رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: فرش دستباف ایران تاریخی نزدیک به سه هزار ساله دارد.
کد خبر: ۶۷۱۵۰
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۴ 27 July 2015

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه اردبیل، کارگر در آئین تقدیم لوح ثبت جهانی فرش دستباف اردبیل به سازمان صنعت، معدن تجارت استان اردبیل با بیان اینکه فرش دستباف ایرانی تاریخی نزدیک به سه هزار ساله دارد، گفت: رنگ، طرح و نقش فرش دستباف ایرانی نمونه است.

وی با بیان اینکه در حوزه فرش دست بافت از سرمایه گذاری انبوه بی نیاز هستیم، افزود: در این حوزه بهترین دانش فنی و مهارت در ایران موجود است و بخش عمده ای از ماده اولیه این نوع فرش در ایران موجود است.

کارگر با بیان اینکه همه سازمان‌های مرتبط باید دست به دست هم دهیم و از این میراث ملی و کهن پاسداری کنیم، تصریح کرد: فرش دستباف ایرانی تا سال 1392 متاثر از عوامل داخلی و خارجی، تورم، هدفمندی یارانه‌ها، اشباع شدن بازارهای سنتی و تحریم‌ها با کاهش صادرات مواجه بود.

رئیس مرکز ملی فرش ایران ادامه داد: از ابتدای سال 1393 تاکنون شاهد متوقف شدن روند کاهش صادرات و افزایش صادرات هستیم و در زمینه صادرات کشور اعداد جدیدی را تجربه می کند و خوشبین هستیم با این تداوم روند، شاهد صادرات چشمگیر باشیم.

وی از انجام رایزنی جهت لغو تحریم‌های مربوط به صادرات فرش دستباف به آمریکا خبر داد و خاطرنشان کرد: تا سال 1388 حدود 80 میلیون دلار صادرات به آمریکا بود که حدود یک پنجم بازار صادرات ما را تشکیل می دهد.

کارگر با بیان اینکه فرش دستباف ایرانی مدام مورد تقلید و کپی قرار می گیرد، گفت: از یک طرح خوشحالیم؛ چراکه محصول ما خوب است و از یک طرح ناراحتیم؛ چون داشته های ما را به یغما می‌برند.

رئیس مرکز ملی فرش ایران افزود: در سال 1393، فرش دستباف ده منطقه از جمله اردبیل به ثبت جهانی رسیده است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار