حال و هوای قم در آستانه اربعین
همزمان با اربعین حسینی(س) زائران و مجاوران حرم کریمه اهل‌بیت(س) مسیر بین حرم مطهر تا مسجد مقدس جمکران را راهپیمایی خواهند کرد.
کد خبر: ۶۷۴۳۵۰
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۷ - ۰۲:۱۳ 30 October 2018

به گزارش تابناک قم، با نزدیکی به ایام اربعین خیل زائران حرم کریه اهل‌بیت(س) بیشتر از هر زمان دیگری شده است، زائران بشماری در ابتدای و انتهای سفر خود به شهر مقدس قم سفرکرده و چند روزی را مهمان حرم حضرت معصومه(س) می‌شوند.

به گفته مسئولان اداره‌کل حج و زیارت استان قم در اربعین امسال درمجموع برای بیش از 80 هزار زائر قمی و 20 هزار طلبه و دانشجوی خارجی مقیم استان قم روادید سفر اربعین صادر شده است، با توجه به خیل عظیم زائران اربعین سالانه در ایام اربعین زائران بسیار زیادی برای زیارت حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران به شهر قم سفر می‌کنند.

از درب ورودی شماره 18 حرم مطهر که وارد حرم می‌شویم، 3 نفر از خادمان کریمه اهل‌بیت(س) بساط کوچکی را در گوشه‌ای از صحن بر پا کرده و کفش‌های زائران را واکس می‌زنند، این خادمان هرسال از ابتدای ماه محرم تا پایان ماه صفر این بساط کوچک را پهن کرده و کفش‌های زائران را نظافت می‌کنند.

در بین صف شلوغ یکی از امانت‌داری‌های حرم مطهر چند زائر با کوله‌بار و لباس‌های خاکی ایستاده‌اند، می‌توان حدس زد از کربلا بازگشت‌اند، سه زائر زنجانی هستند که سومین سال متوالی توفیق پیاده‌روی کربلا را در ایام اربعین پیداکرده‌اند.

علی‌رضا خدابنده‌لو جوانی 29 ساله یکی از این سه زائر بوده که پس از 9 روز پیاده‌روی و زیارت عتبات عالیات به زیارت حضرت فاطمه معصومه(س) مشرف شده‌اند، خدابنده لو با ابراز خرسندی از مهیا بودن مراکز اسکان زائران اربعین در شهر مقدس قم می‌گوید: رسم هرساله ما این بوده که بعد در بازگشت از پیاده‌روی اربعین به زیارت حرم مطهر کریمه اهل‌بیت(س) در قم مشرف می‌شویم، خوشبختانه از دو سه سال گذشته زیرساخت‌های مناسبی برای اسکان زائران شهرهای دیگر در قم فراهم‌شده است.

اسکان 150 هزار زائر در قرارگاه مردمی اربعین

کمی پایین‌تر از حرم مطهر قرارگاه مردمی اربعین قم در مصلی قدس واقع‌شده، این مکان مهم‌ترین و پرشورترین محل اسکان و پذیرایی از زائران اربعین حسینی است، وارد حیاط اصلی مصلی که می‌شویم همه تصاویر شبیه مسیر پیاده‌روی اربعین است، غرفه‌های مختلف بهداشتی، درمانی، فرهنگی، شهدا، کفاشی، خیاطی، آرایشگری و غیره مانند دانه‌های تسبیح در کنار یکدیگر چیده شده‌اند.

روزانه صدها زائر ایرانی و خارجی در این مکان اسکان پیداکرده و مدتی در آن بیتوته می‌کنند، یکی از نکات برجسته که در قرارگاه مردمی اربعین به چشم می‌خورد خیل عظیم و بی‌شمار زائران کشورهای خارجی است، از شکل پوشش و رنگ و لعاب چهره این عاشقان به‌راحتی می‌توان به تنوع فرهنگی و قومیتی زائران پی برد.

به گفته مسئولان قرارگاه مردمی اربعین تاکنون بیش از 50 هزار زائر اربعین حسینی(ع) در قرارگاه اسکان پیداکرده‌اند، در سال‌های گذشته تعداد زائران اسکان پیداکرده 140 هزار نفر بوده اما امسال پیش‌بینی می‌شود 150 هزار زائر در قرارگاه مردمی اربعین اسکان داده شوند.

طالع، زائری از کشور آذربایجان بوده که سه شبانه‌روز در قرارگاه مردمی اربعین اسکان دارد، طالع و به همراه 4 نفر دیگر از هم‌وطنانش راهی تهران هستند تا با پروازی مستقیم راهی نجف اشرف شوند و در مراسم پیاده‌روی اربعین شرکت کنند.

وی می‌گوید: حال و هوای این روزهای شهر قم بسیار روحانی و معنوی است، وجود بارگاه روحانی حضرت معصومه(س) سبب شده تا ابتدای سفر به قم آمده و بعدازآن برای زیارت راهی کشور عراق شویم، بسیار مشتاق هستیم تا بعد از مراسم پیاده‌روی اربعین نیز برای زیارت حرم مطهر و مسجد مقدس جمکران بازهم به شهر قم برگردیم.

وحید عبداللهی خادم جوانی بوده که مشغول پیاده کردن بار کامیونی در داخل قرارگاه مردمی اربعین قم است، عبداللهی خدمت به زائران اربعین را افتخار بزرگی برای خود می‌داند و تصریح می‌کند: امسال به دلیل برخی مشکلات موفق نشدم در پیاده‌روی اربعین شرکت داشته باشم و برای همین هم به‌عنوان خادم افتخاری اربعین از ابتدای ماه صفر در این قرارگاه مردمی مشغول خدمت‌رسانی به زائران اربعین هستیم، احساس می‌کنم انسان اگر در هر موقعیت و شرایطی به وظیفه‌اش عمل کند احساس آرامش عمیق روانی به دست می‌آورد.

راهپیمایی بزرگ مردم قم در روز اربعین از حرم مطهر تا مسجد مقدس جمکران

همه جای قم رنگ و بوی اربعین گرفته، مسیر حرم مطهر(س) تا مسجد مقدس جمکران هر سال در روز اربعین در یک حرکت مردمی شاهد راهپیمایی بزرگ مردم می‌شود، زائران و مجاورانی که از حرم مطهر با سمت مسجد مقدس جمکران راهپیمایی می‌کنند.

حمید دبیران یکی از نیروهای خدمات شهری شهرداری قم است که در کنار تعداد دیگری از پرسنل شهرداری مشغول آماده‌سازی مسیر پیاده‌روی روز اربعین در مسیر بلوار پیامبر اعظم(ص) هستند، این نیروی زحمتکش شهرداری قم عنوان می‌کند: از چند سال گذشته که مردم قم به‌صورت خودجوش روز اربعین را از حرم تا مسجد مقدس جمکران راهپیمایی می‌کنند، با عشق و علاقه وافری زیرساخت‌های لازم در این مسیر را آماده می‌کنیم.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار