رئیس گروه مطالعات آب های سطحی شرکت آب منطقه ای یزد می گوید: میزان بارندگی در سال آبی 98 -97 نسبت به دوره 20 ساله در این استان، 15 درصد کاهش دارد.
کد خبر: ۶۹۷۱۸۳
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۶ 30 December 2018

محمدرضا عارف اظهار داشت: میانگین بارندگی به دلیل تغییر اقلیم، از 110 میلی متر در سال به 93 میلی متر کاهش یافت و دمای هوا نیز یک درجه افزایش پیدا کرد .
به گفته وی در پایان آبان 1397، میزان بارندگی استان، 11.2 میلی متر بود که این عدد نسبت به میانگین متوسط ، 89 درصد افزایش نشان می دهد.
عارف افزود: میزان بارش ها در آذر ماه امسال 15.85 میلی متر بود که نسبت به رقم 24.8 میانگین دوره آماری، 36 درصد کاهش دارد.
رئیس گروه مطالعات آب های سطحی شرکت آب منطقه ای یزد، کاهش بارندگی و توزیع زمانی نامناسب بارش ها در 10 سال اخیر را از نتایج خشکسالی های پیاپی استان یزد دانست.
عارف تاکید کرد: در گذشته نیمی از بارش ها در فصل زمستان ، 24 درصد در فصل پاییز، 25 درصد در فصل بهار و یک درصد در تابستان ثبت می شد که در سال های اخیر به دلیل تغییر اقلیم و توزیع زمانی نیز تغییر کرد.
وی با بیان اینکه بارش ها در فصل زمستان به دلیل درجه حرارت پایین بیشتر به شکل برف است، اظهار داشت: برف در اواخر زمستان و بهار کم کم ذوب می شود و با کمک بارش های بهاره به صورت روان آب در رودخانه ها جاری می شود.
این کارشناس ارشد صنعت آب استان ادامه داد: در برخی رودخانه ها مانند منشاد، فخرآباد و ده بالا در گذشته نه چندان دور از پدیده خشکسالی خبری نبود تا 6 ماه روان آب جاری بود، هم اکنون میزان روان آب ها به بیش از 30 درصد کاهش یافت.
رئیس گروه مطالعات آب های سطحی شرکت آب منطقه ای یزد یادآور شد : در سال 97 - 96 میزان بارندگی فصل زمستان 35 درصد، پاییز سه درصد و بهار 62 درصد بود که تغییر توزیع زمانی، نشان از تغییر وضعیت اقلیمی دارد به همین دلیل بارش ها در فصل های دیگر نمی تواند تاثیر چندانی بر منابع آبی منطقه داشته باشد .
عارف افزایش مدت خشکسالی، کوتاه شدن دوره یخبندان، آغاز دیرهنگام فصل سرما، کوتاه شدن این فصل و به شکوفه نشستن زودهنگام درختان را از نتایج تدریجی و طولانی مدت تغییر اقلیم جهانی بر یزد عنوان کرد.

** نجات یزد در گروه بارندگی مفید است
وی با بیان اینکه یزد به « بارندگی مفید» نیاز دارد، اظهار کرد: بارش مفید یعنی میزان بارندگی از تبخیر روزانه بیشتر باشد تا بخشی از آن در سفره آب های زیرزمینی نفوذ کند و ذخیره شود و به افزایش منابع آبی کمک کند.
امسال جایگاه دوم یزد در میان کم بارش ترین استان‌های کشور در پاییز سال 1397 با 13.3 میلی‌متر بارندگی در این فصل، بعد از رسیدن به این رده در آبان ماه، تثبیت شد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار