گردشگری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان نیز در همین رابطه با تاکید بر اینکه بازاریابی و تبلیغات یکی از موضوعات مهم در بحث گردشگری است، اظهار داشت: رونق گردشگری به تبلیغات و فعالیت های بازار یابی مناسب بستگی دارد.

رزیتا ناصرالمعمار با اشاره به اینکه در واقع تبلیغات پروسه هزینه بری نیست، عنوان کرد: تبلیغات نوعی سرمایه گذاری اصولی در حوزه گردشگری و جذب گردشگر داخلی و خارجی به استان همدان است.

معاون گردشگری میراث فرهنگی صنایع دستی  گردشگری استان همدان با بیان اینکه استان همدان در حال حاضر در آثار تاریخی و هنجارهای طبیعی نهفته است تا توسعه گردشگری، ابراز داشت: اداره کل میراث فرهنگی استان همدان اقدامات مختلفی در زمینه توسعه گردشگری و تبلیغات با توجه به اهمیت این موضوع انجام داده است.

وی افزود: تهیه اقلام تبلیغاتی به زبان های مختلف، تشکیل کمیته مشورتی با محوریت تبلیغات و بازاریابی، برگزاری جشنواره های متعدد در روستاها و برگزاری جشنواره زمستانی و تابستانی در سراسر استان و حضور گروه های خاص مانند غارنوردان در استان از دیگر اقدامات اداره میراث فرهنگی در این راستا است.

گنبد علویان

معاون گردشگری میراث فرهنگی صنایع دستی  گردشگری استان همدان از برگزاری همایش تورگردانان برای دومین بار در ایام برگزاری جشنواره زمستانی همدان خبر داد و گفت: تور گردانانی از سراسر کشور در این همایش شرکت دارند.

چنانچه قبل از فرارسیدن نوروز جاذبه های گردشگری استان همدان از طریق شبکه های ملی روی آنتن برود به طور قطع تاثیر بسیاری در جذب گردشگر دارد ناصرالمعمار با تاکید بر اینکه یکی از راه های معرفی همدان تبلیغات در شبکه های ملی و جهانی و نشریات ملی و جهانی است، عنوان داشت: چنانچه قبل از فرارسیدن نوروز جاذبه های گردشگری استان همدان از طریق شبکه های ملی روی آنتن برود به طور قطع تاثیر بسیاری در جذب گردشگر دارد.

معاون گردشگری میراث فرهنگی صنایع دستی  گردشگری استان همدان با بیان اینکه هدف از تبلیغات در شبکه های ملی جذب گردشگران خاص به استان همدان است، بیان داشت: اداره میراث فرهنگی استان همدان پیشنهاد کرده تا با همکاری دستگاه های متولی برنامه ای برای تبلیغات گردشگری استان همدان و پخش در شبکه های سراسری تهیه شود.

ناصرالمعمار با بیان اینکه یکی از مشکلات استان همدان عدم معرفی آن در استان های دیگر است، گفت: تبلیغات سراسری موجب معرفی همدان در سراسر کشور می شود.

با این تفاسیر باید بیان کرد که گردشگري همواره يكي از بهترين فرصت‌ هاي  شغلي و درآمد زايي است كه تنها با تبليغات و معرفی خدمات مناسب و باكيفيت، آثار باستاني و مناطق گردشگري، موزه‌ها و مناظر خارق‌ العاده طبيعي مي ‌تواند چرخ‌ هاي اقتصادي استان همدان و کشور را به گردش درآورد.

 

 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار