کد خبر: ۶۸۰۷۹
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۵ 29 July 2015
انزلی - ایرنا - رییس سازمان صنعت ، معدن و تجارت گیلان از بهره مندی استان از 1.5 میلیارد تن ذخایر قطعی مواد معدنی خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، علی منتظری روز سه شنبه در سیزدهمین اجلاس سالانه هیات عمومی سازمان نظام مهندسی معدن ایران اظهار کرد : 110 معدن شناسایی شده در استان داریم که 60 درصد آنها فعالند و همچنین حدود 350 تا 400 محدوده برداشت موقت مواد معدنی عموما از نوع شن و ماسه داریم .

رییس سازمان صنعت ، معدن و تجارت گیلان میزان مواد معدنی استخراج شده استان در سال گذشته را 10 میلیون و 800 هزار تن عنوان کرد .

وی عمده ترین محصولات صنایع معدنی استان را سیمان ، انواع آجر ، فراوری میکا ، انواع ورق و لوله ، ظروف چینی و چینی بهداشتی ، بتونیت اکتیو ، انواع تایل سیمانی ، مصنوعات سنگی ، کاشی و سرامیک ، ورق و شمش روی ، فولاد و محصولات فولادی نام برد .

وی با اشاره به در حال پیشرفت بودن فعالیتهای معدنی استان و اشتغال حدود دو هزار و 100 نفر در این بخش خاطرنشان کرد : مهمترین برنامه ها در بخش معادن و صنایع معدنی اکتشاف سراسری استان با اولویت کانی های فلزی و توسعه صنایع معدنی نظیر سیمان، سنگ های تزئینی ، کاشی و سرامیک است .

منتظری متذکر شد : گیلان به لحاظ زمین شناسی محدودیت های خاص خود را دارد و باید با تدبیر اقدام به استخراج و استفاده از ذخایر معدنی ارزشمند آن بنماییم .

وی تصریح کرد : در قانون معادن محدودیتهایی در حوزه منابع طبیعی و محیط زیستی داریم که در گیلان با توجه به وجود جنگل یا مرتع این محدودیتها بیشتر است .

وی با بیان این که شرایط ویژه ای را قانون برای استانهای شمالی تعریف کرده که هزینه اکتشاف و قیمت تمام شده را بالا می برد گفت : این مساله موجب بروز مشکلاتی در عملیات معدنی شده که بازبینی مقررات را ضروری می سازد .

رییس سازمان صنعت ، معدن و تجارت گیلان با اشاره به واگذاری تفویض اختیار در حوزه معادن شن و ماسه به این سازمان افزود : برای این منظور امکانات سخت افزاری و نرم افزاری لازم در اختیار ما قرار داده نشده است .

وی تاکید کرد : نظارت بر فعالیتهای معدنی باید مورد بازنگری قرار گیرد و برای نظارت بر معادن و فعالیتهای معدنی باید امکانات لازم را داشته باشیم .

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری گیلان نیز با اشاره به بهره مندی استان از منابع معدنی و وجود بندرگاه انزلی گفت : مزیت صادرات محصولات صنایع معدنی به کشورهای دیگر را داریم .

محمد حسین اصغریان با اشاره به وسعت کم گیلان و حساسیتهای زیست محیطی خاطرنشان کرد : در گروه معادن غیرفلزی در استان شاهد وجود برخی معادن ارزشمند نظیر بیوتیت ، خاکهای صنعتی و غیره هستیم .

وی با اشاره به ارزش مواد معدنی متذکر شد : باید به هوش باشیم که از معادن بهره برداری هوشمندانه و بهینه صورت بگیرد و از تضییع بیت المال جلوگیری شود .

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری گیلان همچنین ژئوتوریسم را از فرصتهای دیگر موجود در این بخش عنوان و تصریح کرد : با توجه به طبیعت بی نظیر استان و پدیده های زمین شناسی ظرفیت خوبی در حوزه ژئوتوریسم در استان وجود دارد .

رییس سازمان نظام مهندسی معدن گیلان نیز با اشاره به عضویت بیش از یک هزار فارغ التحصیل رشته های مختلف در این سازمان گفت : تلاش ما بر ارتقاء سطح کیفی فعالیتهای معدنی و افزایش بهره وری و سود دهی در این بخش است .

میر ساسان مودب جلالی اظهار کرد : تاکنون 110 فقره پروانه اشتغال در رسته های پی جویی و اکتشاف ، استخراج و نقشه برداری در استان صادر شده است .

وی متذکر شد : به عنوان یک سازمان حرفه ای می کوشیم با ارائه خدمات تخصصی مهندسی و فنی در زمینه های اکتشاف ، استخراج ، بهره برداری و ایمنی معادن و بهینه کردن آنها و نیز ارتقاء سطح کیفی معادن و کمک به بهره برداران در زمینه افزایش بنیه علمی و دانش فنی استخراج و بهره برداری صحیح از معادن با کمترین هزینه ممکن سود حاصل از فعالیتهای معدنی در استان را افزایش دهیم .

سیزدهمین اجلاس سالانه نظام مهندسی معدن ایران از امروز در دهکده ساحلی بندرانزلی آغاز به کار کرد .

در این اجلاس دو روزه انتخابات دوره جدید شورای مرکزی نیز انجام خواهد گرفت .
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار