شهردار شیراز با اشاره به فعالیت‌های شهرداری برای مناسب‌سازی شهر برای معلولان از ورود ۵۰ دستگاه اتوبوس مناسب جانبازان و معلولان در سال گذشته به شیراز خبر داد.
کد خبر: ۶۹۴۶۷
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۵ 31 July 2015

تابناک فارس به نقل از تسنیم:علیرضا پاک‌فطرت مناسب‌سازی شهر برای معلولان را از نیازهای ضروری هر شهر دانست و اظهار داشت: مناسب‌سازی قسمت‌های مختلف شهر برای جامعه معلولان و سالمندان از برنامه سوم مورد توجه جدی دولت بوده است.

وی با بیان اینکه با توجه به این موضوع کارهای خوبی توسط دولت در این زمینه انجام شده و در برنامه پنجم نیز بر این موضوع تأکید شده است، افزود: شهرداری شیراز نیز مناسب‌سازی فضای شهری برای معلولان و سالمندان را از سه سال گذشته با جدیت بیشتری دنبال کرده و کارهای خوبی انجام داده است.

شهردار شیراز بیان کرد: شهرداری شیراز به‌منظور کسب نتیجه بهتر در زمینه مناسب‌سازی شهر از معلولان و جانبازان متخصص در حوزه مسائل شهرسازی و معماری استفاده کرده و می‌کند.

پاک فطرت با اشاره به اینکه در حال حاضر در مناطق مختلف شهرداری شیراز یک نفر از معلولان و جانبازان در هر منطقه با شهرداران مناطق همکاری دارند، خاطرنشان کرد: این عزیزان بر ساخت و سازهای شهری نظارت و کنترل دارند تا کار براساس آئین‌نامه‌های معلولان اجرا شود.

وی با بیان اینکه امروز نزدیک به 6 درصد جمعیت کشور سالمند هستند، تصریح کرد: مناسب‌سازی فضای شهری نه‌تنها برای معلولان و جانبازان، بلکه برای سالمندان و افراد ناتوان نیز یک ضرورت است.

شهردار شیراز با اشاره به اینکه سالمندان نیز باید بتوانند به راحتی و آسانی در فضای شهر تردد کنند، عنوان کرد: باید شهرمان را به گونه‌ای بسازیم که در 20 سال آینده نزدیک به 20 درصد جمعیت سالمند که در جامعه حضور دارند، راحت و روان در معابر و پیاده‌راه‌ها تردد کنند.

پاک‌فطرت با بیان اینکه ساخت شهرها باید به‌سمتی برود که پیاده‌محور باشد، گفت: شهرداری‌ها باید به‌گونه‌ای شهرها را بسازند که پیاده‌روی و تفریح هدف مردم از حضور در بیرون از منزل باشد و در چنین شهری اتومبیل‌های سواری و شخصی نباید کارایی داشته باشد.

وی به تشریح برخی فعالیت‌های انجام شده توسط شهرداری شیراز به‌منظور ارائه خدمات مناسب به جانبازان، معلولان و سالمندان پرداخت و اظهار داشت: در این زمینه در سازمان اتوبوسرانی کارهای خوبی انجام داده‌ایم.

شهردار شیراز از ورود 50 دستگاه اتوبوس مناسب جانبازان و معلولان در سال گذشته به شیراز خبر داد و افزود: معلولان به راحتی می‌توانند با ویلچر از این اتوبوس‌ها استفاده کنند و ایستگاه‌های اتوبوس مناسب معلولان که با لبه رکاب اتوبوس هم‌سطح باشد، در حال آماده‌سازی است.

پاک‌فطرت با اشاره به افتتاح متروی شیراز در سال گذشته، مناسب‌سازی استفاده از این وسیله حمل و نقل برای معلولان را ناکافی دانست و خاطرنشان کرد: هرچند کارهایی در این زمینه انجام شده، اما روان‌سازی استفاده از مترو برای جانبازان، معلولان، سالمندان و افراد نابینا باید با شتاب بیشتری انجام شود.

وی با بیان اینکه بیشتر پیاده‌رو‌هایی که در شیراز مناسب‌سازی شدند در مرکز شهر قرار دارند، تصریح کرد: بدین منظور ابتدا روی جوی‌ها پوشیده شده و آب‌های سطحی پائین برده شده و پس از آن روان‌سازی پیاده‌روها انجام شده است.

شهردار شیراز با اشاره به اینکه مناسب‌سازی پیاده‌روها برای معلولان، جانبازان و سالمندان تنها انجام موزائیک فرش نیست، بیان کرد: بحث زیباسازی بدنه، هرس درختان و باغچه‌ها و تبدیل اختلاف‌های سطوح به رمپ برای تردد آسان معلولان ویلچری از دیگر اقدامات مورد نیاز برای مناسب‌سازی پیاده‌روها است.

پاک‌فطرت در پاسخ به اینکه شهرداری شیراز چقدر بر قانون‌هایی که مناسب‌سازی فضای شهری در بخش‌های مختلف را الزام می‌کند، نظارت دارد؛ عنوان کرد: شهرداری شیراز نه‌تنها بر مناسب‌سازی فضای شهر، بلکه بر زیباسازی شهر تأکید دارد.

وی با بیان اینکه حوزه مدیریت زیباسازی شهرداری شیراز با بهره از کارشناسان متخصص در حوزه معماری و شهرسازی از یک مشاور علمی که از استادان دانشگاه شیراز بوده و تجربه علمی و عملی دارد استفاده می‌‌کند، گفت: این کارشناسان با هماهنگی نمایندگان معلول در مناطق شهرداری شیراز از ساختمان‌های عمومی و حتی مجتمع‌های خصوصی در حین ساخت و در زمان صدور پایان کار بازدید می‌کنند و اگر قوانین مناسب‌سازی برای معلولان رعایت شده باشد؛ اجازه صدور پایان کار می‌دهند.

شهردار شیراز با اشاره به اینکه شهرداری شیراز از سه سال گذشته مناسب‌سازی فضای شهری را از ساختمان‌های شهرداری آغاز کرده است، اظهار داشت: با وجود اینکه ساختمان مرکزی شهرداری شیراز ساختمانی قدیمی است به آسانسور تجهیز شد و در دیگر ساختمان‌های شهرداری شیراز نیز اقدامات لازم به‌منظور مناسب‌سازی از جمله تعبیه آسانسور، ساخت رمپ و برطرف کردن اختلاف سطوح و غیره انجام شد.

پاک‌فطرت با بیان اینکه مناسب‌سازی تمام ساختمان‌های اداری شهرداری شیراز نیز در دستور کار قرار دارد، افزود: صدور پایان کار ساختمان‌های خصوصی از جمله مسکونی و تجاری نیز در گرو مناسب‌سازی براساس قوانین است و حتی اگر مالکان ساختمانی در گذشته پایان کار گرفته و پس از مدتی برای نقل و انتقال و یا تغییرات به شهرداری مراجعه کنند، باید قوانین مناسب‌سازی برای معلولان را رعایت کنند.

وی در پاسخ به اینکه شهری که نتواند به معلولان خدمات بدهد خودش شهری معلول است، نظر شما در این مورد چیست، بیان کرد: شیراز شهری گردشگری و توریستی است و در طول سال از انواع گردشگران مذهبی، سلامت، تاریخی و غیره میزبانی می‌کند.

شهردار شیراز توجه ویژه به مناسب‌سازی شهری را از ضرورت‌های تقویت حوزه گردشگری دانست و خاطرنشان کرد: شهر شیراز باید شهری زنده و پویا باشد تا بتواند به گردشگران به‌ویژه بیماران و سالمندان خدمات مناسبی ارائه دهد و اقتصاد خود را از این راه تأمین کند.

پاک‌فطرت با تأکید بر اینکه شهرداری شیراز توجه ویژه‌ای به زیبایی و مناسب‌سازی شهر چه در بحث ترافیک سواره و چه در بحث ترافیک پیاده دارد، تصریح کرد: گردشگران و مردمی که در شهر تردد می‌کنند، باید از نظر روحی و روانی هم آرامش خاصی داشته باشند و فقط بحث جسمی شهروندان مطرح نیست.

وی با اشاره به اینکه تردد در شهر باید به شهروندان و گردشگران آرامش دهد، عنوان کرد: گردشگران خود بهترین عامل تبلیغات برای شهر هستند و اگر از مدت زمان حضور خود در شیراز لذت ببرند می‌توانند سفیر کشورمان و مشوقی برای آمدن گروه‌های بعدی باشند.

پاک‌فطرت عدم مدیریت یکپارچه شهری را یکی از عوامل کندی روند مناسب‌سازی فضای شهری برای جانبازان و معلولان دانست و اظهار داشت: نه‌تنها در عمل چنین مدیریتی وجود ندارد، بلکه تفکر این سیستم هم وجود ندارد و مخالفت برخی ارگان‌ها و نبود هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف مشکلاتی را در این زمینه ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه ساخت زیرگذر عابر پیاده در برخی معابر به عنوان جایگزین پل های عابر پیاده در دستور کار شهرداری شیراز قرار دارد، افزود: شهرداری شیراز در زمان ساخت زیرگذرها برای عابران پیاده با تأسیسات شهری که در ارتفاعات مختلف از زمین کار گذاشته شده مواجه می‌شود که کار را مشکل می‌کند.

شهردار شیراز با بیان اینکه شهرداری شیراز که مجمع خیرین فرهنگ‌ساز و شهرساز را راه‌اندازی کرده ابتدا به فرهنگ‌سازی و پس از آن به شهرسازی توجه داشته است، خاطرنشان کرد: اگر مسئولان موفق به فرهنگ‌سازی شوند مردم خودشان شهر را می‌سازند و هزینه ساخت و نگهداری شهر کاهش بسیاری می‌یابد.

وی با اشاره به ارائه آموزش‌های مختلف از سوی شهرداری شیراز به گروه‌های مختلف جامعه مانند رانندگان تاکسی و اتوبوس‌های متعلق به شهرداری و سرویس مدارس، تصریح کرد: شهرداری شیراز برای افرادی که در کلاس‌ها شرکت می‌کنند، حق‌الجلسه نیز در نظر گرفته تا بخشی از درآمد رانندگان که به‌دلیل حضور در کلاس نمی‌توانند کسب معاش کنند، جبران شود و برای تمام این گروه‌ها پرونده‌های آموزشی تشکیل شده است.

پاک‌فطرت با بیان اینکه مجمع خیرین فرهنگ‌ساز و شهرساز که توسط بزرگان شهر شکل گرفته، کارهای خوبی انجام داده است، اظهار داشت: یکی از کارهای خوبی که در همین راستا در حال انجام است، ساخت سرویس‌های بهداشتی و سقاخانه‌ها در سطح شهر است که هم برای افراد عادی و هم برای معلولان قابل استفاده باشد.

وی افزود: شهری که مناسب‌سازی می‌شود باید دسترسی به تمام مسائل آن راحت باشد، به‌ویژه سرویس‌های بهداشتی، یا سقاخانه‌ها و آبخوری‌ها که تعداد زیادی از آنها در سطح شهر ساخته شده است.

شهردار شیراز با ابراز امیدواری از اینکه شهروندان به سمت شهرگرایی پیش روند، گفت: اگر مردم نسبت به شهر و محله خود احساس تعلق خاطر داشته باشند در ساخت شهر و مدیریت شهری به مسئولان کمک می‌کنند.

علیرضا پاک‌فطرت با بیان اینکه در دنیا شهر بدون مانع وجود ندارد بلکه میزان این موانع در کلان‌شهرهای دنیا متفاوت است، خاطرنشان کرد: ساختن شهر بدون مانع که هدف شهرداری شیراز است بدون حضور مردم و کمک آنها میسر نیست.

وی با تأکید بر اینکه شهرداری شیراز در عین حال که برای ساختن شهری بدون مانع برنامه‌ریزی می کند و شهر را به گونه‌ای می‌سازد که افراد معلول بتوانند تردد کنند، تصریح کرد: باید انسان‌ها هم از نظر مسائل فرهنگی و کمک به هم طوری عمل کنند که اگر معلول، نابینا و سالمندی برای تردد در شهر با مشکل روبه‌رو شد افراد دیگر به او کمک کرده و هدایتش کنند.

شهردار شیراز با اشاره به اینکه مناسب‌سازی شهر و فرهنگ‌سازی در این زمینه مکمل هم هستند، بیان کرد: معلولان نباید زمانی که قصد خروج از منزل را دارند احساس کنند که باید حتماً یک نفر از افراد خانواده‌شان که سالم است همراه کند، بلکه باید احساس کنند هم شهر مانعی ندارد و هم شهروندان عضوی از خانواده خودش هستند و به او کمک می‌کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار