مدیرکل هواشناسی یزد خبر داد
مدیرکل هواشناسی استان یزد از بهره‌برداری از اولین ایستگاه هواشناسی خودکار کشاورزی استان یزد در احمدآباد اردکان خبر داد.
کد خبر: ۶۴۹۵۷۳
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۱ 01 September 2018

رضا برهانی با اشاره به اهمیت کشاورزی به‌عنوان مهم‌ترین فعالیت اقتصادی در دنیا گفت: هواشناسی کشاورزی، علمی میان‌رشته‌ای است که اثر پارامترهای آب و هوایی را بر روی تولیدات کشاورزی اعم از زراعی، باغی، دامی، مرتع، جنگل و آبزیان موردبررسی قرار می‌دهد.

وی افزود: برای شناخت نیاز و توان اقلیمی منطقه باید اطلاعات جوی و اقلیمی را به‌صورت دقیق در اختیار داشته باشیم. پیوستگی فعالیت‌های کشاورزی با پیش‌بینی‌های هواشناسی می‌تواند مدیریت مزرعه را با تغییرات آب و هوایی سازگار نماید.

مدیرکل هواشناسی یزد گفت: یکی از سیاست‌های سازمان هواشناسی کشور، خودکارسازی ایستگاه‌های هواشناسی است که با انجام این کار می‌توانیم پارامترهای جوی را به‌صورت لحظه‌ای انجام دهیم و ثبت این اطلاعات باعث می‌شود که ما بتوانیم در کارهای تحقیقاتی و توان اقلیمی منطقه از این اطلاعات به‌خوبی بهره ببریم و مطالعات و کارهای زیربنایی را بر اساس این اطلاعات انجام دهیم.

وی اظهار داشت: با افزایش دامنه کاربرد اطلاعات هواشناسی در بخش کشاورزی، ایجاد ایستگاه‌های خودکار هواشناسی کشاورزی مورد تأکید قرار گرفت. بر این اساس اولین ایستگاه خودکار هواشناسی کشاورزی استان یزد در منطقه احمدآباد اردکان به بهره‌برداری رسید.

برهانی گفت: بدون تردید بخش کشاورزی یکی از شاخه‌های مهم تولیدی در کشور است که سهم عمده‌ای را در اقتصاد کشور دارد و منطقه اردکان هم با توجه به وجود باغات پسته و اهمیت محصول پسته، ضرورت احداث این ایستگاه هواشناسی را نشان می‌دهد.

وی افزود: استارت اولیه این ایستگاه از سال ۱۳۹۳ در این منطقه زده شد و با قطعه زمینی که در اختیار قرار گرفت طی سال‌های گذشته تجهیزات لازم برای این ایستگاه خریداری شد و امروز شاهد بهره‌برداری از آن هستیم. برای ساخت و تجهیز این ایستگاه بیش از ۱۳۰ میلیون تومان از محل اعتبارات دولتی هزینه شده است.

مدیرکل هواشناسی استان گفت: در این ایستگاه پارامترهای جوی و خاک مانند دما، رطوبت، سمت و سرعت باد، فشار جو، میزان تبخیر، میزان شدت تابش خورشید، میزان بارش، دما و رطوبت خاک به‌صورت هم‌زمان اندازه‌گیری می‌شود. نرم‌افزاری که محاسبات را انجام می‌دهد درواقع می‌تواند نیاز آبی گیاه را بر اساس پارامترهای جوی اندازه‌گیری شده را تعیین کند. علاوه بر نیاز آبی در بحث آفات و مبارزه به‌موقع با آن نیز این اطلاعات کاربرد ویژه‌ای دارد.

وی افزود: اطلاعات این ایستگاه از طریق سیستم مخابراتی به مرکز جمع‌آوری دیتاهای هواشناسی کشور ارسال می‌شود و با تجهیز بانک آماری مرتبط با این داده‌ها می‌توانیم تحلیل‌های کارشناسی را بر اساس این داده‌ها انجام دهیم و با توجه به وضعیت موجود و پیش‌بینی‌های جوی توصیه‌های لازم توسط کارشناسان به کشاورزان داده می‌شود.

برهانی در پایان اظهار داشت: این اطلاعات می‌تواند کاربردهای مختلفی ازجمله در تنظیم برنامه آبیاری مزارع و باغات، مبارزه با آفات و همچنین جلوگیری از پدیده‌های مخرب جوی مانند سرمازدگی و گرمازدگی ناگهانی داشته باشد و درنهایت موجب افزایش بهره‌وری محصولات کشاورزی و باغی شهرستان اردکان خواهد شد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار