استان کرمان برای تکمیل شبکه‌ی ارتباطی خود به 1200 کیلومترآزادراه نیاز دارد؛ درحالی‌که فقط 32 کیلومتر آزادراه در استان وجود دارد.
کد خبر: ۷۳۳۸۳
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۵ 07 August 2015
خداداد مقبلی در نشست مجمع نمایندگان استان افزود: اداره‌کل راه و شهرسازی شش وظیفه‌ی مهم بر عهده دارد.
وی اظهار داست: حفظ و نگه‌داری و ایمن‌سازی راه‌ها، توسعه و ساخت راه‌ها و شبکه‌ی ارتباطی و بزرگ‌راهی و راه‌های روستایی، حمایت از تولید و عرضه‌ی مسکن، اجرای ضوابط و مقررات در معماری و شهرسازی، قیمت‌گذاری و فروش و احراز واجدین شرایط مسکن مهر و حفظ املاک و اراضی دولتی در حوزه‌ی استان شش وظیفه‌ی مهم این اداره‌کل هستند.
وی مجموع اعتبارات سال گذشته این اداره‌کل را 226 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: از مجموع 226 میلیارد تومان اعتبار ملی و استانی در سال گذشته، 147 میلیارد تومان تخصیص یافت.
وی افزود: در مجموع 67 درصد اعتبارات سال گذشته تخصیص یافت؛ درحالی‌که مطالبات پیمان‌کاران 150 میلیارد تومان است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان هم‌چنین گفت: استان کرمان برای تکمیل شبکه‌ی ارتباطی خود به 1200 کیلومترآزادراه نیاز دارد؛ درحالی‌که فقط 32 کیلومتر آزادراه در استان وجود دارد.
وی گفت: ساخت آزادراه «باغین – بم» به طول 195 کیلومتر و آزادراه «بندرعباس – سیرجان – شهربابک – انار» به طول 325 کیلومتر و هم‌چنین آزادراه «سیرجان – نطنز» به طول 680 کیلومتر در برنامه‌ی کاری است که در صورت تمایل بخش خصوصی برای مشارکت در این زمینه آماده‌ی هم‌کاری هستیم.
مقبلی با بیان این‌که نیازمندی ما در حوزه‌ی شبکه‌ی بزرگ‌راهی سه هزار کیلومتر است، گفت: تا این مقطع زمانی 1557 کیلومتر بزرگ‌راه سلخته شده و از این نظر رتبه‌ی سوم کشور را دارا هستیم.
وی ادامه داد: هم‌اکنون 525 کیلومتر بزرگ‌راه در برنامه‌ی ساخت قرار دارد و در مجموع نیازمندی ما در این حوزه‌ی 896 کیلومتر است که باید در سنوات آینده ساخته و شبکه‌ی بزرگ‌راهی استان تکمیل شود.
مدیرکل راه و شهرسازی استان خاطرنشان کرد: 40 پروژه‌ی باند دوم بزرگ‌راهی در دست ساخت داریم.
وی بیان کرد: سال گذشته 172.5 کیلومتر بزرگ‌راه در استان ساخته شده و ازابتدای امسال نیز 42 کیلومتر باند دوم بزرگ‌راهی زیر بار ترافیک رفته است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان کم‌بود اعتبارت را مشکل اصلی این اداره‌کل بیان کرد و گفت: پروژه‌های در دست ساخت، با اعتبارات ما هم‌خوانی ندارد.
وی هم‌چنین گفت: مطابق قانون حفظ و نگه‌داری راه‌های اصلی و فرعی و روستایی بر عهده‌ی استان است و باید اعتبار آن را تامین کند که اعتبارات زیادی می‌خواهد. 
مقبلی افزود: برای نگه‌داری راه‌های روستایی در هر شهرستان سالانه بین 8 تا 10 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم، در صورتی که هر شهرستان سالانه حداکثر حدود 2 میلیارد تومان پرداخت می‌کند و این موجب از بیت رفتن راه‌های استان می‌شود.
وی تصریح کرد: هر سالی که این راه‌ها تعمیر نشود، هزینه‌ها بالاتر می‌رود.
وی با اشاره به قدمت 30 تا 40 ساله‌ی برخی از راه‌های روستایی گفت: تعمیر نشدن راه‌ها موجب می‌شود که سطح رویه‌ی راه ایمنی خود را از دست بدهد.
مقبلی افزود: 30 درصد تصادفات استان در راه‌های روستایی اتفاق می‌افتد که بخشی از آن به‌دلیل سطح رویه‌ی راه‌هاست.
مدیرکل راه و شهرسازی تعداد کل واحدهای مسکن مهر در سراسر استان را 34 هزار واحد اعلام کرد و گفت: 22 هزار واحد تمام شده و حدود 12 هزار واحد پیش‌رفت فیزیکی بیش از 80 درصد دارد.
وی دلیل تاخیر در بهره‌برداری از این واحدها را وجود مشکلات زیربنایی مانند برق، آب، گاز و فاضلاب و هم‌چنین وجود اختلافات بین اعضا و تعاونی‌ها ذکر کرد و گفت: تاکنون 10 تا 12 هزار واحد را برای دریافت افزایش تسهیلات به بانک معرفی کرده‌ایم، ولی تاکنون سه هزار واحد تایید شده که در پیچ‌وخم دریافت تسهیلات هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار