رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ورامین:
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ورامین گفت: 80 هزار هکتار مراتع در حوزه‌ی تالاب بند علی‌خان قرار دارد و اگر خشک شود، ریز گردها ۴ الی ۵ سال دیگر تهران را تهدید می‌کند.
کد خبر: ۶۹۵۸۳۴
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۴ 27 December 2018

به گزارش «تابناک تهران»؛ احمد فدایی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ورامین امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس از ورامین در خصوص عشایر دشت ورامین اظهار داشت: یکی از نکات مهم دشت ورامین بحث عشایر است که به‌ عنوان مراتع قشلاقی آن‌ها است که در فصل پاییز و بهار از آن استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه برای عشایر ۱۷۶ هزار مرتع‌ داریم، افزود: این مراتع در حوزه سمنان و ۴۵ هکتار در حوزه قم و بقیه در حوزه استان تهران قرار دارد، با موافقتی که ریاست وقت جنگل‌ها و حوزه مدیرکل دفتر مرتع و نمایندگان استان قم و سمنان در جلسه‌ای که در بخش جوادآباد ورامین با هماهنگی عشایر برگزار شد خروجی کار مصوب شد که از آنجایی‌ که ۵۰ درصد مراتع در حوزه استان تهران است طرح مدیریت جامع به اداره کل منابع طبیعی استان تهران و به نمایندگی شهرستان ورامین انجام شود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ورامین گفت: این مصوبه انجام شد و از آنجایی‌ که طرح خودگردان بود عشایر و مجریان ما با مشارکتی که خود به عمل آوردند ورود پیدا کردند.

فدایی در خصوص جاده عشایری برای تسهیل در رفت و آمد عشایر، گفت: در خصوص جاده عشایری هم اقداماتی را استانداری در شورای عشایری مطرح کرد. در حوزه شهرستان‌های ورامین و پاکدشت مشکل خاصی را نداریم مخصوصاً در حوزه ورامین که مسیر کوچ کاملاً مشخص است و به‌راحتی تردد می‌کنند ما هم کنترل و حفاظت و نظارت می‌کنیم. بحث پاکدشت بود که در بخشی از مسیر در کنار شهرک صنعتی قرار داشت که آن‌ مشکل برطرف شد.

وی اظهار کرد: اما نکته بعدی که در حوزه عشایر بسیار مهم بود که پیگیری می‌کنیم این است که عشایری داریم که ترک حرفه کرده‌اند و دیگر به‌عنوان عشایر قلمداد نمی‌شوند. تغییر معیشت داده‌اند و بر اساس قانون و مصوبات مراتع ما که سازمان ابلاغ کرده است کسی که دو فصل چرای متوالی ترک حرفه کند و دام خود را در مرتع نیاورد به‌عنوان ترک حرفه قلمداد می‌شود و ما پروانه‌اش را باطل می‌کنیم؛ در این خصوص امسال یک‌قدمی برداشتیم برای اینکه ساماندهی و مدیریت کنیم و مرتع خود را حفاظت کنیم و بر دام نظارت داشته باشیم تا بتوانیم ساماندهی کنیم و دامدار و عشایر واقعی را شناسایی کنیم و مابقی را حذف کنیم هم مشکلات آن‌ها را برطرف و مرتع را احیا کنیم.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ورامین تصریح کرد: حدود ۷۰ الی 80 هزار هکتار مراتع ما در حوزه‌ی تالاب بند علی‌خان قرارگرفته است؛ پیگیری‌های بسیاری به سازمان و اداره کل منابع طبیعی استان و به فرمانداری و استانداری داشتیم خطر ریز گرد را اعلام کردیم که اینجا تنها تالاب فصلی در استان تهران قرار دارد اگر خشک شود و ریز گرد اتفاق بیافتد و فکری به حال این موضوع نشود ریزگردهایی که هم‌اکنون در خوزستان اتفاق می‌افتد ۴ تا ۵ سال دیگر تهران را تهدید می‌کند و تمام مسؤولین باید پاسخگو به مردم باشند.

وی افزود: در سال گذشته متأسفانه فقط ۵۰ الی۶۰هکتار از مجموع ۱۲۰ هزار هکتار تالاب بند علی‌خان آبگیری شد. هم‌اکنون با این بارندگی‌هایی که اتفاق افتاد و مقداری هم اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ورامین پیگیری کرد حدود ۴ الی ۵هزار هکتار تحت پوشش آب قرارگرفته است.

فدایی بیان داشت: ما قانون هوای پاک و برنامه چشم‌انداز برنامه ششم را داریم، در برنامه ششم و سند چشم‌انداز ذکرشده است که در شرایط خشک‌سالی وزارت نیرو مکلف است آب تالاب‌ها و دریاچه‌ها را تأمین کند. با مدیریت آب منطقه‌ای در این خصوص مکاتبات بسیاری شده است تا برنامه‌ریزی کنند و آب موردنیاز را به تالاب تخصیص دهند اگر این اتفاق صورت نگیرد چه کسی پاسخگوی این زیستگاه پرندگان مهاجر که تعداد ۹۶ گونه پرنده مهاجر دارد و همچنین اکوسیستم منطقه خواهد بود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ورامین با بیان اینکه تالاب بند علیخان به‌عنوان مکانی که مخازن آب زیرزمینی را تأمین می‌کند استفاده می‌شود، اظهار کرد: در شهرستان ورامین کمیته آب بران تشکیل‌شده است که این کمیته سازوکارش صرفاً این نیست که برداشت برای کشاورزی داشته باشد. کمیته آب بران ۲۷۰ عضو آن عشایر هستند که ۴۰ درصد از حق آبِ متعلق به آن‌ها است. اما هیچ مدیریت و برنامه‌ریزی بابت تخصیص آب توسط شرکت آب بران انجام نمی‌شود.

وی در پایان گفت: فرماندار شهرستان ورامین جلسه‌ای به‌صورت فوری در نظر گرفته است تا هفته آینده جلسه بابت تخصیص زمان‌بندی آب برگزار شود که کشاورزان بتوانند در یک برهه از زمان کشت انجام دهند تا فعالیت کشاورزی هم از بین نرود، اما آن زمانی که به آب نیاز ندارند تمام کانال‌ها توسط شرکت آب بران بسته شود و کل آب به تالاب هدایت شود تا بتوانیم این کانون را حفظ کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار