خبر تلف شدن آبزیان و پرندگان در حوضه آبریز دریاچه ارومیه اتفاقی ناراحت کننده است که هر ساله شاهد آن هستیم.
کد خبر: ۶۶۱۲۸۱
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۸ 29 September 2018

به گزارش تابناک آذربایجان غربی از وقتی که نگین فیروزه‌ای شمال غرب کشور با بحران کم آبی دست پنجه نرم کرده پرندگان و آبزیان هم خود را شریک غم دریاچه ارومیه دانسته اند.

روز جمعه ششم مهر ماه نیز خبر تلف شدن هزاران ماهی در رود خانه جیغاتی (زرینه رود) در رسانه‌های مجازی خبر ساز شد. ماهیانی که علت تلف شدنشان ندادن حق آبه رودخانه بود.

رودخانه زرینه رود که یکی از رودخانه‌های پرآب در جنوب استان آذربایجان غربی به شمار می‌رود  ؛ روزگاری یکی از رودخانه پر آب استان در پر آب ماندن دریاچه ارومیه نقش موثری داشت، اما الان به خاطر ندادن حق آبه اش هر سال شاهد مرگ ماهیانش است.

تکرار تراژدی غمگین تلف شدن ماهیان درآذربایجان غربی

علیرضا بقالی رئیس محیط زیست شهرستان میاندوآب در گفتگو خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛‌ با اشاره به تلف شدن ماهیان در رودخانه جیغاتی شهرستان میاندوآب گفت:روز گذشته با دریافت گزارش‌های مردمی مبنی بر وقوع تلفات آبزیان در رودخانه زرینه رود، بلافاصله کارشناسان و مامورین یگان حفاظت این اداره به محل عزیمت و از محل حادثه بازدید و بررسی‌های لازم را انجام دادند.

وی ادامه داد: متاسفانه هرساله شاهد مرگ بیش از هزار ماهی در این رودخانه هستیم.

رئیس محیط زیست شهرستان میاندوآب با اشاره به اینکه پساب کارخانه قند میاندوآب، واحد‌های تولیدی و پساب خانه‌های شهری و روستایی به این رودخانه می‌ریزد افزود:این پساب‌ها عامل مرگ و میر آبزیان نیست و تنها علت آن ندادن حق آبه رودخانه است.

وی ادامه داد:از تمامی پساب‌هایی که وارد رودخانه زرینه رود می‌شوند نمونه گیری به عمل می‌آید و پایش‌های مورد نیاز صورت می‌گیرد بنابراین اصلی مرگ ماهیان پساب‌های صنعتی و خانگی نیست.

تکرار تراژدی غمگین تلف شدن ماهیان درآذربایجان غربی

بقالی در ادامه گفت: از هفته گذشته پیگیر حق آبه این رودخانه از اداره آب میاندوآب بودیم و بار‌ها هشدار دادیم، اما متاسفانه این اداره به هشدار‌ها توجه نکرد و امروز شاهد مرگ هزاران ماهی بودیم.

رئیس محیط زیست شهرستان میاندوآب تصریح کرد:ندادن حق آبه این رود خانه از سد نوروزلو و جریان نداشتن آب باعث استرس زیاد در بین ماهیان شده و تلفاتی زیادی را به بار آورده است.

بقالی گفت: در حالی که طبق مصوبه، ۵ مترمکعب در ثانیه حق آبه اکولوژیستی رودخانه است، ولی مسئولان امور آب این حق آبه را اختصاص نمی‌دهند و با توجه به پایان فصل آبیاری دیگر آبی از دریچه‌های سد نوروزلو به روخانه رها نمی‌شود و آبی هم که اکنون در رودخانه وجود دارد زه آب زمین‌های کشاورزی است.

وی ادامه داد: در صورتی که حق آبه رودخانه رها سازی نشود، عمق فاجعه از این هم عظیم‌تر خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار