وزیر راه و شهرسازی:
وزیر راه و شهرسازی گفت: در 4 سال گذشته در پروژه‌های مختلف بیش از 10 هزار میلیارد تومان در بنادر سرمایه‌گذار بخش خصوصی داشتیم و بنادر ما از امکانات جذب سرمایه مناسبی برخوردار هستند.
کد خبر: ۶۵۱۴۳۳
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۸ 04 September 2018

عباس آخوندی امروز، 13 شهریورماه در حاشیه سفر خود به شهرستان ماهشهر در جمع خبرنگاران اظهار کرد: امروز پروژه‌های بزرگی افتتاح شدند و به بهره‌برداری رسیدند. پروژه احداث سیلو غلات یکی از این پروژه‌ها بود. در این پروژه نکته مهم این است که به سیستم ریلی وصل می‌شد و با توجه به توسعه شبکه ریلی در بندر امام این امکان را فراهم می کرد که بتوانیم غلاتی که وارد بندر امام این بندر می شوند را به سیلو بیاورد و بعد از آن به مقصد نهایی برساند.

وی افزود: پروژه از این نظر مهم بود که سرمایه‌گذار برای 300 واگن غله‌بر سرمایه‌گذاری کرده بود و کل پروژه نیز توسط شرکت پارسیان ریل شرق احداث شده بود.

وزیر راه و شهرسازی گفت: بازدید از سیلو 150 هزار تنی یکی دیگر از برنامه های ما بود. این سیلو از نظر فناوری و حجم پروژه بسیار مهمی است. با توجه به اینکه بندر امام قطب ورود غلات ایران است این پروژه با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی از سال گذشته تاکنون 75 درصد پیشرفت داشته است.

آخوندی خاطرنشان کرد: بازدید از اسکله نفتی شماره 37 از دیگر برنامه‌های ما بود. این برنامه در جهت توسعه صادرات نفتی است. با توجه به اقدامات سال گذشته برای افزایش عمق آبخور این اسکله، عمق آن را از 10 به 12 متر افزایش دادیم. به این ترتیب همزمان دو کشتی می‌توانند در این اسکله پهلوگیری کنند. همچنین در گذشته کشتی‌های حدود 30 هزار تنی می توانستند در این اسکله پهلو بگیرند که با افزایش عمق آبخور آن اکنون کشتی های 45 هزار تنی نیز می توانند در این اسکله پهلو بگیرند.

وی تصریح کرد: آغاز تعمیرات اساسی در اسکله های 27 تا 34 نیز یکی دیگر از پروژه ها بود. از سال 80 تا 97 به مدت 17 سال تعمیرات اساسی در این اسکله ها انجام نشده بود. یک پروژه 55 میلیارد تومانی برای طرح تعریف شده است و امیدواریم بتوانیم این کارها را در جهت افزایش عمر مفید و روزآمد کردن سیستم بهره‌وری این اسکله ها را انجام دهیم.

وزیر راه و شهرسازی افزود: یکی دیگر از پروژه هایی که از آن بازدید کردیم پروژه بازسازی و نوسازی خطوط ریلی درون بندر بود. قصد ما این است که بندرهای ما بندرهای ریل پایه باشند و تاجایی که ممکن است باری که از طریق آن ها وارد یا خارج می شود روی ریل برود. بنابراین این پروژه را تعریف کردیم.

وی افزود: این پروژه ها توسط بخش خصوصی و دولتی سرمایه‌گذاری شده است. در مجموع میزان اعتبار و سرمایه گذاری های پروژه هایی که امروز کلنگ‌زنی شدند یا به بهره‌برداری رسیدند، 432 میلیارد تومان بود.

آخوندی خاطرنشان کرد: در بحث پس کرانه در بندر امام خمینی حدود 11 هزار هکتار پس کرانه داریم که در واقع می‌تواند این بندر را به بنادر نسل سوم ارتقا دهد. در بنادر نسل سوم نکته بسیار مهمی که وجود دارد این است که بندر دیگر تنها محل تخلیه و بارگیری نیست بلکه محل ارزش افزوده نیز هست.

وی تصریح کرد: در بندر امام خمینی 11 هزار هکتار پس کرانه داریم. بندر از نظر واردات و صادرات یک جای بسیار مهم است. در این 11 هزار هکتار امکان اینکه بتوانیم بندر را به یک شهر لجستیک تبدیل کنیم وجود دارد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: همچنین امروز تفاهم‌نامه‌ای به ارزش 600 میلیارد تومان با بخش خصوصی امضا کردیم تا طی یک پروسه برنامه ریزی شده از غلات بیواتانول استخراج کنند. بیواتانول مواد افزودنی است که به بنزین افزوده می شود و می تواند برای کاهش آلودگی‌ها نقش بسیار موثری داشته باشد. براساس این تفاهم نامه قرار است بخش خصوصی مورد نظر روزانه 300 هزار تن بیواتانول تولید کند.

آخوندی تصریح کرد: در این 4 سال در پروژه‌های مختلف بیش از 10 هزار میلیارد تومان در بنادر سرمایه‌گذار بخش خصوصی داشتیم و در واقع بنادر ما از امکانات جذب سرمایه خوبی برخوردار هستند.

 

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار