تابناک : رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان خنداب از واکسیناسیون 7 هزار و 742 راس گاو و گوساله این شهرستان علیه بیماری تب برفکی خبر داد.
کد خبر: ۷۱۳۲۷
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۸ 03 August 2015

به گزارش خبرگزاری تابناک مرکزی ، سعید رحیمی رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان خنداب گفت: واکسیناسیون جمعیت دام سنگین شهرستان علیه بیماری تب برفکی با همکاری بخش دولتی و خصوصی شهرستان و به صورت کاملاً رایگان از اواخر خرداد ماه آغاز شد و اوایل ماه جاری به پایان رسید.

وی افزود: طی این عملیات یک اکیپ بخش دولتی و دو اکیپ بخش خصوصی اقدام به واکسیناسیون جمعیت گاو و گوساله شهرستان کردند.

رئیس شبکه دامپزشکی خنداب اظهار داشت: بیماری تب برفکی یک بیماری ویروسی و بسیار واگیر است که می‌تواند باعث خسارات اقتصادی زیادی به صنعت دامپروری کشور شود.

به گفته وی از علائم این بیماری که در بین دامداران به طبقه معروف است، می‌توان به تب، بی‌اشتهایی، آبریزش از دهان و بینی، زخم در محوطه دهان و بینی، روی زبان و لثه اشاره کرد ، همچنین این زخم‌ها گاهاً بر روی پستان و بین دو سم نیز قابل مشاهده است و می‌تواند باعث بروز لنگش در گله گوسفند و بز شود.

رحیمی با اشاره به اینکه این بیماری در دام‌های جوان می‌تواند باعث مرگ حیوان نیز شود، گفت: مشکل عمده این بیماری کاهش تولید شیر و گوشت و هزینه بالای درمان است که خسارات زیادی را متوجه دامدار و صنعت دامپروری کشور می‌کند.

وی خاطر نشان کرد: راه‌های انتقال این بیماری تنفسی، تماس با دام آلوده و ترشحات حیوان آلوده و... است.

رئیس شبکه دامپزشکی خنداب انجام واکسیناسیون دوره‌ای، رعایت مسائل بهداشتی و قرنطینه‌ای در دامداری، خودداری از خرید دام از مناطق آلوده، اخذ گواهی حمل از شبکه دامپزشکی قبل از ورود و خروج دام به دامداری و انجام ضد عفونی‌های دوره‌ای را از راه‌های پیشگیری از این بیماری عنوان کرد که در صورت رعایت آنها احتمال بروز بیماری به حداقل ممکن می‌رسد.

رحیمی خاطر نشان کرد: در این طرح، تعداد 7 هزار و 742 راس گاو گوساله در 48 روستای شهرستان به صورت رایگان علیه این بیماری واکسینه شدند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار