از مجموعه ی هفت برم که روزی به عروس منطقه مشهور بود تنها 4 تالاب باقی مانده بود که رو به موت است. هفت برم یک جاذبه ی تفریحی،طبیعی و اعتبار منطقه قره چمن بخش ارژن و شهرستان ممسنی است.رماندار شهرستان ممسنی طی انتشار پستی در صفحه رسمی خود در اینستگرام خبر از تشکیل طرح صیانت از دریاچه ی برم شور و هفت برم فارس داد.فرماندار ممسنی در این پست یادآور شد در طرح صیانت از دریاچه برم شور و هفت برم فارس همراه با 4 فرماندار دیگر عضو دائم این شورای مهم استانی هستند.
کد خبر: ۶۷۲۸۲۹
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۷ 26 October 2018

تابناک فارس به نقل از خبرنور آباد: از مرز شهرستان ممسنی و شیراز باقیمانده ی تالاب های هفت برم فارس 60 درصد از حجم آب خود را در برم اول و دوم طی 45 روز اخیر از دست داده اند.
هفت برم منطقه ای به همین نام در حد فاصل مرز شهرستان ممسنی و بخش ارژن شیراز در محور ارتباطی دشمن زیاری به شیراز قرار دارد.

مرگ تالاب های هفت برم فارس

از مجموعه ی هفت برم که روزی به عروس منطقه مشهور بود تنها 4 تالاب باقی مانده بود که رو به موت است. هفت برم یک جاذبه ی تفریحی،طبیعی و اعتبار منطقه قره چمن بخش ارژن و شهرستان ممسنی است.

مرگ تالاب های هفت برم فارس
یکی از اکوسیستم های آب شیرین استان فارس، دریاچه‌های هفت‌برم می‌باشد که شامل چهار آبگیر دائمی و سه آبگیر فصلی است مساحتهای برخی از پهنه‌های آبی آبگیرهای دائمی بیش از ۲۰ هکتار می‌باشند. مجموعه دریاچه‌های هفت برم به دلیل دارا بودن شرایط مناسب زیستگاهی و حضور عوامل اکولوژیکی مساعد نظیر پوشش گیاهی و آب شیرین از مناطق جذب و تجمع پرندگان آبزی مهاجر می‌باشد.

مرگ تالاب های هفت برم فارس

آب دریاچه‌های هفت‌برم از ریزشهای جوی و چشمه‌های پیرامون آن‌ها تأمین می‌شود. لیکن باید اشاره نمود که به دلیل دخل و تصرفات انجام شده توسط اهالی و تبدیل اراضی مرتعی حاشیه آبگیرها، منطقه دچار فرسایش خاک شده، رسوبات وارده سبب تغییر شرایط اکولوژیک در این اکوسیستم‌ها گردیده‌اند که در کاهش سطح آبی این منابع تأثیر گذارده‌اند.

در سالهای اخیر و بخصوص در دهه ی اخیر هفت برم به احاطه ی باغ های میوه درآمد. همین رشد باغات و حلقه ها چاه بدون مجوز ، انسداد آبراه های منتهی به این آبگیرها، عدم ورود آب چشمه ی دائم بالا دست، برداشت شبانه و غیر مجاز آب توسط تانکرهای آبرسان به باغات، کاهش بارندگی ها، برداشت بی رویه از نی های سیلاب گیر آبگیر ها سبب شده است در پاییز امسال آبگیرهای یک و دو آن رو به خشکی بروند. این در حالی است که آبگیر سوم نیز حال و روز خوشی ندارد. دکتر ایوبی فرماندار شهرستان ممسنی طی انتشار پستی در صفحه رسمی خود در اینستگرام خبر از تشکیل طرح صیانت از دریاچه ی برم شور و هفت برم فارس داد. از همین رو باید دید این کارگروه می تواند با نظارت دستگاه های مربوطه حال روز ناخوش این روزهای هفت برم فارس را بهبود بخشد.
حال جای این سوال باقی است که طی دو دهه ی اخیر که زیستگاه هفت برم مورد هجوم شهرنشیان برای تغییر کاربری اراضی به باغات قرار گرفته بود واحدهای نظارتی کجا بودند؟
فرماندار ممسنی در این پست یادآور شد در طرح صیانت از دریاچه برم شور و هفت برم فارس همراه با 4 فرماندار دیگر عضو دائم این شورای مهم استانی هستند.

حفر چاه های آب شرب که یکی از کارهای غیرکارشناسی به نظر می رسد در بالادست هفت برم تیر خلاصی به شکل وصورت یکی از بهترین جاذبه های گردشگری فارس است. این چاه ها آب شهر خان زنیان و چند روستا از بخش ارژن و بخش دشمن زیاری را تامبن می کند.
اهالی روستای مشایخ اذعان می کنند بعد از حفر چاه های مزبور آب چشمه ی دائمی تیرمردان نیز کاهش چشمگیری داشته است. حال روز هفت برم و شرایط زیست محیطی آن با کار عملی درست می شود و بهترین راه کار فرهنگ سازی و آگاه سازی است.

 Ù…رگ تالاب های هفت برم فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار