مسئول نهضت سوادآموزی اردکان:
مسئول نهضت سوادآموزی اردکان از باسوادی بیش از 98 درصد از جمعیت این شهرستان خبر داد.
کد خبر: ۶۹۵۹۱۷
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۹ 27 December 2018

علی محمدشاهی ضمن گرامیداشت هفتم دی‌ماه سالروز تشکیل نهضت سوادآموزی به‌فرمان حضرت امام خمینی (ره) به بیان گزارشی از وضعیت سواد در شهرستان اردکان پرداخت.

وی گفت: بر اساس سرشماری نفوس و مسکن در سال 1395 جمعیت گروه سنی 6 سال و بالاتر در شهرستان اردکان بالغ‌بر 85 هزار و 147 نفر است که تعداد 77 هزار و 285 نفر باسواد و 7 هزار و 862 نفر بی‌سواد هستند که از این تعداد افراد بی‌سواد 6 هزار و 318 نفر شهری و هزار و 544 نفر روستایی می‌باشند و اکثریت جمعیت بی‌سواد شهرستان در گروه سنی بالای 50 سال قرار دارند.

مسئول نهضت سوادآموزی شهرستان اردکان اظهار داشت: در چهار دهه‌ای که از تشکیل و فعالیت نهضت سوادآموزی می‌گذرد دوره‌های آموزشی و طرح‌های متنوعی مانند دوره‌های تحصیلی مقدماتی، تکمیلی، پایانی و پنجم برگزارشده است که در حال حاضر با تغییر نظام آموزش‌وپرورش دوره‌های نهضت به سوادآموزی و انتقال تغییریافته است که دوره سوادآموزی برابر با پایان دوره اول ابتدایی و دوره انتقال هم برابر با پایان دوره دوم ابتدایی است.

وی افزود: اخیراً نیز طرح گروه‌های تحکیم سواد، آموزش فردبه‌فرد، سوادآموزی کارکنان، مراکز یادگیری محلی، سوادآموزی در زندان، مراکز اداری، کارگری و نیروهای مسلح به اجرا درآمده است.

محمدشاهی گفت: نهضت سوادآموزی شهرستان اردکان در سال 1397 با تحت پوشش قرار دادن 206 نفر بی‌سواد و 76 نفر از افراد کم‌سواد مشغول به فعالیت است و این نهاد توانسته است اقدامات چشمگیری درزمینهٔ باسوادی انجام دهد به‌گونه‌ای که موفق شده است درصد باسوادی در سال 1355 را از 47.5 درصد به 98.81 درصد در سال جاری برساند.

وی افزود: هم‌اکنون درصد باسوادی در گروه سنی 10 تا 29 سال به 99.48 درصد رسیده است که امیدواریم در دو سال آینده درصد باسوادی در گروه سنی زیر پنجاه سال به 100 درصد برسد.

این مقام مسئول گفت: در چند سال اخیر و با همکاری کمیساریای عالی پناهندگان، تعدادی از بی‌سوادان مهاجر افغانی تحت پوشش برنامه‌های سوادآموزی قرار می‌گیرند که در سال جاری نیز 150 نفر در کلاس‌های سوادآموزی شرکت می‌کنند که با توجه به عدم وجود مدرسه در مهمان شهر اتباع، کلاس‌های سوادآموزی در منازل آن‌ها تشکیل می‌شود.

وی، به برخی از برنامه‌های این نهاد اشاره کرد و اظهار داشت: نهضت سوادآموزی علاوه بر آموزش خواندن و نوشتن طرح‌های مشترکی را با برخی از ادارات مانند بهزیستی، منابع طبیعی، آب و فاضلاب، جهاد کشاورزی و کمیساریای عالی پناهندگان اجرا می‌کند.

مسئول نهضت سوادآموزی اردکان در پایان گفت: ارائه آموزش قرآن، مهارت‌های زندگی مانند تربیت فرزند، آیین همسرداری، اخلاق در خانواده، سفره‌آرایی، برگزاری مسابقه کتاب‌خوانی و آموزش رایانه در کلاس‌های سوادآموزی از دیگر برنامه‌های نهضت سوادآموزی است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار