هفته گذشته ظریف در اظهاراتی مدعی شده بود که پولشویی گسترده در کشور انجام می‌شود؛ این اظهارات با واکنش‌های زیادی همراه بود؛ حالا طرحی در مجلس در دست پیگیری است که در صورت عدم ارائه مدارک از سوی وزیر خارجه، او استیضاح می‌شود.
کد خبر: ۶۸۱۴۴۰
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۳ 18 November 2018

به گزارش تابناک گلستان به نقل از تسنیم ، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه به‌تازگی در مصاحبه‌ای اعلام کرده بود که "در ایران خیلی‌ها از پولشویی منفعت می‌برند و آنجاهایی که هزاران میلیارد پولشویی انجام می‌دهند، حتماً آن‌ قدر توان مالی دارند که ده‌ها یا صدها میلیارد هزینه تبلیغات و فضاسازی در کشور، علیه قوانین ضدپولشویی ایجاد کنند".

این ادعای ظریف درباره پولشویی گسترده در کشور، طی روزهای گذشته با واکنش‌های زیادی از جمله انتقادات نمایندگان شاخص مجلس شورای اسلامی، کارشناسان سیاسی مواجه شد و جمعی از آنها خواستار ارائه مستندات از جانب وی شدند.

 شماری از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم، خواستار احضار وزیر امور خارجه به کمیسیون امنیت ملی مجلس شدند تا درباره اظهاراتش به اعضای کمیسیون توضیحاتی را ارائه کند.

 اخیراً جمعی از نمایندگان با تدوین طرحی درخواست کردند وزیر امورخارجه با حضور در کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست خارجی مجلس در این زمینه توضیحاتی ارائه کند.

در صورتی که نمایندگان از توضیحات ظریف قانع نشوند، قرار است این طرح برای بررسی بیشتر به قوه قضائیه ارجاع شود.

متن این طرح به شرح زیر است:

هیئت رئیسه محترم مجلس

با سلام

همانگونه که مستحضر می‌باشد جناب آقای ظریف وزیر محترم امور خارجه ایران در مصاحبه اخیر خود با یکی از پایگاه‌های خبری داخلی عنوان کردند.

بالاخره پولشویی یک واقعیت در کشور ماست و خیلی ها از پولشویی منفعت می‌برند. من نمی‌خواهم این پولشویی را به جایی نسبت دهم اما جاهایی که هزاران میلیارد پولشویی می‌کنند حتما آنقدر توان مالی دارند که ده‌ها و صدها میلیارد هزینه تبلیغات و فضاسازی کنند.

پرواضح است طرح اینگونه موضوعات ان هم بدون ارائه هیچگونه سند و مدرک از سوی عالی‌ترین مقام وزارت امور خارجه کشور درست در مقطعی که کشور عزیزمان به بهانه اعمال تحریم‌های ناجوان مردانه از سوی کشورهای سلطه گر متهم به اینگونه اقدامات می‌باشد جای تأمل جدی است و بهره‌برداری رسانه‌ها و مقامات خارجی از این سخنان علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران مثبت حداقل بی تدبیری و سوءمدیریت جناب ایشان می‌باشد.

این جانبان امضا کنندگان زیر به عنوان نمایندگان ایران در راستای سوگندی که به استناد اصل 79 قانون اساسی در برابر قرآن کریم یاد کرده‌ایم این اظهارات را مغایر منافع و مصالح ملی و خلاف شأ ن وزیری که قانونا عهده دار سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است می‌دانیم.

لذا درخواست رسیدگی به این اظهارات ناصواب و بی‌پایه و اساس را طبق ماده 234 قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی داریم.

در همین زمینه حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس با بیان اینکه این اظهارات ظریف خلاف منافع ملی بود، گفت: به آقای ظریف 48 ساعت فرصت داده شده تا مدارک خود در این زمینه را به مجلس ارائه کند.

وی ادامه داد: اگر تا روز سه‌شنبه وزیر امور خارجه مدارک خود را ارائه نکند طرح استیضاح وی را در مجلس کلید می زنیم.

نماینده شاهین‌شهر در مجلس تصریح کرد:پیش‌نویس طرح استیضاح وزیر امور خارجه تدوین شده و منتظر مدارک آقای ظریف  درباره اظهارات خود هستیم.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار