قاچاق چوب و درختان جنگلی فارس در چند سال اخیر شدت بیشتری پیدا کرده است.
کد خبر: ۶۵۸۶۲۳
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۰ 23 September 2018

تابناک فارس به نقل از ایران: «مهرزاد بوستانی»، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس با بیان اینکه متأسفانه قاچاق چوب و درختان جنگلی استان از گذشته وجود داشته، افزود: 2 میلیون و 200 هزار هکتار جنگل در فارس وجود دارد که بخش اعظم آن در حوزه زاگرس قرار دارد و اغلب نیز درختان با ارزشی نظیر «بلوط»، «ارژن»، «بادام کوهی» و «گلابی وحشی» را در خود جای داده است. اداره کل منابع طبیعی فارس سالانه 21 هزار تن محموله چوب و زغال را در این استان کنترل می‌کند که بخشی از این محموله‌ها باغی و بخشی دیگر نیز جنگلی و غیرمجاز است.
بوستانی با اشاره به کمک‌های نیروی انتظامی این استان در کنترل و رصد محموله‌های چوب، گفت: در سال گذشته 21 هزار تن محموله چوب بازرسی و کنترل شده که از این میزان 17 تن چوب قاچاق کشف شده است. در 29 شهرستان فارس یگان گشت و مراقبت و حفاظت از منابع طبیعی وجود دارد و علاوه براین در مبادی و جاده‌هایی مانند منطقه «کوهمره سرخی» شیراز و «دشمن زیاری» ممسنی که احتمال حمل چوب‌های قاچاق وجود دارد، ایست و بازرسی مستقر شده است. در ماه‌های گذشته بر تعداد گشت‌های حفاظت از منابع طبیعی شهرستان‌های شیراز، کازرون، فیروزآباد، سپیدان و مرودشت که احتمال قاچاق چوب‌های جنگلی وجود داشته افزوده شده و علاوه بر آن گشت‌های ویژه، نیروهای مخبر، قرقبان و نگهبان فصلی نیز به‌کار گرفته شده که به‌صورت نامحسوس در حال کنترل اوضاع هستند.
وی با اشاره به کمبود نیروی حافظ منابع طبیعی در استان، بیان کرد: در گذشته اداره کل منابع طبیعی فارس 300 نیروی حفاظتی در سراسر این استان داشته که متأسفانه اکنون این تعداد به 20 نیرو کاهش پیدا کرده است. در پی کاهش چشمگیر نیروهای حفاظت منابع طبیعی استان در سال‌های گذشته این سازمان از تشکل‌های مردمی و دوستداران طبیعت کمک گرفته و اغلب نیز براساس گزارش‌های این گروه‌ها، متخلفان شناسایی و محموله‌های قاچاق چوب کشف می‌شود.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس با بیان اینکه امسال تاکنون 7هزار تن محموله چوب مورد بازرسی قرار گرفته، گفت: از این تعداد 4.5 تن چوب جنگلی و قاچاق در استان کشف و متخلفان نیز بازداشت شده‌اند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار