کد خبر: ۷۲۴۷۶
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۸ 05 August 2015
رشت - ایرنا - رییس سازمان سینمایی گفت: سینما خلاصه هنر ایرانی است و نگاه شوراها و شهرداری ها می بایست نسبت به مسایل فرهنگی و هنری تغییر کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت الله ایوبی سه شنبه شب در نشست با شهردار و اعضای شورای شهر رشت بیان کرد: شورای شهر و شهرداری، می توانند تحول بنیادی از نظر فرهنگی ایجاد کنند و همه کشورهای توسعه یافته به این سمت حرکت کرده اند.
وی اظهار کرد: امیدواریم شهرداری به عنوان یکی از مراجع اصلی انجام پروژه های فرهنگی و هنری در کشور تبدیل شود و البته این اتفاق در خیلی از شهرهای بزرگ در حال پدیدار شدن است.
رییس سازمان سینمایی اضافه کرد: شهرداران و اعضای شورای شهر تنها متولی خیابان ، آسفالت و جاده نیستند بلکه مسایل مربوط به جان و روح مردم نیز به آنان ارتباط دارد.
به گفته ایوبی؛ تلقی فرهنگ و هنر بعنوان مسایل دست چندم و فانتزی یکی از نگرانی های مدیریت های کلان کشوری و استانی است این درحالیست که امروز ثابت شده مسایل فرهنگی هنری جزو مسایل اصلی است.
وی ادامه داد: برای کشوری مانند ایران که ادعای اصلی آن ادعای فرهنگی است و مردم دنیا مردمان این سرزمین را با نام فرهنگ و هنر و امروز سینما می شناسند، باید مقوله فرهنگ و هنر جزو مسایل اصلی تلقی شود.
وی افزود: معتقدیم مهمترین اتفاقی که باید در شوراها و شهرداری ها بیفتد، این نکته است که مسایل فرهنگی و هنری مسایل اصلی هستند و این تغییر رویکرد خود حلال دیگر مشکلات خواهد شد و البته امکانات این نگاه در کشور وجود دارد و تنها باید ایده و تفکر آن ایجاد شود.
ایوبی در خصوص سینمای ایران توضیح داد: سینمای ایران سینمای پرافتخاری است و سینما گران ما کار حماسی انجام دادند.
وی ادامه داد: سینمایی با این همه مشکلات همچون ناامنی شغلی و روانی، نگاه های پر سوءظن و مشکلات مالی قله ها را فتح کرد؛ بطوریکه هیچ جشنواره معتبری امروز در دنیا وجود ندارد که نامی از ایران در آن وجود نداشته باشد.
وی تصریح کرد: مردم دنیا با دیدن این جوانان می فهمند کشوری که چنین تولیدات فرهنگی دارد، نمی توانند تفکرات تند ، داعشیزم و رادیکالیزم داشته باشند.
ایوبی بیان کرد: رونق سینمای ما آغاز شده و مردم نشان می دهند خواهان سینما هستند و به سینماگران علاقه مندند و بازدید امروز از سینماهای رشت نیز موید این مطلب است.
وی با تاکید بر اینکه سینما امروز خلاصه هنر ایرانی است، گفت: در سینمای ایران، جلوه های ادبیات کشور را می بینیم و این فرق سینمای ایران با سینمای دنیاست.
وی ادامه داد: امروز اروپایی ها برای مقابله با هالیوودیسم به سینمای ایران پناه آورده اند بطوریکه یکی از بزرگترین شرکت های توزیع فیلم در اروپا، سینمای ایران را قدرت دهنده ایستادگی در برابر هالیوود می داند.
رییس سازمان سینمایی اضافه کرد: کاری که هم اکنون در کشور شروع شده و شهرداری ها و شورای شهر می توانند کمک کنند، ترغیب و تشویق بخش خصوصی برای ساختن سالن های سینماست .
ایوبی افزود: با یک مصوبه تشویقی شهرداری ممکن است مجتمعی سینمایی ساخته شود که نه تنها بر اقتصاد استان بلکه برکشور تاثیر گذار باشد.
وی مهمترین عامل خوشحالی در گیلان را فرهیختگی در مدیریت استان دانست و همدلی و تعامل میان مدیران فرهنگی را ستود.
شهردار رشت نیز در این دیدار بیان کرد: رویکرد شهرداری رشت بر مبنای توسعه انسانی است و باید بتوانیم در بافت مرکزی شهر، نخست اقتصاد را مبنای توسعه اجتماعی صرف قرار ندهیم بلکه توسعه اجتماعی را بواسطه فضاهای شهری ایجاد کنیم.
محمدعلی ثابت قدم اظهار کرد: یکی از بسترهای خوب فضاهای عمومی، استفاده از ظرفیت فرهنگی و تاریخی شهرهاست که پیاده راه فرهنگی رشت، قابلیت انسجام اجتماعی را مهیا کرده و می بایست آن را به سایر نقاط شهر تعمیم داد.
وی بیان داشت: با توجه به پیشینه فرهنگی استان، همکاری و تعامل میان مسوولان شهر و مدیران فرهنگی استان وجود دارد اما موضوعات هنری ابتدا یک مقوله اقتصادی نیست ولی بواسطه ایجاد جاذبه، فضای فرهنگی را اقتصادی و قابلیت استفاده را برای عموم ایجاد می کند.
شهردار رشت تصریح کرد: سینمای گیلان با توجه به پیشینه فرهنگی و وجود استعدادهای فراوان در سطوح مختلف چون حرفه ای و آماتور قابلیت اقتصادی کردن این مقوله را داراست.
ثابت قدم اضافه کرد: بر این مبنا ، اقدامات عملیاتی با حضور سرمایه گذاران انجام شده تا از ظرفیت این شهر برای انسجام اجتماعی بر اساس نگاه اجتماعی بهره مند شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان نیز در این نشست، با ارایه گزارشی از سفر رییس سازمان سینمایی به استان گفت: با افتتاح سینما زیتون رودبار، پنج هزار و 129صندلی به ظرفیت سینماهای استان افزوده شد و تعداد سینماهای استان به 11سینما ارتقاء یافت.
فیروز فاضلی امضای تفاهم نامه میان استاندارگیلان و رییس سازمان سینمایی را از دیگر اقدامات سفر وی ذکر کرد و افزود: در جریان بازدید از سینماها ، شهردار رشت پذیرفت مجوز فاز سوم سینما سپیدرود را صادر کند.
وی ادامه داد: گیلان بر اساس ظرفیت و وجود استعدادهای فراوان، می تواند از مصوبه هایی نظیر مصوبات تهران و اصفهان بهره مند شود.
وی انجمن سینمای جوانان گیلان را هویت استان خواند و افزود: گام های حمایتی شهرداری تحولات بنیادی در راستای توسعه فرهنگی ایجاد می کند.
دیدار رییس سازمان سینمایی با شهردار، اعضای شورای شهر و جمعی از هنرمندان برجسته حوزه فیلم و سینمای گیلان تا پاسی از شب و نزدیک به بامداد ادامه یافت.
پیش از ظهر روز گذشته (سه شنبه) آیین افتتاحیه سینما زیتون شهرستان رودبار با حضور حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی برگزار شد.
در پایان این مراسم با اکران فیلم سینمایی مزار شریف سینمای رودبار به طور رسمی افتتاح شد.
در این مراسم عبدالحسین برزیده، کارگردان و مهتاب کرامتی بازیگر فیلم مزارشریف به همراه برخی دیگر از عوامل این فیلم حضور داشتند.
همچنین در نشست رییس سازمان سینمایی و استاندار گیلان که عصر دیروز (سه شنبه) برگزار شد؛ به منظور تحقق اهداف توسعه فرهنگی گیلان و استفاده از قابلیت ها، امکانات و ویژگی های فرهنگی و اجتماعی استان برای توسعه و رونق فعالیت های سینمایی و سمعی و بصری با نگاه ملی و برقراری و گسترش همکاری و هم افزایی و ارتقای جایگاه سینما در استان تفاهم نامه ای به امضای محمدعلی نجفی استاندار گیلان و حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی رسید
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار