رئیس مرکز ملی باروری ابرها خبر داد
رئیس مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها در استان یزد با اشاره به اینکه اختصاص بودجه به صورت قطره‌چکانی به امر بارورسازی ابرها، گفت: بودجه این مرکز از 10 میلیارد تومان در سال گذشته به 6 میلیارد تومان کاهش یافته است.
کد خبر: ۶۷۵۱۰۴
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۹ 01 November 2018

فرید گلکار در تشریح اقدامات مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها در استان یزد، گفت: درواقع این مرکز برای کل کشور وظیفه برنامه‌ریزی در راستای باروری ابرها دارد که این برنامه‌ریزی از مدت‌های گذشته آغازشده و اقدامات لازم انجام گرفته است.

وی افزود: خوشبختانه در راستای تأمین پیروپاتورن یا فشنگ‌های حاوی یدید نقره که برای بارورسازی ابرها استفاده می‌شود، مراحل آزمایشی این فرایند با موفقیت در کشور انجام شده است و در سال جاری می‌توان از این مهم استفاده کرد.

رئیس مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها در استان یزد اظهار داشت: یک تا دو سالی است که در راستای تأمین پهبادهای ویژه بارورسازی ابرها اقدامات لازم صورت گرفته است که در صورت شرایط آب‌وهوایی جوی مناسب این مهم را مورد آزمایش عملیاتی قرار داده و وارد برنامه‌ها و پروژه‌ها سازیم؛ هرچند که پهبادها حداقل بایستی یک تا دو سال در کشور مورداستفاده قرار گیرد و سپس به این نتیجه برسیم که این پهبادها مناسب هستند و همچنین نقاط ضعف و قوت آن موردبررسی قرار گیرد.

گلکار به‌روزآوری و نوسازی رادارهای هواشناسی را از دیگر اقدامات انجام‌شده این مرکز در سال جاری عنوان کرد و بیان داشت: سه دستگاه رادار در هواشناسی استان وجود دارد که هر سه دستگاه مستهلک و با تکنولوژی قدیمی هستند؛ لذا یک دستگاه آن بیش از دو سال است که به یک شرکت داخلی داده شده که آن‌ را بومی‌سازی کند که امید است ظرف ۲۱ ماه آینده پاسخ آن را دریافت کنیم که در صورت موفق بودن این پروژه می‌توانیم با همین فناوری بومی در اختیار، بقیه رادارها را نیز به‌روزرسانی کنیم.

این مقام مسئول با اشاره به مشکلات اعتباری در امر باروری ابرها در استان یزد، تصریح کرد: متأسفانه در سال جاری اعتبار اندک تخصیص داده‌شده در این امر و همچنین افزایش ناگهانی نرخ ارز باعث شد که با یک اعتبار اندک شش میلیارد تومانی از اهداف عالیه خود در این راستا عقب بمانیم. درصورتی‌که این اعتبار در سال گذشته ۱۰ میلیارد تومان بوده است.

وی ابراز داشت: درواقع روشن است که در اختیار داشتن هواپیما، پهباد و اجرای عملیات سنگین بارورسازی ابرها به همین راحتی نیست و با همین مبالغ اندک نمی‌توان امورات را طبق میل خود به‌پیش برد و به خاطر مشکلات موجود بارورسازی با تأخیر انجام می‌شود.

رئیس مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها در استان یزد با بیان اینکه مناطق هدف ما در کشور مناطق مرکزی و دامنه زاگرس هستند که ما روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌ایم، عنوان کرد: همچنین خراسان جنوبی، بخش‌هایی از آذربایجان غربی و شرقی از مناطق هدف ما هستند که در سال جاری روی این مناطق نیز پروژه خواهیم داشت.

گلکار با اشاره به وضعیت بارورسازی ابرها در استان یزد، یادآور شد: درواقع در صورت وجود شرایط مناسب در استان یزد، قطعاً در این راستا کوتاهی صورت نمی‌گیرد؛ گرچه برخی از مناطق هستند که بر روی استان یزد به‌صورت غیرمستقیم بسیار تأثیرگذار هستند؛ به‌عنوان‌مثال ذخایر آبی موجود در چهارمحال و بختیاری ما را بسیار کمک دهنده است.

این مقام مسئول تأکید کرد: از نتایج پیش‌بینی‌های موجود و مشخص و مبرهن است که پاییز سال جاری نسبتاً مطلوب است و اکثر نقاط کشور دارای بارش‌های نرمال و بالای نرمال هستند و مناطق محدودی از کشور بارش زیر نرمالی را خواهند داشت؛ همچنین زمستان شرایط سخت‌تر می‌شود و به نظر می‌رسد که بارش‌ها در اکثر مناطق از وضعیت نرمال پایین‌تر آید؛ اما از نیمه دوم زمستان شرایط رو به بهبود است.

وی در ادامه اضافه کرد: درواقع استقبال سایر ارگان‌ها و نهادهای عمومی در راستای کمک در پروژه بارورسازی ابرها، فرصتی مغتنم برای ما به شمار می‌رود تا بتوانیم از برگ زرین این نهادها برای کمرنگ شدن مشکلاتمان نهایت استفاده و بهره را ببریم؛ چراکه کم‌توجهی به این مهم باعث می‌شود تا ما برنامه‌ریزی درستی در این راستا نداشته باشیم و کارها به‌خوبی جلو نرود.

رئیس مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها در استان یزد با بیان اینکه بارورسازی ابرها در مقایسه با سایر روش‌ها اقدامی ارزان‌قیمت است و همین امر باعث شده که ارزش آن در جامعه کمتر موردتوجه قرار گیرد، اذعان کرد: سعی ما بر این است که با یکسری تمهیدات اندیشیده شده، مشکلات این امر را به‌صورت پایه‌ای حل‌وفصل کنیم؛ چراکه به‌صورت قطره‌چکانی بودجه دادن ما را خیلی به جلو نمی‌اندازد.

گلکار در پایان با اشاره به‌ضرورت سرمایه‌گذاری هرچه بیشتر آب در استان یزد، خاطرنشان کرد: بارورسازی ابرها به‌هیچ‌عنوان نمی‌تواند مشکل خشک‌سالی کشور را حل کند و فقط می‌تواند در راستای افزایش تولید آب نقش مهمی را ایفا کند؛ منتهی این امر یک بخش کوچکی از پازل مدیریت منابع آب را تشکیل می‌دهد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار