مدیر دفتر نمایندگی آستان قدس رضوی در استان یزد:
مدیر دفتر نمایندگی آستان قدس رضوی در استان یزد در جمع خواهران خادم یار مهریز، تسهیل در امر ازدواج را امری ضروری دانست و گفت: ترویج ازدواج آسان و کاهش آمار طلاق به یک حرکت جهادی و یک نهضت بزرگ نیازمند است.
کد خبر: ۶۹۶۹۷۸
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۱ 30 December 2018

محمدحسین رحیمی نسب در جمع خواهران خادم یار مهریز بابیان اینکه 12 میلیون نفر در سن ازدواج قرار دارند خاطرنشان کرد: در سال ۹۵ تنها 700 هزار نفر در کل کشور ازدواج‌کرده‌اند و در سال ۹۶ نیز با 50 هزار نفر کاهش، 650 هزار ازدواج به ثبت رسیده است. این آمار در استان یزد در سال ۹۵، 8 هزار نفر بوده است که این رقم در سال ۹۶ به 7 هزار و دویست نفر کاهش‌یافته است و در ۹ ماهه اول امسال نیز تنها 4 هزار و پانصد واقعه ازدواج به ثبت رسیده است.

وی بالا رفتن سن ازدواج را یکی از علل کاهش آمار ازدواج دانست و گفت: در حال حاضر، سن ازدواج در پسران ۲۹ و در دختران ۲۷ سال است و در استان یزد نیز سن ازدواج پسران ۲۸ و سن دختران ۲۶ سال است.

مدیر دفتر نمایندگی آستان قدس رضوی در استان یزد با اشاره به توطئه‌های دشمنان برای کنترل جمعیت شیعیان جهان افزود: دشمنان هیچ‌گاه به نفع شیعیان کار نمی‌کنند چون از به قدرت رسیدن آنان واهمه دارند و رواج انواع بی‌بندوباری‌ها در جامعه اسلامی و شیعی ایران و کاهش آمار ازدواج‌های پایدار حاکی از آن است که دشمن نقشه‌های پشت پرده بسیاری علیه شیعیان کشیده است.

رحیمی نسب تأکید کرد: رسانه‌های بیگانه، کانال‌های ضد فرهنگ ماهواره‌ای و شبکه‌های فضای مجازی شبانه‌روز جوانان ما را به خود ارضایی، روابط نامشروع، سکس با حیوان و محارم؛ همچنین هم‌جنس‌گرایی دعوت می‌کنند و متأسفانه در مقابل این هجمه‌ها، حرکتی فرهنگی و مؤثر صورت نگرفته است.

وی بابیان اینکه دین اسلام، ازدواج را به‌عنوان بهترین راهکار ارائه داده است خاطرنشان کرد: سیر نزولی ازدواج‌های صورت گرفته نشان می‌دهد گرایش به سنت پسندیده ازدواج در بین خانواده‌ها کمرنگ شده است. آمارها نگران‌کننده است و می‌طلبد یک حرکت جهادی و یک نهضت بزرگ برای ترویج ازدواج آسان و کاهش آمار طلاق صورت گیرد.

این مسئول همچنین افزود: برخی رسیدن به بلوغ فکری و پختگی را علت ترجیح والدین برای ازدواج فرزندانشان در سنین بالا می‌دانند اما این تفکر اشتباه است؛ زیرا درصد بالایی از آمار طلاق مربوط به افراد بالای سن ۲۷ سال است.

رحیمی نسب با تأکید بر آموزش و افزایش آگاهی جوانان ادامه داد: گذشت زمان و تأخیر در امر ازدواج نه‌تنها عامل پختگی و بلوغ فکری نیست بلکه موجب بروز ناامنی اخلاقی و انحرافات جنسی می‌شود و آموزش و یادگیری می‌تواند موجب ترغیب جوانان به ازدواج گردد و از بالا رفتن سن ازدواج و افزایش طلاق جلوگیری کند.

وی تلاش برای تسهیل در امر ازدواج را یک حرکت فرهنگی مؤثر دانست و اظهار کرد: تجمل‌گرایی و خرید جهیزیه‌های ۵۰ میلیونی به بالا و ایجاد دست‌اندازهای ظالمانه ازجمله گذراندن دوره سربازی، فارغ‌التحصیل شدن و داشتن خانه و ماشین، دست و پای جوانان و خانواده‌های آنان را برای امر ازدواج بسته است و این بدعت‌هایی که به دین ضربه می‌زند و بر خانواده‌ها تحمیل‌شده است باید کنار گذاشته شود.

این مشاور خانواده ادامه داد: بعد از ازدواج نیز می‌توان ادامه تحصیل داد و دوران سربازی را به پایان رساند. می‌توان امر ازدواج جوانان را با چشم‌پوشی از جهیزیه‌های اشرافی و خانه و ماشین آسان کرد.

رحیمی نسب با اشاره به فعالیت‌های شبکه فعالین ازدواج در یزد تصریح کرد: در ازدواج‌های غیرمستقل که یکی از راه‌های تسهیل ازدواج است، جوانان به‌جای گناه و معصیت و روابط نامشروع، با کمک مالی خانواده و با همراهی یک مشاور ازدواج می‌کنند و تا فراهم آمدن زیرساخت‌های لازم در کنار والدین خود می‌مانند.

وی افزود: از دیگر راهکارهای ازدواج آسان، تهیه جهیزیه‌های تبدیلی و ترویجی است که در این روش نیز جوانان و والدین آن‌ها عادلانه هزینه می‌کنند و از تهیه جهیزیه‌های سنگین و خرید لوازم غیرضروری جلوگیری می‌شود.

این مسئول بابیان اینکه ازدواج در دوره معاصر پیچیده‌تر شده است و باید اصولی صورت پذیرد عنوان کرد: کفویّت و همسان گزینی یکی از مهم‌ترین اصول ازدواج است که نادیده گرفتن آن منجر به طلاق می‌شود. زوجین و خانواده‌های آن‌ها باید ازلحاظ اعتقادی، اخلاقی، خانوادگی، تحصیلی، اقتصادی و فرهنگی با یکدیگر شباهت و انطباق داشته باشند.

مدیر دفتر نمایندگی آستان قدس رضوی در استان یزد خطای هاله‌ای را از مهم‌ترین عوامل افزایش آمار طلاق دانست و گفت: توجه به یک خصیصه خوب و نادیده گرفتن معایب طرف مقابل، خطای هاله‌ای است که بیشتر جوانان ما به آن دچار هستند و بعد از گذشت ۶ ماه تا ۲ سال از ازدواج و روبرو شدن زوجین با واقعیت‌های زندگی، اختلاف‌ها بروز کرده و موجب جدایی می‌شود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار