اعضای انجمن فیلم کوتاه شیراز، چهارشنبه هفته جاری فیلم «چشم تنگ دنیا دار» را می بینند.
کد خبر: ۶۹۹۶۳
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۲ 01 August 2015
تابناک فارس به نقل از مهر:در ادامه نمایش هفتگی فیلم های کوتاه و مستند مطرح چهارشنبه ۱۴ مرداد ساعت ۱۷.۳۰ در تالار حافظ - سالن مهر، انیمیشن «چشم تنگ دنیا دار» به کارگردانی نورالدین زرین کلک به نمایش در می آید.

نورالدین زرین‌کلک، نویسنده و نگارگر کتاب کودک، فیلم‌ساز انیمیشن ست که رییس آسیفا (انجمن بین‌المللی فیلمهای انیمیشن) بوده، ساخت ۱۶ انیمیشن را در کارنامه هنری خویش دارد.

او که بارها در محافل و جشنواره های هنری داخلی و خارجی برای تصویرسازی ها و انیمیشن های ساخته شده مورد تقدیر قرار گرفته، از۲۰۰۳ تا ۲۰۰۶، رئیس انجمن جهانی فیلمسازان انیمیشن (آسیفای بین‌الملل) نیز بوده است.

پویانمایی چشم تنگ دنیادار که به شیوه ۳۵ میلیمترى، رنگى  در سال ۱۳۵۹ در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ایران ساخته شده ۱۸ دقیقه است.

پنج اپیزود كوتاه بیان تصویرى و امروزین سخن سعدى

این فیلم در پنج اپیزود كوتاه بیان تصویرى و امروزین سخن سعدى در مفهوم جهان خوارگى انسان و نهایتا سقوط اوست که گفت: «چشم تنگ دنیادار را یا قناعت پر كند یا خاك گور».

زرین‌كلك كه از هم‌ دوره‌ یی‌های فرشید مثقالی، علی‌اكبر صادقی، مرتضی ممیز و آراپیك باغداساریان است كه در كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان سبك و سیاق ساخت فیلم‌های انیمیشن را متحول كردند.

او كه قبل از فعالیت در كانون در مؤسسه‌ی انتشاراتی فرانكلین برای كتاب‌های درسی نقاشی می‌كشید، به پیشنهاد فیروز شیروانلو، از همكاران مؤسسه‌ فرانكلین، به كانون دعوت شد تا در واحد مصورسازی كتاب‌های كودك و نوجوان به كار بپردازد. كلاغ‌ها نخستین كتابی بود كه برای تصویرسازی به او سفارش داده شد.

برگزاری جشنواره‌ كودكان و نوجوانان در اواخر دهه‌ ۱۳۴۰، در ساماندهی به بخش امور سینمایی مؤثر واقع شد و پس از برگزاری نخستین جشنواره (۱۳۴۸) زرین‌كلك به بلژیك اعزام شد تا در آكادمی هنرهای زیبای شهر گان در رشته‌ی متحرك‌سازی آموزش ببیند.

وی در بلژیك دو فیلم "وظیفه‌ی اول" (۱۹۷۱) و "زمین بازی با بوش" (۱۹۷۱) را ساخت و پس از بازگشت به ایران (۱۳۵۱) در مركز سینمایی كانون به كار مشغول شد. هر دو فیلم جوایزی در جشنواره‌های خارجی كسب كردند. برای كانون فیلم‌های "اتل متل توتوله" (۱۳۵۳)، "تداعی" (۱۳۵۳)، "دنیای دیوانه‌ی دیوانه‌ی دیوانه" (۱۳۵۴)، "امیرحمزه‌ی دل‌دار و گور دل‌گیر" (۱۳۵۶)، "چشم تنگ دنیادار" (۱۳۶۱) و "ابرقدرت‌ها" (۱۳۶۷) را ساخت. بسیاری از این فیلم‌ها جوایز عمده‌ای از جشنواره‌های داخلی و خارجی گرفتند. برای فیلم‌های "وظیفه‌ی اول"، "تداعی"، "دنیای دیوانه‌ی دیوانه‌ی دیوانه"، "امیرحمزه‌ی دل‌دار و گور دل‌گیر" و "ابرقدرت‌ها" بیش از ۱۴ جایزه و دیپلم افتخار به زرین‌كلك اهدا و فیلم "دنیای دیوانه‌ی دیوانه‌ی دیوانه" جزو ۸۴ فیلم برتر سده‌ی اول سینما برگزیده شده است.

سندباد یكی از آخرین كارهای زرین‌كلك است كه در هالیوود نیمه‌تمام رها شد

سندباد یكی از آخرین كارهای زرین‌كلك است كه در هالیوود نیمه‌تمام رها شد و در آن سمت كارگردان هنری داشت.

پس از آن انیمیشن ۱۷ دقیقه‌یی بود را ساخت و برای كتاب داستان‌های ملانصرالدین تصویرسازی كرد.

در کنار این فیلم در برنامه نمایش آثار کوتاه و مستند مطرح ایران و جهان، فیلم های داستانی  " شیر تلخ" ساخته ناصر ضمیری و " فردا صبح " به کارگردانی محمد نجاریان به همراه مستند" گیسوی آشفته من " ساخته  ماجد نیسی به روی پرده می رود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار