مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساری از توزیع 500 اصله نهال توت میان اعضای صندوق خرد زنان روستای سرکت این شهرستان خبر داد.
کد خبر: ۷۱۹۴۴۸
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۴ 26 February 2019

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساری از توزیع 500 اصله نهال توت میان اعضای صندوق خرد زنان روستای سرکت این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز مازندران، رضا پورفلاح هدف از اجرای این طرح را احیا صنعت نوغانداری، ترغیب و تشویق بهره‌برداران و تولیدکنندگان عرصه تولید پیله کرم ابریشم عنوان کرد و گفت: پرورش نوغان در خانواده‌های روستایی به عنوان شغل مکمل خانوار در معیشت و اشتغالزایی، توسعه پایدار کشاوزی و تحقق اقتصاد مقاومتی نقش موثری داشته و یکی از رویکردهای مهم جهاد کشاورزی، توانمندسازی و ارتقا آگاهی پرورش‌ دهندگان کرم ابریشم است.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساری با بیان اینکه درخت توت مهم ترین نیاز در حوزه نوغانداری و برگ توت به عنوان تنها غذای مورد نیاز کرم ابریشم بوده و نیز مهم ترین نهاده در صنعت نوغانداری، تامین نهال توت اصلاح شده و تولید تخم نوغان موردنیاز برای پرورش کرم ابریشم است افزود: سال های گذشته با کاهش فعالیت های نوغانداری، باغ های توت نیز تغییر کاربری داده شده و امروزه نوغانداران با کمبود درختان توت مواجه هستند.

پورفلاح با اشاره به در حال اجرا بودن طرح تحقیقاتی کشت نشائی کلزا در 4 هزار مترمربع در مرکز جهاد کشاورزی شهید مرادی سمسکنده شهرستان ساری گفت: در این طرح قسمتی از دوره رشد گیاه که بستگی به تعداد روز هایی که گیاه در مرحله رشد واقع شده و بیش از 20 تا 40 روز زمان لازم است، بجای کشت کلزا در زمین اصلی، در سینی های نشا کشت شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساری بهترین زمان کشت کلزا در مناطق دشت و میان بند این شهرستان را اول مهر تا پایان آبان اعلام کرد و افزود: کاشت نشاء کلزا از اوایل آبان در خزانه آغاز و پس از یک ماه و مناسب بودن زمین برای کشت، نشا کلزا به زمین اصلی منتقل می شود.

رضا پورفلاح، آماده سازی گیاه در زمان مناسب، کاهش مدت ماندگاری گیاه در زمین اصلی، افزایش تولید کلزا، کنترل و مبارزه موثر با آفات گیاهی در اول فصل و کاهش مصرف آب و علف کش از مزایای این طرح برشمرد. همچنین طرح کشت نشائی در گیاهانی مانند، سویا نیز در این مرکز با موفقیت اجرا شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار