امام جمعه سبزوار گفت: ادارات شهرستان در ارتباط با مسجد جامع سبزوار کم کاری می‌کنند.
کد خبر: ۷۳۲۸۷
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۷ 07 August 2015
حجت‌الاسلام غلامحسین ابراهیمی در دیدار با مدیرکل میراث فرهنگی خراسان رضوی با بیان اینکه ادارات شهرستان در زمینه مسجد جامع سبزوار کم کاری می‌کنند، اظهار داشت: مسجد تاریخی جامع سبزوار دارای قدمتی 700 ساله است و به دوران حکومت تاریخی سربداران باز می‌گردد که متاسفانه امروز به دلیل بی توجهی‌های صورت گرفته با خطر تخریب روبه‌رو است.

وی با بیان اینکه این اثر تاریخی و مذهبی با تار و پود شهرستان سبزوار عجین شده است، تصریح کرد: در گذشته از زیر این مسجد آب قنات روان بوده که متاسفانه این قنات مسدود شده و از طرفی هم آب جاری شده از وضو خانه مسجد به زیر آن سرایت کرده که جلسات متعددی در گذشته برای جلوگیری از تخریب مسجد برگزار شد که متاسفانه بدون نتیجه مانده است.

امام جمعه سبزوار بابیان اینکه تاکنون مسئولان شهری نسبت به احیا و مرمت مسجد جامع شهرستان با صداقت رفتار نکرده‌اند، گفت: این مسجد یکی از بناهای تاریخی شهرستان است که باید مورد توجه قرار گیرد و احیا شود.

وی با اشاره به اینکه در گذشته اعتباری برای احیا مسجد جامع شهرستان اختصاص داده شد، ادامه داد: متاسفانه این اعتبارات در همان دوران درست هزینه نشد و وضعیت مسجد هم بحرانی‌تر شده است.

حجت‌الاسلام ابراهیمی با بیان اینکه مسئولان شهرستان در دو ماهه گذشته قول دادند تا کارگروهی را برای بررسی وضعیت قنات و آب جاری زیر مسجد جامع تشکیل دهند، گفت: متاسفانه نشست‌های این کارگروه مدت سه هفته است که تعطیل است و مسئولان به تعهدات خود عمل نمی‌کنند.

وی با انتقاد از رئیس اداره اوقاف سبزوار نیز یادآور شد: متاسفانه اوقاف هزینه‌هایی که از محل وقفیات مسجد جامع است را پرداخت نمی‌کند و رئیس فعلی آن توانایی مدیریت وقفیات شهرستان را ندارد.

امام جمعه سبزوار با تاکید بر مرمت و نگهداری همه بناهای تاریخی شهرستان عنوان کرد: انتظار ما از میراث فرهنگی، شهرداری و سایر ادارات این است که در کنار یکدیگر و با همکاری نسبت به حفظ این آثار و توجه به ظرفیت‌های تاریخی و گردشگری شهرستان توجه کنند تا بتوان زمینه اشتغال برای جوانان را از این حوزه فراهم کرد.

در ادامه این نشست مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی با بیان اینکه نگاه ما در مجموعه میراث توسعه بهره‌برداری و ایجاد اشتغال از طریق همین آثار تاریخی است، اظهار داشت: یکی از اولویت‌های کاری ما در این زمینه توسعه بازارچه‌های صنایع دستی و گردشگری است که می‌تواند شرایط اشتغال را برای عده‌ای زیادی از هنرمندان این عرصه فراهم کند.

محمدحسین زارع صفت با بیان اینکه توجه به میراث فرهنگی و توسعه ظرفیت‌های گردشگری امروز به عنوان یکی از زیرساخت‌های مهم توسعه پایدار شناخته می‌شود، تصریح کرد: شهرستان سبزوار دارای ظرفیت‌های زیادی در این زمینه است و ما باید برای بهره‌برداری و توسعه این ظرفیت‌ها دارای برنامه باشیم و از ادارات شهرستان هم انتظار داریم تا ما را کمک کنند.

وی با اشاره به دغدغه‌های امام جمعه سبزوار در زمینه مسجد جامع این شهرستان نیز ادامه داد: مسجد جامع سبزوار هویت تاریخی این دیار و از آثار نادر مربوط به حکومت سربداران در این منطقه است که شاهد حوادث زیادی در آن دوران بوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی با تاکید براینکه حفظ مسجد جامع و آثار تاریخی شهرستان از مهم‌ترین برنامه‌ها و دغدغه‌های ما در اداره‌کل استان است، گفت: ما در دو حوزه نظارتی و حاکمیتی به وظایمان در این زمینه عمل می‌کنیم.

وی با بیان اینکه استحکام بخشی، حفظ هویت تاریخی و احیای مسجد جامع سبزوار باید به عنوان برنامه کاری مسئولان میراث فرهنگی سبزوار در دستور کار باشد، ادامه داد: در این زمینه خواستار همراهی همه ادارات و دستگا‌ه‌های اجرایی مرتبط هستیم.

زارع صفت در پایان از برگزاری نمایشگاه ملی سوغات سفر و صنایع دستی از امروز در مشهد با حضور شرکت‌های صنایع دستی و تولیدکنندگان سوغات از 31 استان کشور خبر داد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار