معاون ساخت و توسعه آزادراه‌های کشور خبر داد
معاون ساخت و توسعه آزادراه‌ها‌ از افتتاح قطعه یک آزاد راه حرم تا حرم از قم تا گرمسار در هفته جاری با حضور رئیس جمهور خبر داد و گفت: مطالعات 350 کیلومتر از ادامه مسیر آزادراه حرم تا حرم نیز انجام شده است.
کد خبر: ۶۴۹۴
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۲ 22 February 2015

به گزارش فارس، حسن احمدی نوری در نشست خبری اظهار داشت: در حال حاضر 1900 کیلومتر آزادراه در کشور در دست مطالعه و 600 کیلومتر در دست ساخت است؛ ضمن آنکه‌ 2316 کیلومتر آزادراه در حال بهره‌برداری داریم.

وی ادامه داد:‌ یک درصد از شبکه راه‌های کشور، آزادراه‌ها هستند اما ارزش مالی آن 20 درصد ارزش شبکه راه‌های کشور است.

معاون ساخت و توسعه آزادراه‌ها‌ بیان کرد: کل 2 هزار و 316 کیلومتر آزادراه موجود کشور، 26 هزار میلیارد تومان ارزش دارد.

* برنامه‌ریزی برای تخلیه سریع ترافیک‌ تهران از منظر پدافند‌ غیر عامل

وی بیان کرد:‌ کاهش سریع ترافیک شهر و استان تهران از برنامه‌هایی است که تلاش کرده‌ایم از منظر ‌‌پدافند غیر عامل به آن توجه‌ای خاص شود بنابراین برنامه‌ریزی شده است شبکه راه‌های پیرامونی این استان را گسترش دهیم.

* مزیت ریالی 4380 میلیارد تومانی آزادراه قم-گرمسار در یک دوره 20 ساله

معاون ساخت و توسعه آزادراه‌ها‌ از افتتاح قطعه یک آزادراه حرم تا حرم از قم تا گرمسار در هفته جاری با حضور رئیس جمهور خبر داد و گفت: مطالعات 350 کیلومتر از ادامه مسیر آزادراه حرم تا حرم نیز انجام شده است.

وی بیان کرد: همچنین برای قطعه سبزوار و نیشابور در این پروژه دنبال سرمایه‌گذار هستیم.

احمدی نوری گفت: پروژه آزادراه قم - گرمسار در مدت زمان 2 سال توسط قرارگاه خاتم‌الانبیاء ساخته شد، این در حالی است که اتمام بسیاری از پروژه‌های نظیر این، 7 تا 8 سال به طول می‌انجامد.

معاون ساخت و توسعه آزادراه‌ها‌ بیان کرد:‌ رقم 4 هزار و 380 میلیارد تومان در یک دوره بهره‌برداری 20 ساله مزایای ریالی این پروژه است.

وی گفت: در دوره بهره‌برداری 20 ساله این پروژه 500 میلیون لیتر بنزین و 2020 میلیون لیتر گازوئیل صرفه‌جویی می‌شود و صرفه‌جویی 1900 میلیارد تومانی در زمان داریم.

* آغاز عملیات احداث آزادراه کنارگذر جنوبی تهران از هفته جاری

معاون ساخت و توسعه آزادراه‌ها‌ اظهار داشت: همزمان با افتتاح آزادراه قم- گرمسار کلنگ آزادراه کنارگذر جنوبی تهران به طول 158 کیلومتر زده می‌شود.

احمدی نوری افزود: بدین ترتیب ترافیک از سمت آبیک قزوین به آزادراه کنارگذر جنوبی تهران هدایت می‌شود؛ این مسیر آزادراه کرج - تهران، ساوه - تهران و قم - تهران را قطع می‌کند و به وسط آزادراه قم - گرمسار در محدوده چرم‌شهر متصل می‌شود.

معاون ساخت و توسعه آزادراه‌ها‌ ادامه داد: همچنین آزادراه پاکدشت - رودهن هم در حال مطالعه است تا به چرم‌شهر و این آزادراه متصل شود.

* مذاکره با سرمایه‌گذاران خصوصی برای ساخت آزادراه‌های زنجان-تبریز و همدان-کرمانشاه-خسروی

وی با بیان اینکه دو کریدور مهم ترانزیتی بین‌المللی از کشور عبور می‌کند، اظهار داشت: کریدور شرق - غرب از قلمرو ایران عبور می‌کند، پایانه‌های مرزی در شرق و شمال شرق، کالاهای ترانزیتی چین و آسیای میانه از این کریدور عبور می‌‌دهند و به قفقاز و آسیای غربی و دریای مدیترانه (جاده ابریشم) می‌رسد.

معاون ساخت و توسعه آزادراه‌ها‌ بیان کرد: آزادراه‌های غرب کشور شامل آزادراه زنجان - تبریز و کرمانشاه - خسروی است.

احمدی نوری ‌گفت:‌ درباره آزادراه زنجان - پردیس به زودی با سرمایه‌گذار خارجی جلساتی برگزار می‌کنیم که احتمال دارد به تفاهم برسیم.

وی افزود: اگر این تفاهم با سرمایه‌گذار منعقد شود از تبریز تا مرند و بازرگان نیز ساخته می‌شود.

احمدی نوری گفت: دیگر آزادراه غرب کشور همدان - کرمانشاه - خسروی است؛ از ساوه تا همدان تا سال آینده تکمیل می‌شود و فقط 20 کیلومتر قطعه 2 تا سه ماه اول 94 تکمیل خواهد شد تا 175 کیلومتر مسیر موجود به اتمام برسد.

معاون ساخت و توسعه آزادراه‌ها‌ بیان کرد:‌ درباره مسیر آزادراهی همدان - کرمانشاه - خسروی در حال مذاکره با سرمایه‌گذار داخلی و خارجی هستیم.

* تکمیل آزادراه کنارگذر غر‌بی اصفهان تا 4 ماه آینده

وی بیان کرد: همچنین آزادراه کنارگذر غربی اصفهان در حال اتمام است که در سفرهای استانی به آن اعتبار خاصی داده شد و تا 4 ماه آینده تکمیل می‌شوند.

* بانک‌ها آزادراه را به عنوان وثیقه تسهیلات قبول نمی‌کنند/ دولت تضمین بازگشت سرمایه در 15 سال می‌دهد

معاون ساخت و توسعه آزادراه‌ها‌ درباره حضور بانک‌ها در پروژه‌های زیرساختی حمل و نقل بیان کرد:‌ بانک‌ها به عنوان بنگاه اقتصادی انتظار دارند سرمایه‌گذاری آنها حداکثر تا 7 الی 8 سال برگردد در حالی که سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های حمل و نقل پرهزینه و دیر بازده است.

احمدی نوری بیان کرد: هزینه ساخت آزادراه‌ها در دشت هر کیلومتر 10 میلیارد تومان، در مناطق نیمه‌کوهستانی 15 میلیارد تومان و در مناطق کوهستانی تا 35 میلیارد تومان است.

وی گفت: متاسفانه بانک‌ها مایل نیستند آزادراه را به عنوان وثیقه داشته باشند و بابت آن تسهیلات ارائه دهند.

معاون ساخت و توسعه آزادراه‌ها‌ اظهار داشت: سازمان‌های بازنشستگی، بیمه‌ها و بانک‌ها می‌توانند روی طرح‌های خوب آزادراهی سرمایه‌گذاری کنند و دولت تا حداکثر 15 سال هم تضمین بازگشت سرمایه می‌دهد.

وی گفت: قطعاً‌ تلفیق سرمایه‌گذاری بانک‌ها، بخش خصوصی و دولت می‌تواند در توسعه آزادراه‌ها موثر باشد.

* مجوز ترک تشریفات آزادراه قائم‌شهر-ساری صادر شد/ اجرای روسازی بتنی در این آزادراه‌

معاون ساخت و توسعه آزادراه‌ها‌ درباره برنامه دولت کاهش ترافیک محورهای منتهی به شمال کشور بیان کرد: در آزادراه قائم‌شهر - ساری مجوز ترک تشریفات صادر ‌و کلنگ‌زنی آن انجام شده است.

احمدی نوری بیان کرد: این مسیر 45 کیلومتر است که برای رویه آن روسازی بتنی در نظر گرفته شده است.

معاون ساخت و توسعه آزادراه‌ها‌ تأکید کرد: برنامه‌ریزی شده است 10 درصد شبکه در حال ساخت آزادراهی کشور از روسازی بتنی استفاده شود و این به دلیل افزایش نرخ قیر است.

احمدی نوری اظهار داشت: تا 85 میلیون تن سیمان در کشور تولید می‌شود و اگر بخواهیم رویه کل آزادراه‌ها را بتنی کنیم حدود 12 میلیون تن سیمان نیاز داریم تا روسازی بتنی انجام شود.

معاون ساخت و توسعه آزادراه‌ها‌ با اشاره به مزایای اجرای روسازی بتنی بیان کرد: بیش از 2 سال است که درباره انجام روسازی بتنی مطالعات گسترده بین‌المللی داریم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار